Goedenavond heren,
Door een zoekactie met Google ben ik op deze website gestuit. Een website waar luidsprekerfanaten bijeenkomen om te discussieren over de verschillende modellen luidsprekers die de wereld telt. Goed, dat is niet de reden waarom ik e-mail naar dit e-mail adres. Ik ben al een tijd de trotse eigenaar van twee stuks MFB 541 speakers. Helaas is er een hiervan overleden door een voor mij onbekende reden.
Het enige dat ik weet is dat een van de twee zekeringen kapot gaat als ik de speaker aanzet en dat dat de zekering is die na de twee grote spoelen komt. Waarschijnlijk kortsluiting ergens. Echter heb ik hier geen kaas van gegeten en ben ik radeloos. Deze speaker moet door zijn opzet toch gerepareerd kunnen worden? Daarom ben ik op zoek naar een ingenieur die hier wel kaas van gegeten heeft en dus mij een handje kan helpen bij de reparatie hiervan.
Mijn eerste vraag luidt dan ook: Waar zou ik kunnen beginnen met het uitzoeken van dit probleem?
Welkom op het forum Virgil, je bent op de juiste plek π
Als je zekering stuk gaat zijn vrijwel zeker de eindtransistoren stuk.
Daarbij nog enkele stuurtorretjes en mogelijk een of twee weerstanden.
De oorzaak kan gezocht worden in een te hoge ruststroom of defecte elko's.
Nu weet je genoeg toch ? π
Maar ja, mocht je natuurlijk zeggen : ik zie het niet zitten om dat allemaal te bestellen ( webwinkel ) en te vervangen, kan ik je een bezoek aan een heus servicepunt voor mfb boxen aanraden.
Daar wordt doelgericht de fout opgespoord, en kun je je een beeld vormen van de (doorgaans lage) reparatiekosten.
Als je weinig ervaring hebt met repareren, kunnen de service-kosten weleens lager uitvallen dan de kosten die je maakt met zelf onderdelen vervangen.
servicepunten vind je op de service pagina.
succes !
Herman,
Bedankt voor je antwoord. Ik ben woonachtig in Oosterbeek, dus is er ergens in Arnhem en omstreken (misschien zelfs in Oosterbeek zelf :D) een servicepunt waar ik mijn luidspreker kan langsbrengen om hem gerepareerd te laten worden? π
Dit zou namelijk fijn zijn, tijd om hem zelf te repareren (en in te lezen hoe dit moet) heb ik niet.
Hallo Virgil,
Ik zal je een pm sturen met adressen.
Alvast bedankt dan! π Dan kan ik binnenkort weer genieten van stereogeluid in plaats van maar naar 1 luidspreker luisteren 8)
@Virgil wrote:
Herman,
Bedankt voor je antwoord. Ik ben woonachtig in Oosterbeek, dus is er ergens in Arnhem en omstreken (misschien zelfs in Oosterbeek zelf :D) een servicepunt waar ik mijn luidspreker kan langsbrengen om hem gerepareerd te laten worden? π
Dit zou namelijk fijn zijn, tijd om hem zelf te repareren (en in te lezen hoe dit moet) heb ik niet.
Hoe is het in vredesnaam mogelijk! π
Ik wil best eens kijken wat er met jouw 541's loos is hoor, mag je ook een setje werkende lenen
je raad nooit waar ik woon, echt nooit π
stuur me maar een PM Virgil
Oosterbeek? π
Dat is echt geweldig haha cool! Ik PM je wel