hallo
omdat er een scheiding is tussen mensen die zeggen dat het wel goed is om te recappen , en een groep die zegt dat het niks uit maakt , hier het hoorbare verschil .
http://www.youtube.com/watch?v=-jqQGHXMUcE
dit filmpje laat de slechte 587 horen die nog niet gerecapt is .
http://www.youtube.com/watch?v=tgZlAkaUv6w
dit filmpje laat de 587 horen die wel gerecapt is , en het lijkt weinig te schelen , maar zie ook maar eens het 3e filmpje....
http://www.youtube.com/watch?v=ta0qYwoBHPg
en dit laat zien hoe het klinkt als ik aan de balance draai .
en voor de duidelijkheid , zit links en rechts parallel en dus mono , met een koppelstukje , maar dit is slecht te zien .
deze set was kwa geluid even slecht in de linker en rechter box. de rechterbox is al gerecapt , en voorzien van een nieuwe afdichting.
ook waren de relais allebei slecht , en de rechter heeft die ook al vervangen gehad . bij deze mfb uitvoering hoef je maar 16 elco's per box te vervangen . bij elkaar voor nog geen 3 euro .
ik heb deze 1e box in 45 minuten gedaan , incl nieuwe afdichting .
groet mattie
Hoi Mattie,
Ik zit op mijn laptop te luisteren en daarop is het verschil al gigantisch . Wil je misschien aangeven welke condensatoren (nummers) je hebt vervangen, ik wil dit tzt ook gaan doen. Heb je nog speciale condensatoren gebruikt en waardoor heb je elcootjes vervangen?
Hi mattie
Hmm is dat nou vanwege ons babbeltje eergister? π
ik ga ook eens even gluren ..
sja.. die ene geeft geen mid.. weet je zeker dat dat aan de elco's ligt?
ik was dit al langer van plan wanwege de tweedeling van forumleden . het is wel merkbaar en het is niet enz...., en een foto zegt weinig in dit geval , echter heb ik alleen een fotocamera en dus zijn de filmpjes slecht .
en ik heb alle elco's behalve de 2 x 3300 uf vervangen . er is midden en hoog , echter als de lade van de kast dicht ging niet meer . en dus ook het relais was stuk . en ik heb dit getest nog vantevoren en hij viel eerst weg , en een klop meer en was terug . dus mid en hoog was er .
echter heb ik een 4 elco's gemeten op de staande print , en 2 waren van 15 uf naar 100nf gegaan , de 2x 22uf had een enorme esr gekregen .
en dus besloten om alles eruit te gooien .
ik heb een enkele box nog, en daar was alles nog 100% dus altijd aanstaan is te merken in slijtage .
overigens is de voeding onderbemeten daar de 585 dezelfde elco's heeft en deze is 65 watt zwaarder en toch hetzelfde kwa onderdelen .
doordat bij de 544 het relais in de voeding zit is deze nooit stuk door de hoge schakelstroom , en is stby lager .deze zit in de speakerlijnen , en door het hoog loopt normaal nog geen 10ma , laag is nooit slecht bij deze serie door het relais .en toch is deze box zuiniger met stroom ik meette 10 watt stby en de 544 in stby is 16 watt .
dus als philips dit ook zo had gemaakt , was dit ook nooit stuk .
mattie
ik ben een nieuwe PC aan 't inrichten, ik heb nu even wel beeld maar nog geen geluid π
bij de 587 kan in ieder geval de mid worden dichtgeknepen door een slechte elko die naar nul is terug gezakt, dit heb ik n.l. zelf een keer bij de hand gehad.
met zulke onderliggende fouten is een elko revisie natuurlijk met twee vingers in de oren merkbaar, normaal gesproken moet je goed luisteren om de verschillen te ontdekken, maar ze zijn er wel.
Aan een 587 heb je ook veel meer te doen om 'm weer helemaal goed te krijgen dan zeg een 544
nou valt mee , elco's zijn er minder , het relais heb ik gerepareerd .
en nieuwe afdichting , afregelen moet ik nog .de 2e box was een uurtje werk . het relais kun je met contactspray en schuiven van de contacten schoon krijgen , en met een stukje papier de spray eruit halen. geen uitval meer nu .
andere pc , zeker vista ? als je op youtube niks ziet heeft hij flashplayer nodig , bij downloaden lijkt het niks te doen , maar hij zet er alleen een hulpprogje op , en die moet je starten om de flashplayer echt te downloaden .
offtopic maar ja, pruimentijd nu .anders komt er niks bij in een dag.
mattie
ik ben er langer mee onderweg voor een 587 weer goed is
nee geen vista, maar windows 7.
met IE dus hetzelfde gedonder met flash als bij Vista
met firefox loopt het wel goed, slimme zet van Microsoft π
ben nu bezig met de 280 die in de negatieve 40 volt een warmteprobleem heeft / had . heb 3 elco's vervangen en 3x 2sa1015 voor een bc556b en de 2sb631e voor een bd140 , hij valt nog wel uit met de fohn , maar dan is het ook niet meer aan te raken , dus ik wacht het een dagje af nu .een a1015 was vervangen door een a970 maar die heeft een hogere hfe dus heb ik er ook uitgegooid , dus hoop dat het goed is nu ......
edit : hij werkt al een 24 uur goed dus hoop dat dat het was .
edit2 : al 2 dagen nu , en staat al een week aan , dus warmte is op zijn max , en op mijn kamer is het snachts nog 27graden dus ambitemp is ook op max .
overigens heeft firefox geen flashplayer nodig , en is met invoegtoepassingen minder flexibel . omdat 85% op ie draait wordt alles daar op geprogrammeerd . ik heb er windows 64bit op staan dat is maar voor 20% van de virussen gevoelig , en kan 8gb geheugen aan ipv de 32bit max van 3,2gb . en dus zit er nu 6gb in en dat maakt hem lekker vlug .
nog meer offtopic , ach als andre zijn server eens zal moeten vervangen is hij tenminste goed gebruikt .
mattie
hij werkt nu nog prima . heb ondertussen een setje mfb587 erbij gekocht en ook nagezien , elco's waren rot , en bij allebei was de middentoner kapot . de ene box had 2 losse contacten in de mid en de andere 1 los contact en de magneet zat er los aan , dus die gecentreerd en gelijmd en speelt weer als nieuw . ook waren de relais vuil . ik heb er nu een goede manier voor gevonden , gewoon ohms meten over de contacten als hij aan staat en speelt , dan zie je de ohms oplopen bij hoger volume .( was bij deze set 3ohm op laag ,en 5 ohm op hoog )
ik heb de relais ook gereinigd met contactspray en een stukje papier en dan tanden poetsen ( van links naar rechts schuiven ) en daarna weer 0,1 ohm . afdichting ook vervangen en de trafo naar 240 gezet door de grijze draad op 1 te zetten en een link tussen 2 en 5 . verbruik stby nu nog 9watt .
ook een relais in de 25v ac gezet ( 24v dc relais met 2 diodes en 4,7 uf )zodat je geen plop hebt als je de 230 volt uitschakelt , deze zit parralel met de functie op de netschakelaar . daar ik de set op de 080 geschakeld heb .
en werkt prima zelfs op vol vermogen kun je schakelen nu ,en geen bijgeluiden .
mattie
@mattie wrote:
ik heb er nu een goede manier voor gevonden , gewoon
ohms meten over de contacten als hij aan staat en speelt , dan zie je de
ohms oplopen bij hoger volume .( was bij deze set 3ohm op laag ,en 5
ohm op hoog )
mattie
Dat is misschien niet zo heel handig, doordat er een spanning over de
contacten valt, en die groter wordt, wordt je meter misleid door de
spanning...
Als je het relais er toch uit en open hebt kun je de overgang reeds meten wanneer je de contacten tegen elkaar duwt.
De echt slechte overgangen geven al snel enkele ohms aan. Vooral bij de relais met vierkante contactvlakken oppassen.
nee , zo is hij nauwkeuriger als hem met de hand bedienen , daar als je hem een keer wat zijdelings laat bewegen hij al goed lijkt te zijn maar niet is . en zo zie je met meer laag erin ook de ohms oplopen .
overigens heb ik een fluke , en die meet op ohms prima met een beetje lekspanning , en wordt het teveel dan gaat hij megohms aangeven .
maar dat is sneller bij dc eroverheen .
bij allebei de relais was ook het contact van de mid oneindig mede doordat allebei de units kapot waren en dan worden de contacten vuil . en het is een relais wat best los te krijgen is en daarom is het reinigen goed te doen .
ik had er overigens een set bij met grijze koelpasta en die lekt niet door de schroeven heen achterop is dat origineel ?
en de blauwe elco's die niet philips zijn , zijn ook vaak rotter als de philipssen . en toch heb ik 1 box waar alles nog goed was , zal wel niet veel aangestaan hebben .
@mattie wrote:
nee
met grijze koelpasta is dat origineel ?
Grijze koelpasta is niet origineel en zie je zowieso zelden. Wat ook grijs is (en vaker overgezet wordt) zijn die spekkerige koelmatten uit de computerwereld. Ongeveer 3 mm dik. Bij toepassing van deze matten in de 587 kan ik me voorstellen dat het meteen lekker afsluit en soms toch door de kieren als een soort prut of kit naar buiten komt. Misschien heb je zoiets gezien ?
nou de box was zo te zien nooit geserviced en het was wel koelpasta maar niet de witte , en zat nadien ook niet overal op en aan .
overigens was de box van philips zelf geweest en gebruikt op de pro audio serviceafdeling .
en zelfs op de folders van toen zie je de vlekken al achterop de alu plaat , en deze had een nieuwer plnr is miss de laatste revisie ?