Meldingen
Alles wissen

Knipperlampje MFB532

13 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
561 Bekeken
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Na reeds geruime tijd dit forum gevolgd te hebben dan toch maar eens geregistreerd...
Hier mijn eerste vraag; ik heb ooit eens een paar 532's aangeschaft die het nog steeds perfect doen zonder ooit iets hebben te vervangen.Nu heb ik me laatst nog een paar van deze jongens aangeschaft,maar bij dit laatste paar knippert het lampje mee op de muziek,en vooral op de lage tonen vanwege de grote stroomopname.Ben ik nu eigenlijk niet echt gelukkig mee.Ik heb onderling al een en ander gemeten en vergeleken tussen het oude paar en het nieuwere.Wat ik ook al gedaan heb is over de voedingselco een zwaardere gehangen maar het probleem blijft bestaan.
Kent iemand dit probleem?
alvast bedankt

Citeren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

lampje vervangen door een led kan werken, wel de weerstand aanpassen!
er zijn felle heldere rode leds te koop. ziet er nog beter uit ook door de wat diepere kleur. het kan nodig zijn om een stukje dof glas of plastic achter het mfb logotje te plakken voor de lichtspreiding.

BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Topic starter  

Geloof het of niet maar ik heb zelfs dat ook uitgeprobeert,en een led doet het ook.Weliswaar iets minder fel maar toch.De originele lampjes zitten er ook in (6V/50mA)

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Gewoon eens gaan meten ( dit is nou een mooie meting met zo'n ouderwetse wijzermeter 😯 ) ... hoeveel of je voedingsspanning daadwerkelijk inzakt.

Een oplossing met een weerstand, zener en een led lijkt me de bsete overigens.

BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Topic starter  

Ik heb inmiddels gemeten en de voeding zakt meer in elkaar dan mijn eerste paar 532's +-4 volt meer...

BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member

voedingselco's controleren, mogelijk uitgedroogd, of de ESR is te hoog geworden (kan die stijgen eigenlijk?)

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Er bestaan 14 upgrades van de 532, zijn de modellen ook hetzelfde? Ik heb bij meerdere 532's dit probleem gezien. De PL sticker is een klein stickertje van ongeveer 2x1cm met daarop een nummer als PL14 ...

BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Topic starter  

Hey,

Ik heb de "PL nummers" nagekeken en van het setje waar de lampjes het normaal doen is de nummer PL10 en PL06
En de set waarvan de lamjes knipperen is PL07 en PL08

Verder denk ik niet dat het aan de voedingelco's ligt omdat ik al een zwaarder exemplaar over de originele heb gehangen en zelfs dan blijft het probleem bestaan.

BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Topic starter  

Ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven maarja...
Ik heb afgelopen week nieuwe 6V/50mA lampjes binnen gekregen voor in mijn andere Philips apparatuur,en dacht van"waarom niet ook die oude lampjes in de boxen mee vervangen".Dit gedaan,aangeloten en de boel knippert niet meer.Ondanks dat de lamjes die erin zaten ook 6V/50mA was.Probleem is dus opgelost.Dus mensen die dit probleem ook hebben,probeer er gewoon eens nieuwe lampjes in te zetten.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Die oude lampjes, ik vermoed dat een van de draadjes slecht kontakt maakt.

Doorsolderen op de lampvoet en misschien zijn ze dan weer goed.

Of een power led erin.. Ik vind dat mooier dan steekt het mfb logo nog mooier af.

BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Topic starter  

Ja misschien eens nakijken.Wat die led betreft dat heb ik geprobeert en dat knippert ook.Ik houd van dingen origineel te houden vandaar dat ik nu dus tevreden ben met die lampjes πŸ˜€

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Ik weet wel dat juist die kleine ( 50mA ) lampjes weleens erg laag-ohmig kunnen worden als ze oud zijn.

In de 532 box is dit doorgaans te herkennen aan een hele hete voorschakelweerstand, en nauwelijks licht uit het lampje.

BeantwoordenCiteren
 Niki
(@niki)
Estimable Member
Topic starter  

Dat moet wel zo iets zijn, en erg heet werd die weerstand ook.
Ik heb zo een oud lampje eens aangesloten op een voeding en de stroom ervan gemeten, bij 6V trekt zo een 50mA lampje 79mA.Hier zit het hem dus.Wat een lamje niet voor een verschil kan maken hΓ© πŸ˜•

BeantwoordenCiteren
Deel: