Meldingen
Alles wissen

HELP, 587 WAARVAN DE TWEETER SPONTAAN UITGAAT

16 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
1,101 Bekeken
(@joost)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hoi, ik heb een klacht bij mijn 587 en ik kom er niet achter. Als 1 speaker aangaat dan doen alleen de woofer en de middentoner het. Dat is bij een laag volume van de voorversterker! Als ik het volume dan 2 trapjes hoger draai dan springt de tweeter gezellig weer aan en weg is het euvel. Draai ik de volumeknop dan weer twee trapjes terug dan valt de tweeter na een tijdje (5 minuten????) weer uit. Even de volumeknop omhoog en hij is er weer. Volgens mij blijft hij bij dit hogere volume gewoon weer meedoen. Wat kan dit zijn? Ik hoop dat iemand kan helpen.
P.S. Als de tweeter uitvalt bij dit lage volume en je geeft een klap op de kast dan doet hij het ook weer.

Groetjes,

Jan

Citeren
(@mart74)
Estimable Member

Waarschijnlijk het speakerrelais. Dit kun je eventueel schoonmaken. Vervangen is uiteraard beter maar dit relais is volgens mij niet meer te krijgen. Het kan wel vervangen worden door iets anders maar dan moet je met losse draadjes gaan werken omdat de pootjes dan anders zitten.

Succes!

BeantwoordenCiteren
(@joost)
Trusted Member
Topic starter  

Ik heb al gekeken naar dat relais. Er zitten 6 koperen stukjes met bolletjes aan de onderzijde. Waarschijnlijk als er stroom op komt te staan slaan die naar buitn/binnen? 2 van de koperen stukjes zijn voor een stukje verkleurd (zijn een beetje zwart geworden). Zijn de buitenste twee van de tweeter? Dan kijk ik bovenop het relais en dan zijn de twee linkse een beetje verkleurd. Hoe moet ik dit dan goed schoonmaken? Je kunt het veertje losmaken en dan heb je dat stukje met 6 pennetjes in je handen. Moet ik die bolletje schoonmaken. Hoe? Met wat? Wie kan mij van goed advies voorzien.

Jan

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Je beschrijft precies de symptomen van een luidspreker relais met vuile / geoxideerde contacten, Jan. Je loopt nu al zolang mee in dit forum dat je vraag me ietwat verwonderd.

Een stukje papier bevochtigen met alcohol 96% en tussen de contacten heen en weer schuiven, terwijl je ze tegen elkaar drukt. Dat herhaal je voor alle contactparen.

Joop

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Jan,

Je hebt nu inmiddels alle mogelijke MFB boxen gekocht, beluisterd, de hemel in geprezen en weer verkocht. Tevens toch ook al een hoop van binnen gezien neem ik aan voor zo'n ervaren luisteraar πŸ™‚ En dan nu pas tegen het 58x relaisprobleem aanlopen? Knap!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@joost)
Trusted Member
Topic starter  

Joop, bedankt voor je advies. Ik loop inderdaad al heel lang mee in dit forum Joop (en ik hoop dat nog heel lang te mogen doen!), maar ik ben TOTAAL NIET technisch Joop! Het is dat ik Wim ken en dat hij onwijs veel verstand heeft van deze speakers anders had ik het echt niet geweten! Ik luister naar speakers. En Thomas, ik heb vorig jaar een paartje 587 open gehad en daar heb ik gelijk zo'n schade gemaakt dat Wim heel wat uurtjes heeft moeten stoeien om hem weer perfect te krijgen. Ik vind de techniek schitterend maar ik ben docent economie en niet technisch. En aangezien dit mijn laatste paartje 587 is (en tevens het enige paartje mfb) en ze onwijs goed klinken wil ik er nog heel lang van genieten.

Jan

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Jan,

Het bewijs dat je het kunt:

Re: MFB 587 met krakende woofer
Auteur: joost (ppp234-140-59-62.dialup.zonnet.nl)
Datum: 14-01-2004 23:30

Ik snap echt niet waarom dat hele relais los moet? Ik heb beide relais van mijn paartje 587 schoongemaakt met contactspray en ik heb het hele relais lekker laten zitten waar het zit! Alleen het plastic kapje (op advies van Wim) voorzichtig verwijderd en het relais (de contactpunten) netjes schoongemaakt. Je moet dan wel even de versterker aan de achterzijde losschroeven maar het resultaat is perfect. Dus gewoon even voorzichtig het kapje verwijderen en schoonmaken die hap.

Groetjes,

Jan

Succes! Maar als je hulp nodig hebt, dan weet je in elk geval waar je heen moet, Wim is nog altijd nummer 1 als het gaat om de 587 πŸ™‚

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@joost)
Trusted Member
Topic starter  

Schoonmaken heb ik altijd al leuk gevonden Thomas! Echt een hobby van me! Schijnbaar he ik het relais niet goed schoon gemaakt. Ik heb nu het veertje voorzichtig los gehaals en alles grondig gedaan en hij doet het weer uitstekend! Allen vraag ik me af Joop waar je 96% alcohol kunt kopen? Mocht de klacht weer terugkeren dan ga ik gelijk die alcohol proberen. Ik hoor het graag van je Joop!

Jan

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Ik kocht ooit zelfs 97,6% alcohol bij de etos...

Succes Jan!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Inderdaad, gewoon bij de Etos. Tegenwoordig staat dat spul achter de kassa.

Belachelijk trouwens. Ik heb nog ooit 70% salpeterzuur gekocht in dezelfde Etos drogist en dat stond toen nog gewoon in het rek in de winkel. Maar de bemoedering gaat maar door...

Joop

BeantwoordenCiteren
(@dennis)
Active Member

Een goedendag,

Normaal schrijf ik niet zo snel iets maar lees ik lekker passief mee,
maar ditmaal moet ik wel ff wat schrijven...ik zit nmlk
met hetzelfde probleem, mijn middentoner doet het niet altijd
en voorheen kon ik dit nog wel eens oplossen met een flinke klap
op de achterkant van de kast, maar de laatste tijd werkte dit ook
niet meer zo...
Na deze topic gelezen te hebben en me eerst weer eens flink
geergerd te hebben...gewoon de kast maar opengeschroeft
relais opgespoord, geen probleem...

Maarja er zit dus een plastic kapje overheen...en dat krijg ik
dus met geen mogelijkheid los...ik zie welliswaar mogelijkheden
maar daar komt dan wel een hamer bij te pas en dat lijkt me ook
niet echt de bedoeling...

Afijn, hebben jullie enige tips hieromtrent of is het gewoon een
kwestie van net zo lang wrikken totdat het loskomt...

Ik hoop dat een van jullie met het verlossende antwoord komt
of anders met een goed middeltje om de zenuwen te kalmeren...

Vriendelijke groet uit een besneeuwd Eindhoven,
Dennis van Paassen

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Dennis,

Ja dat relais van de 58x serie zit erg goed dicht, ik heb er ook zeker een kwartier mee zitten klooien. Allereerst al dat spul dat er omheen zit (carnaubawas?) met de soldeerbout laten smelten zodat 't wegloopt, en het relais "vrij" is. Vervolgens heeft het relais aan beide zijkanten een kunststof weerhaakje op de voet, dat in een inkeping in de kap steekt en deze zo op zijn plaats houdt. Met een voldoende kleine schroevendraaier kun je hiertussen gaan wrikken, en dan krijg je het kapje er uiteindelijk wel afgetrokken. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die mij nu met boze gezichten aankijken, maar diezelfde mensen zullen ongetwijfeld ook een betere oplossing weten πŸ™‚

Succes en groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@dennis)
Active Member

Zucht...
Ik geloof dat ik hier tegen de grenzen van mijn kunnen ben opgelopen...
een beetje solderen lukt nog wel...openschroeven kan ik als de beste,
maar zo'n f**** plastic kapje blijkt dan mijn Waterloo te zijn...

Afijn...
Ik vrees dat ik de hulp van iemand anders in zal moeten roepen
voordat ik iets onherroepelijks kapot maak...
iemand met meer ervaring met plastic kapjes en zeker meer geduld

Afijn...
hierbij dus een oproepje welke vriendelijke freak wil mij helpen...
want mono is toch ook niets...

groeten vanuit een al weer stuk minder besneeuwd Eindhoven,
Dennis van Paassen

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Dennis,

Als je even contact met me opneemt kun je wel langskomen met die speaker.

Joop / Eindhoven

BeantwoordenCiteren
(@dennis)
Active Member

Bedankt...
ik ben bang dat er anders gewonden gaan vallen,
gisteren zat mijn vriendinnetje ook al even aan het
plastic kapje te peuteren en die had na 5 minuten
al een blik in d'r ogen waar ik bang van werd...

Dennis

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: