Heb een setje 544. Van een woofer is de binnencentreerrand, dat is die lichtbruine met ribbeltjes die de top van de conus gecentreerd en de magneetspleet stofvrij houdt, aan z'n grootste omtrek aan het loslaten.
Iemand enig idee waarmee die rand oorspronkelijk gelijmd is geweest? (b.v. thermoplastische lijm, epoxy, acetaat, ....)
Iemand ook al ooit zoiets voorgehad en hoe dat opgelost?
Alle nuttige tips zijn welkom.
Een tot nu toe happy MFB-er
Heb dit echt nog nooit gezien.
Ik zou 2 componentenlijm van bison proberen.
Als dat niet lukt heb ik misschien nog wel een woofer voor je.
Of anders de webwinkel van Thomas.
Succes !
Hoi Happymac,
De rand die jij bedoelt, heet in luidsprekertermen de "spider". Deze rand heeft als doel het centreren van de conus en het beperken van de uitlsag die deze maakt. Is hij losgelaten of gescheurd? Normaal kan zoiets eigenlijk alleen gebeuren bij extreem hoge uitslag van je woofer, bijvoorbeeld door overbelasting (bij een MFB niet aan de orde, omdat de versterker ook maar beperkt is) of door defecten in de versterker of MFB terugkoppeling.
Wat betreft de lijm, ik denk niet dat je hiervoor thermoplastische lijm hoeft te gebruiken. Gewone bisonkit werkt prima. Hiermee heb ik ooit zelfs een gescheurde spider weer netjes gelijmd.
Succes!
De rand die jij bedoelt, heet in luidsprekertermen de "spider". Deze rand heeft als doel het centreren van de conus en het beperken van de uitlsag die deze maakt. Is hij losgelaten of gescheurd?
knip
Succes!
Hij heeft losgelaten over pakweg een-derde of circa 120 graden van de omtrek. En het heeft 'mooi' losgelaten, d.w.z. zonder scheurtjes of rafels, het betreft dus de lijmnaad tussen spider en het metalen frame die aan het metalen frame heeft losgelaten. Ik vrees uit ouderdom, overbelast lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk, of het zou bij een vorige eigenaar moeten zijn geweest.
Als herstel zijn tot nu toe voorgesteld Bison Epoxy en Bisonkit.
Epoxy hecht op zo ongeveer elke goed ontvette en licht opgeruwde ondergrond(en) en wordt, mits correct gemengd en verwerkt, hard tot kei hard. Dat noodzakelijke opruwen begin ik niet aan, een stof- of schuurkorreltje in de magneetspleet en je hebt een waardeloze luidspreker.
Bisonkit blijft enigszins elastisch en moet ook op een schone ondergrond worden aangebracht. Mag een gladde ondergrond zijn. Dat ontvetten en schoonmaken met MEK of zoiets durf ik wel aan beginnen.
Ik laat het nog weten.
happymac
knip
Bisonkit blijft enigszins elastisch en moet ook op een schone ondergrond worden aangebracht. Mag een gladde ondergrond zijn. Dat ontvetten en schoonmaken met MEK of zoiets durf ik wel aan beginnen.
Ik laat het nog weten.
happymac
Is allemaal goed verlopen. De woofer uit de kast gehaald. Vervolgens vier volt DC over de spreekspoel gezet, dusdanig dat de conus naar buiten komt. Daardoor opende de losgelaten lijmnaad tussen de spider en het metalen woofer-frame.
Oppervlakken van metalen frame en spider gereinigd met Bisonkit verdunner. Je kunt daarne met behulp van een smalbundelige lichtbron de opening bekijken. Bij mijn woofer had de zwarte finish op het metaal plaatselijk losgelaten. Spider en frame pasten nog perfect op elkaar.
DC eraf.
Een stuk koperdraad van circe 1mm diameter in een cirkelboog gebogen, zodanig dattie precies in de buitenste groef van de spider past.
Letterlijk heel precies, heel vaak passen en bijwerken, je bent daar toch wel een minuut of 20 mee zoet en je mag niet gauw tevreden zijn. Een beetje modelbouwachtig. Koperdraad omdat dat niet magnetisch is.
Daarna in filmkokertje wat bisonkit aangelengd met Bisonkit verdunner, tot het glad en vla-achtig is. DC er weer op. Met een wattenstaafje verdunde bisonkit aanbrengen op metalen wooferframe. De te lijmen rand van de Spider benatten met bisonkitverdunner. DC er weer af, spider zakt op de metalen rand. Met in verdunner gedrenkt wattenstaafje de bisonkit 'door de spider halen'. Koperen ring in buitenste groef plaatsen en met plastic of houten wasknijpers de ring aandrukken. Een dag laten drogen. Wasknijpers en koperen ring verwijderen, klaar.
De woofer werkt weer perfect.
Met groet,
HappyMac
nou perfecte uitleg, geslaagde hobby uurtjes wat wil je nog meer.
kosten?? denk meer uren dan materiaal!!
groetjes,
Bikemouse
Hmm jij bent wel slim, dat DC verhaal zal ik zeker onthouden!! π
Hmm, ik dacht dat die truuk al wel bekend zou zijn in dit gezelschap.
, die kunnen dat vermogen (4 volt in 4 ohm, maakt 4 watt, v-kwadraat gedeeld door R) wel enige tijd dissiperen. Squakers en tweeters beslist niet!!!
HappyMac
vreemd dat de codes niet werken in je post?
enfin, twee-eters en midjes moet je altijd met een condensatortje in serie testen op een versterker π
Die mogen idd geen forse stroom door hun spoeltje dat is niet zo gezond..
uitzondering is de piezo tweeter, daar mag je dc opzetten, je hebt er alleen geen klap aan. π