Hallo allemaal
Is het jullie al eens opgevallen dat de 544 niet dezelfde fase heeft als de 587. Als je ze samen aanzet en vlak bij elkaar hebt staan heb je geen bas meer. Ze zaten daarbij allebei op dezelfde voorversterker aangesloten.
Dit viel mij eerder ook al op toen ik de 544's met 2 passieve luidsprekers samen had staan maar toen had ik van beide passieve speaker de + en - verwisseld en het probleem was opgelost.
Gaarne jullie reacties.
Groeten Martijn Vergoossen
Hmm.. als je mij een setje 587's geeft zal ik het eens uitproberen 😉
Joop
Dit faseverschil heb ik nog niet geconstateerd samen met een set passieve speakers. Wel dat de MFBs (544) een fractie later reageren dan de pasievelingen. Net alsof er een nagalm ontstaat in de kamer. Dus ik heb of het ene setje of de andere aan staan. Nooit tegelijk.
De 532 in combinatie met de 587 heeft hetzelfde. Ik denk dat de 53/4* series dit gewoon in het ontwerp hebben.
[%sig%]
Ik heb vandaag een set 586 opgehaald bij iemand die een zeer interessante theorie had over het MFB systeem in combinatie met faselineariteit. Desgewenst kan ik hier op de meeting voor de geïnteresseerden wat informatie over geven. Let wel: ik weet het ook niet helemaal precies, heb alleen een verhaal van deze meneer gehoord.
[%sig%]
Thomas,
Als je het leuk vind en je kan een mic vasthouden, ga je gang 😉
[%sig%]
Hoi Thomas
Kun je misschien hier ook iets over die interessante theorie vertellen. Ik kan helaas weer niet aanwezig zijn. Hopelijk is de volgende iets meer zuidelijker.
Ik lees vaker dat mensen de 58x en de 532/54x in een surround systeem samen hebben. Dat kan de basweergave nooit ten goede komen als je in het midden zit.
Groeten Martijn Vergoossen
Hoi Martijn,
We hebben gisteren op de Meeting een test gedaan, waarbij de 587 en de 567 náást elkaar werden opgesteld. Resultaat:
567 solo: prima geluid
587 solo: prima geluid
567 + 587 : bas weg!
Conclusie: fasedraaiing waarbij bas wordt opgeheven! Andere modellen hebben we helaas niet getest.
Over de theorie, die mij werd verteld door de meneer waarvan ik een set 586 kocht:
In de jaren '70 was er één of andere Finse professor wiens naam mij helaas ontschoten is, en deze professor is op wiskundige wijze gaan rekenen aan luidsprekers. Hierbij kwam hij tot het ontwikkelen van een (moeilijk woord dat ik ook weer kwijt ben geraakt, iets met fase en intermodulatie geloof ik...)
Eniwee, om het kort samen te vatten, door tegenkoppeling op het audiosignaal toe te passen (MFB box) verkrijg je een behoorlijke faseverschuiving waardoor je stereobeeld ernstig zou worden aangetast.
Wellicht is er iemand die net als ik de klok heeft horen luiden maar die wél weet waar de klepel hangt? Ik heb in ieder geval het basisverhaal geprobeerd zo goed mogelijk over te brengen.
Groeten!
[%sig%]
Hoi Thomas.
Het is niet zo moeilijk. Deze techniek passen in sommige auto's ook toe. Exact dezelde signalen tegengesteld heffen elkaar op. Met de flanger doen ze dit ook. Dan krijg je dat het signaal als het ware gaat zweven. Voor de gitaar is dit een bekend fenomeen. Bij de eerste auto werd het geluid van de motor precies in tegenfase gemaakt. Fasedraaing heet dit. En warempel de auto was super stil van binnen.
Wim
Was de naam van die finse meneer soms Otala?
[%sig%]
Cuno,
Ja, dat was hem. Matty Otala, was het dacht ik.... Je weet nu wat ik bedoel?
[%sig%]
Ja deze meneer heeft zich in de jaren 70 bezig gehouden met TIM in eindtrappen. (Transiënt Inter-Modulation)
Echter sinds de opkomst van de OpAmp is de benadering van versterkers
verandert. De meeste versterkers zijn nu gebaseerd op
het zelfde ontwerp als een OpAmp. Alleen met een hogere voedingsspanning en uitgangsstroom.
Parameters als slew-rate CMRR, en Open loop gain laten o.a. deze parameter beter voorspellen.
[%sig%]
TIM, ja dat was het ja.....
Maar is dat probleem echt zo groot, met die faseverschillen?
[%sig%]