http://home.hccnet.nl/van.heek/Afstellen544/Afstellen544.htm l"> http://home.hccnet.nl/van.heek/Afstellen544/Afstellen544.html
alstublieft, ik hoop dat je 't leuk vindt.
het was leuk om te maken iig 8)
heel mooi Remi! nu kan iedereen zijn 544's goed afregelen π
Heb het voor het gemak ff uitgeprint. π³
Gaaf Remi π
Dat losmaken van de hoogtrap doe ik ook niet. Snap niet waarom ze dat erin gezet hebben?
8) bedankt jongens, en nog even snel een verschrijvinkje verbeterd: instellen van de hoogtrap stond R772 ipv R722.
Jeroen, ik was eigenlijk ook wel benieuwd hoe anderen het afstellen doen.
Leuk om te horen dat jij 't ook niet losmaakt
In mijn zoektocht in het begin toen ik nog een klein freakje was kon ik maar erg weinig concrete praktische info over het afstellen vinden.
Ik denk wel dat zo'n fotoverslag goed kan helpen bij freaks die zelf ook willen gaan afstellen maar het nog niet eerder hebben gedaan.
Volgende fotoverhaal wordt vermoedelijk hetzelfde voor de 541
Nou, wat ik voor de zekerheid deed was de 10mV ingangsspanning meten op de grote print, dus aan de coax die van de ingangsprint komt.
Wat een groot probleem is bij de oudere mfb's zoals de 532 is dat de doorkoppelelco's rot worden, en dan kun je met afstellen de mist in gaan, in dat geval eerst de kleine elcos in het signaalpad vervangen.
Dat zijn vaak de boosdoeners, niet die dikke elco's die zijn nog wel goed zolang er geen prut uit komt.
Je merkt het als 2 boxen ongelijk zijn, dus bij hetzelfde signaal de een meer hoog geeft of het hele niveau is verschillend. Je kunt ze eventueel ook doorfluiten en meten op de uitgangen van de trappen. Zie je dan verschillen in spanning bij zelfde ingang dan weet je genoeg. π
Bij doorfluiten nooit hard zetten, zeker niet in het hogetonenbereik.
Ik gebruik nog altijd m'n toonfiets die ik ooit gemaakt heb met een elcoma bouwpakket π
... en vervolgens voor de 532, 541 en 567 een moie fotoserie?? :))))))Ernst
Beste Remi,
Jouw methode van afstelllen is precies zoals het hoort en het onderbreken van de print en losnemen van R762 heeft ook naar mijn mening geen zin. Ik heb dat vroeger één keer gedaan maar dat gaf toen geen verschil.
Wat betreft het "aanschouwelijk"voorstellen van de verschillende handelingen met foto's en tekst vind ik werkelijk super mooi.
Ik wou dat ik het zo kon want voor de 587 heb ik voor mezelf een methode uitgedacht om de afregeling met gesloten kast te doen,maar zie geen kans dat op jouw manier op het forum te krijgen. (Ben pas 2 jaar geleden begonnen met conputeren en heb niet die handigheid die jullie hebben)
Ik heb nog een paar algemene tips voor het afregelen.
Bij het afregelen van de terugkoppeling moet je er voor zorgen dat de woofer vrij kan ademen. Met vrij ademen bedoel ik dat tijdens het afregelen de woofer niet te dicht tegen een wand of opstand van een werkbank mag staan,want dat beinvloed de meting. Hou je hand of een boek maar eens voor de woofer dan zie de meterwaarde meteen oplopen.
Verder is het van belang dat de loper van de instelpotmetertjes voldoende druk hebben op de koolbaan en niet lam zijn. Dit kun je controleren door tijdens de meting zachtjes tegen de potmeter te tikken . Blijft de meting stabiel is alles ok. In het andere geval, vervangen door een Piher potm. of nog beter door een spindel potm. Dit laatste is iets meer geprul maar uiteindelijk veel stabiler Groeten Piet.
Piet, bedankt voor je hartelijke reactie en tips ! ik glim van trots! 8)
vwb het fotoverhaal, de basis is gewoon in Word geschreven en de foto's zijn daar ingevoegd.
Dat levert een .doc file op die ik met Macromedia geconverteerd heb naar een html pagina.
Alle gebruikte foto's zijn met een software pakketje Ipswitch naar een directory op mijn homepage gezet.
Nu moeten alle snelkoppelingen in het .html document nog worden aangepast aan de nieuwe plek van de foto's anders blijft hij naar mijn harde schijf wijzen en kunnen jullie ze niet zien.
dit wijzigen doe ik ook in Macromedia en dan gaat de .html pagina ook nog naar mijn homepage.
De link naar die .html pagina heb ik in de eerste post van dit topic gezet en kunnen jullie het allemaal zien incl. foto's.
Het lijkt misschien heel ingewikkeld maar het valt reuze mee.
Wel is het belangrijk dat de linkjes naar de foto's heel exact benoemd worden, ze ook nog eens hoofdlettergevoelig.
de gebruikte software kan natuurlijk best ook iets anders zijn, maar dit is wat ik gebruikt heb.
heb je m'n andere fotoverslag toevallig ook gezien, waar een middentoner weer tot leven wordt gewekt?
http://home.hccnet.nl/van.heek/middentoners/reparatie_middentoners.ht m"> http://home.hccnet.nl/van.heek/middentoners/reparatie_middentoners.htm
Beste Remi,
Bedankt voor je uitleg, maar voor mij is het toch nog algebra.
Geeft niet want als ik helemaal vastloop heb ik altijd nog mijn zoon Philippe die ict-er is en zo,n 1500 computers in beheer heeft.
Maar hij zegt altijd, begin maar zelf uit te zoeken daar leer je het meeste mee! Ik heb jouw reparatie methode van de midrange 211 jnmiddels gelezen en wederom kan ik zeggen dat ik enige tijd geleden precies zo te werk ben gegaan met dit verschil dat ik de litse draad die nog op de spoel zit heb blank gekrapt en daar voorzichtig de spoel draadjes aan heb vast gesoldeerd omdat ik net als jij bang was dat de litse draad in het bewegende deel zou vollopen met soldeer.Bij een tweede reparatie heb ik ook de metalen ring laten zitten en de membraanplaat los gesneden van de metalen ring en later weer op vast gelijmt.
Streepjes zetten hoe de positie is geweest is zoals je al zei belangriijk, o.a. in verband met centrering van spoel in de luchtspleet.
Het is toch een heel gepruts en secuur werk. Als ik de kans krijg koop ik ze op marktplaats, maar ze zijn dun gezaaid en moet je wel je toevlucht nemen tot reparatie. Groeten Piet.
Ja van zelf doen leer je het meest, maar af en toe een duwtje in de goede richting is wel fijn.
Ik hoop dat de fotoverslagen daar aan bij dragen voor degene die het nog niet eerder hebben gedaan.
Ik heb inmiddels een stuk of 6 middentoners gerepareerd op deze wijze en bij allemaal waren ze onder het stukje tape onderbroken.
Ik vermoed dat hier misschien de draad iets ingekerft is geweest als gevolg van het schoonmaken van de draad. (isolatielak verwijderen om te kunnen solderen)
Gevolg is een zwakke plek die na jaren spelen opgeeft.
Het is wel erg leuk dat ze toch relatief eenvoudig weer zijn te herstellen. π
hallo
ik heb het ook op remi's manier gedaan , en werkt goed .veel beter laag
had ze zelf eens (energiezuinig) afgeregeld. scheelde toch 10 watt per box , maar kwam er achter dat de ruststroom op laag 8 mv ipv 75 was,
en op hoog 15 mv ipv 420 .heb ze toen ook afgeregeld door stroom over zekering te meten stond ook in topic ??. mfb koppeling stond wel goed .
was met laatste box bezig en kwam met meetpen tegen koelplaat . en toen waren we weer een bdx 65 armer ,grom π maar was na 5 min al weer gemaakt.
groet mattie[/img]
@Remi wrote:
http://home.hccnet.nl/van.heek/Afstellen544/Afstellen544.htm l"> http://home.hccnet.nl/van.heek/Afstellen544/Afstellen544.html
alstublieft, ik hoop dat je 't leuk vindt.
het was leuk om te maken iig 8)
Hallo Remi, een zeer duidelijk verslag, dit lijkt me zonder veel aanpassing ook bruikbaar voor de 532's waar ik nu aan werk, of niet?
groeten uit Nuenen
Johan, ik denk het wel.
de instelwaarden zijn alle drie hetzelfde als bij de 544, alleen de aanduiding van de instelpotmeters is natuurlijk anders.
Ik moet mijn set 532 nog steeds doen, dus ik kan op dit moment niet uit praktijk ervaring putten.
succes!
Hey Remi,
Bedankt voor je duidelijke handleiding!
De ruststroom was voor mij nooit zo'n probleem, de terugkoppeling wel.
Kan ik lekker aan de gang met m'n toongenerator.
Groet Casper