Hallo,
Nog niet zolang geleden heb ik via deze site ontdekt dat hoe populair mijn ouwe trouwe 544 boxen nog zijn. Mooi dat er nog zoveel liefhebbers zijn.
Sinds ik ze kocht in 1978 (via de Philipswinkel) hebben mijn boxen altijd onopvallend in een hoekje geweldig geluid geproduceerd, maar sinds vorige week is een van de twee zijn lage tonen kwijt. Ik heb de achterkanten van de boxen even verwisseld, en daaruit blijkt dat het probleem zit in de versterker van de defecte box.
Aan de hand van het schema (origineel, met boekje bewaard) heb ik wat spanningen gemeten, en de waarden tussen TS422 en TS428 zijn allemaal goed. Echter vanaf de collector van TS431 gaat het mis. De spanning is daar ongeveer 50V i.p.v. 28, en de waarden bij TS430/432a/b en de weerstanden daarboven lopen overeenkomstig op tot de 57V van de voeding (58V gemeten).
Mijn vraag is waar de kern van het probleem zit: in TS431 en/of C532? Ergens anders?
Ik moet er eigenlijk niet aan denken de 544's te moeten vervangen door wanklinkende basreflexkastjes of gigantische bouwsel die wel een goed geluid geven (nog afgezien van wat dat allemaal kost ...)
Jeroen
Als je eindtrap uit balans is, is de kern meestal een klein bc torretje . Of de 470 uf elko.
Als gevolg hiervan gaan er 1 of twee eindtorren stuk, samen met zo'n grote 1 ohm weerstand. Daarnaast kunnen nog wat kleine componetnjes stuk zijn.
Wil je zekerheid ? Alle kleine torretjes van het laag vervangen, eindtorren vervangen die stuk zijn en elke weerstand van kleiner dan 1kohm nameten. En dus de 470 ( 680) elko vervangen.
Herman,
Bedankt voor de aanwijzingen. De verdachte elco, is dat C528? En dat vervangen van torren en nameten van weerstanden, moet dat beginnen "na" de laatste spanning die klopt met de waarden op het schema (dus vanaf TS431/C532) of direct vanaf TS423?
Jeroen
Vanaf ts 428 zou moeten lukken.
C528 is inderdaad verantwoordelijk voor de instelling, dat is de beruchte C.
weerstanden verdacht : R667 tm R673 en 663,664 en 659 644,645.
Hallo,
Door allerlei omstandigheden heeft het net geen jaar geduurd voordat ik er aan toe kwam om mijn kapotte eindversterker aan te pakken, maar uiteindelijk is het gelukt. Vervangen: de beruchte elco (zag er ook al verdacht uit), de BDX-en (een overleden, de ander maar meteen meevervangen, door MJ4032/MJ4035), en twee kapotte 1-Ohm-weerstanden. De rest was nog OK.
Nu wil ik ook de omschakeling van 220V naar 240V maken, en voor deze serie (zonder spanningsschakelaar) gaat dat anders dan voor die met schakelaar; de trafo ziet er ook anders uit. Hieronder het deel van het schema met de trafo en en schets van de aansluitingen op de trafo:
(nummers in schets overeenkomstig nummers in schema; zwarte rechthoek is zekering VL411).
Volgens mij moet ik de "onderste" netspanningsdraad aansluiten aan punt b in plaats van punt a (meet ik simpel weerstand dan is dat ongeveer 8.9 Ohm tussen N en a en 9.5 tussen N en B). Zijn jullie het eens met die conclusie?
Tenslotte nog een probleempje met de andere box: die ruist, en wel meer of minder naargelang de stand van de ingangsschakelaar; ik begrijp uit andere posts dat de ingangsfet TS447 (een BF245B) de verdachte is. Kan ik er ook een BF245A (heb ik liggen) inzetten in plaats van een BF245B?
Overigens, het afgelopen jaar heb ik het gedaan met Pioneer basreflexkasten, maar ik ben er nog steeds niet aan gewend, zo anders (en niet beter!) is de klankkleur. Als de MFB's weer helemaal in orde zijn wissel ik direct weer om.
Jeroen