Hallo,
Tijdens een audio-discussie met mijn schoonvader beweerde hij dat hij vroeger (je weet wel vroeger was alles beter...) een paar actieve Philips luidsprekers had die beter klonken dan zijn huidige setje. Hoewel ik in eerste instantie wat sceptisch was werd ik enigzins benieuwd toen hij vertelde dat hij ze nog ergens op de zolder had staan.
Ondertussen had ik op internet deze site gevonden, en moet ik toegeven dat mijn nieuwsgerigheid toch wat groter werd.
Vandaag heb ik de MFB's (544) aangesloten op mijn Marantz CD67 CD-speler en wat blijkt, naast een zeker niet onaardige basweergave en wat hoge tonen blijft de middentoner angstvallig stil. Helaas is dit bij beide exemplaren het geval.
Mijn vraag, wat kan er aan de hand zijn? en kan ik hier zelf wat aan doen? (daarbij moet ik melden dat naast wat huis-tuin en keuken soldeerwerk en het hanteren van een busje contactspray mijn technische vaardigheden toch snel ophouden....) Ik ben erg benieuwd hoe de luidsprekers klinken wanneer ook de middentoners werken.
Alvast enorm bedankt voor eventuele reacties.
Roy
Hallo,
Sorry maar je eigenlijke vraag kan ik helaas niet beantwoorden, dat zal binnenkort wel iemand deskundig doen maar ik kon het niet nalaten je te vertellen dat je zeer aangenaam verrast zal zijn als je mfb's het eenmaal volledig doen ! Je interesse zal er alleen maar op vooruit gaan.
Misschien nog dit : je zegt de boxen rechtstreeks op je cd speler aangesloten te hebben (zo heb ik het toch begrepen). Misschien eens proberen met een voorversterker ertussen, of aan de pre-out's van je eindversterker hangen ? Ook een mengpaneel is hier natuurlijk zeer geschikt voor.
Ik hoop dat je antwoord snel gepost wordt en nog veel luisterplezier.
groete
bert
Hallo,
Ok, ondertussen heb ik een middentoner even vervangen door een JBL middentoner uit een andere luidspreker. Wat blijkt werkt perfect, nou ja er komt geluid uit. Helaas vervullen de originele volgens mij ook een belangrijke rol qua demping enzo (formaat), dus het klonk natuurlijk van geen kant.
Ik weet nu dus in ieder geval dat de middentoners zelf defect zijn (beide...). Toch erg jammer, de MFB's verkeren zelf echt in onberispelijke staat.
Weet er iemand waarom zo'n middentoner defect kan zijn, volgens mij kan er weinig stuk aan zo'n ding toch? Zijn ze eventueel nog te repareren/vervangen of zijn er misschien alternatieven?
Alvast bedankt!
Groet,
Roy
Roy,
Deze middentoners zijn vermoedelijk wel te repareren, zoek even in het Forum naar de MFB 567 van Guido Kessler! Die had er ook eentje om zeep geholpen, en mmen heeft uitgebreide reparatietips gegeven.
Succes!!!
[%sig%]
Ik ken iemand die ze kan repareren... voor niet idioot veel geld
Als je het op prijs stelt kan ik je wel met hem in contact brengen.
Het is bij dit soort oproepen handig als je je woonplaats er bij zet.
Dan kunnen Phorum lezers met wat reparatie ervaring uit de buurt reageren.
Cuno
mja klopt
maar een midtonertje kun je makkelijk via de post verzenden, kost ook niet bar veel
maar ik woon in groningen π