Meldingen
Alles wissen

kasten opknappen mfb 545

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
470 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Iemand idee hoe je de kasten van een mfb 545 kunt opknappen. Het zijn zwarte kasten met slijtplekken (dus geen stukken hout uit de speaker).
Hoe krijg je dit inclusief de plastic rand weer fraai?

Citeren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Hallo jan,

die plastic rand daar heb je speciale spray voor, ik weet even niet hoe het heet maar dan word die rand weer als nieuw en niet zo uitedroogd en verbleekt.

en die schaafplekken, kan je die niet schuren en lakken? of eventueel nog netjes spuiten ?

Groet Sander

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Een tip die ik kreeg van Patrick Kessels:
Gebruik zwarte schoensmeer! Een klein beetje, dun opbrengen, even laten intrekken en heel goed uitwrijven. Na een tijdje nog eens oppoetsen met een meubelwax en ze glanzen je tegemoet!

Die plastic randen... weet ik zo niet, maar mischien met dashboardcleaner voor de auto ?

Greetz
Patrick

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 CC
(@_cc_)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Tja, de 545 heeft inderdaad een aantal zwakke punten. Om er een aantal te noemen :
(1) geen dc beveiliging op de laag eindtrap met als gevolg dat wanneer er een van de eindtorren uitfikt je een goede kans hebt dat je AD12100 spreekspoel ook naar de filistijnen is. Gezien het redelijke aantal verzoeken om losse woofers denk ik dat dit een reeel probleem is.
(2) de tweeter en squaker zijn zozo. een en ander is natuurlijk al rete oud en geluidskwaliteit is subjectief maar als ik het hoog midden vergelijk met mijn twee dynaudios dan schrik je toch wel even. Alleen de bas is nog steeds zeer wreed en vrijwel ongeevenaard. Van de skwieker (0211 geloof ik) is een bekend probleem dat de eerste modellen een niet zo'n sterke spreekspoel aansluiting bezaten (en dan bedoel ik het draadje van de spoel naar de aansluitlip). Door het type legering dat gebruikt werd in de spreekspoel is deze zeer broos en als zodanig gevoelig voor breuk. Als je een defecte 0211 tegenkomt loont het wellicht eens te kijken naar een modernere vervanger.
(3) net zoals de overige 54* modellen is ook bij de 545 de kast vervaardigd uit 18 mm spaanplaat. Een beetje timmerman die MDF copieen op de markt zet heeft denk ik een leuk handeltje. Al ben je dan natuurlijk wel van de verzamelaars waarde af....
(4) als je de frontjes verwijderd laat bij sommige modellen de laklaag aan de voorzijde van de kast los. Slecht spaanplaat ? En dat terwijl philips vroeger juweeltjes van tv en radio kasten maakte. Hmm, zeker niet winstgevend genoeg.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Patrick,

Schoensmeer, wat een goed idee πŸ™‚ Is nog beter dan wat ik doe, gewoon krassen retoucheren met de zwarte watervaste marker.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: