In mijn helaas defecte stuurversterker F3610 zit dit component. (L24 groen)
Het heeft 6 aansluitingen en het is laatste onderdeel van de stuurversterker.
Ik heb gemeten en het signaal van de pre amp komt onvervormd tot aan dit component, maar er komt helaas niets uit.
Op de uitgangen van de L24 is de koptelefoon aansluiting aangesloten en de aansluiting naar de uitgangen. (MFB en eindversterker)
De andere 2 aansluitingen gaan ondermeer naar de collector van 2 transistoren. Nou dacht ik dat dit links en rechts zou zijn en dus symmetrisch, maar de ene is een BC 548 en de andere is een BC 559A.
De ene is NPN en de andere is PNP. Ik heb ze doorgemeten en ze zijn beide waarschijnlijk niet defect.
Wie heeft een idee wat de L24 moet doen, zou dit onderdeel nog leverbaar zijn en hoe groot zou de kans zijn dat dit onderdeel defect is.
In de hoop dat iemand mij kan helpen.....
Hilbrand.
Hilbrand,
Zomaar een gokje. Is dit component er niet voor om inschakel verschijnselen af te vangen? Ik heb zelf een keer een defecte weerstand in een versterker gehad waardoor op zo'n zelfde blokje (qua omschrijving dan) slechts een spanning stond en het ding dus niets doorliet. Vervanging van die weerstand loste het toen bij mij op. (Blokje kreeg keurig pos en neg spanning)
Overigens klinkt L als een spoel. Kun je niets meten aan L24 zelf?
Ik wil er wel aan meten, maar heb geen idee wat ik zou moeten meten.
Laat ik voor de duidelijkheid proberen het component te schetsen.
(Zal niet meevallen in proportionele tekst.)
___________
| |
1
3
| |
2
5
| L24 |
4
|___________|
6
Op 3 en 5 staat het signaal uit de stuurversterker.
Op 1 en 6 zitten de transistoren met weerstanden en er zit ook een (Zener)diode in de buurt.
Op 2 en 4 zou naar mijn mening het uitgangssignaal moeten komen te staan.
Zou dit blokje op 1 en 6 een bepaalde spanning verwachten? Zou je enig idee hebben wat voor soort spanning dit zou moeten zijn?
Ik heb wel een scoop dus ik zal es kijken wat voor soort spanning er nu op staat.
Hilbrand
Hmmm..... Alle spaties worden er dus uit gefilterd.
Ziet er dus niet uit. Bedoeling is een rechthoekig blokje met aan de ene korte zijde 2 aansluitingen en aan de andere kant (andere korte zijde) 4 aansluitingen.
Tijd voor een whiteboard op deze site.....
Hilbrand
Mute schakeling??????
Dan doet hij het wel heel erg goed.
Zeker weten dat je niet zo'n knopje op de voorkant hebt en dat dat toevallig ingedrukt is?
(mijn zus heeft de geintegreerde versie van dat ding en die heeft geloof ik ook zo'n knopje.)
Jan Scherps
Er zit inderdaad een mute op, maar deze veroorzaakt helaas niet het probleem.
Op de ingangen van de L24 meet ik gewoon wat ik op de ingang zet. Bijvoorbeeld 1000 Hz onvervomd en de amplitude is te beinvloeden met de volume regelaar.
Op de 4 andere aansluitingen meet ik eigenlijk niks. Alleen op grootste gevoeligheid is er op 1 en 6 een vage sinusvorm waar te nemen.
Hilbrand
Hilbrand,
Dat bedoel ik min of meer.
Ik zal eens kijken in het schema van de versterker van mijn zus. Dat apparaat zal niet veel verschillen van jou pre (temeer hij ook een pre-out heeft).
Ik weet alleen wel dat Philips in die jaren DC gekoppelde eindpitten ineens heel spannend vond, en dus zaten op die dozen (45cm breed toch?) ineens allemaal knoppen waarmee je de verstereker DC gekoppeld kon maken enzo. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat dat blokje daar iets mee te maken heeft. Hoeveel volt meer je trouwens op de ingang van dat blokje? Kun je je mfb's voor "the time beiing" niet voeden van het signaal voor dat blokje?
Kun je in ieder gaval genieten van je aanwinst, het zijn immers niet de lelijkste apparaten die Philips gemaakt heeft.
Jan Scherps
Ik zit nu met de koptelefoon op (Sennheiser HD570) te luisteren naar het signaal uit de F3610.
Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en de L24 overbrugd.....
Normaal gesproken hou ik hier niet zo van, juist omdat ik geen idee heb van de functie van dit onderdeel.
Het klinkt prima en het is hier nog niet mistig. (van de rook)
Alles blijft heel, niets wordt bijzonder warm, maar toch......
Er zitten 4 BD825 vermogens transistoren op die wel redelijk warm worden, maar ik kan ze tussen duim en wijsvinger goed vast blijven houden. Gemeten met duim en middelvinger neem ik de temperatuur beter waar, maar geeft geen vervelende gevoelens.
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat wanneer er geen storing zou zijn, je op deze manier de zaak toch opblaast.
Wanneer ik de spanning op de ingang van de L24 meet, kom ik op ruim 5 Volt bij maximaal volume, met aangesloten koptelefoon.
De spanning op de MFB aansluiting is ongeveer max 2 Volt. Dat is ook de waarde die in de handleiding gegeven wordt.
De afstandbediening werkt naar behoren er lijkt dus geen vuiltje aan de lucht.
Ik zal er straks een setje 544-ers op aansluiten.
Hilbrand Boorsma
Hallo Hilbrand
Volgens mij heb je te maken met een uitgangs transformator.
Dit ding zit er in om aardlus problemen te voorkomen.
Je uitgangssignaal zweeft dan tov de massa van je stuurversterker.
Uit jou omschrijving begrijp ik dat de primaire winding stuk is.
Meet met een ohmmeter alle windingen. Ik gok er op dat er een weerstand te meten moet zij tussen 3 en 5 (10-100 ohm)
en een lagere weerstand tussen 1 en 2 ( 5-30 ohm)
en ongeveer de zelfde lage weerstand tussen 4 en 6.
De windingen onderling moeten volgens mij geisoleerd zijn.
Is het blokje open te krijgen?
[%sig%]
Ik hoop het binnenkort los te solderen en door te meten.
De eerder gedane suggestie over het onderdrukken van inschakelverschijnselen zou best eens waar kunnen zijn. Het waait bijna in de kamer wanneer ik in of uitschakel.
Voor de veiligheid schakel ik daarom eerst de uitgang van de boxen uit en daarna de versterker.
Ik hoop toch nog steeds dat iemand ergens een schema of een service manual weet te vinden. Ik heb niet erg veel verstand van elektronica, maar met zo'n schema kun je toch beter in de gaten krijgen wat je aan het doen bent.
Er is ook een opmerking gemaakt over de eindpitten met AC en DC aansluitingen. Het is inderdaad zo dat de bijbehorende eindversterker deze ingangen heeft, maar in de stuurversterker zit zoiets niet, tenminste voorzover ik uit de handleiding op kan maken.
Hilbrand Boorsma
Hilbrand,
Ik heb het schema van de versterker van mijn zus er even bijgepakt, de geintegreerde versie van jouw voorversterker. Helaas zit daar geen onderdeel in dat voldoet aan jouw beschrijving.
Behalve de suggesties die ik je deed kan ik je dus niet verder helpen. Sorry,
Jan Scherps.
In ieder geval erg bedankt voor de genomen moeite. Voorlopig kan ik prima gebruik maken van de Pre-amp en ik zorg er voor dat ik eerst de uitgangen uitzet voordat ik de hele zaak uitschakel.
Misschien dat ik of iemand anders ooit eens tegen zo'n schema of los component aanloopt. Ik hou me aanbevolen.
Wat wel opvalt is het verschil in geluid tussen de 22AH799 (receiver) en de F3510. Beide zijn aangesloten op een 544 setje.
Laat ik het zo zeggen, bij de 799 had ik nogal eens de CONTOUR aanstaan maar bij de F3510 hoef ik dat niet te doen. Het geluid klinkt wat zwaarder, zonder dat het midden en hoog in de verdrukking komt.
Groeten,
Hilbrand Boorsma
Jongens toch
Het is een eenvoudig reedrelais.
Zit ook in de 22ah798 en doet dienst als inschakelvertraging tussen voor en eindversterker.
Overbruggen kan maar even uitkijken met inschakelplopjes.
Marc
Inderdaad... misschien niet al te snugger van mij, maar ik ben dan ook geen elektronicus.
Ik kom uit de werktuigbouw en heb besturingstechniek gedaan. Ik weet dus wel iets van elektronica, maar heb geen ervaring met dit soort specifieke zaken.
Nou doet zich het volgende prettige geval voor dat ik 2 798 ers heb staan welke niet volledig in orde zijn. Het is in de toekomst de bedoeling dat ik van deze 2, 1 werkende ga maken. Ik heb ze echter niet bekeken met de ogen van 'zit er misschien een L24 in'.
Ik zal zo gauw ik kan een blik in het apparaat werpen.
In ieder geval bedankt voor je opmerking.
Hilbrand Boorsma
Wat een toeval heb ook 2 798
Handig MFB luisteren met afstandbediening in de hand.
Hebben vooral allebei problemen vooral bij een koude start (waarschijnlijk slecht geworden weerstanden en of elco's).
Display doet raar en de pll lockt slecht.
Zo lang de processor deze zit in het 'blik'werkt zijn ze volledig te restaureren.
Advies is om alle tere verbingen goed door te solderen deze zijn door philips alleen maar om een pen heen gedraaid ik bedoel de draden natuurlijk.
Wat ook helpt is om alle ic 's in het blik uit hun houders te lichten en deze weer goed terug te zetten dit helpt om de in de loop der jaren ontstane oxidatie van de pootjes af te krijgen.
LLLLLet op deze ic's zijn met mos technologie vervaardicht en ontzettend gevoelig voor statische electriciteit.
Jezelf aarde aan de verwarmingsbuis is geen overdreven luxe.
Mischien kun je zo beide apperaten in werkende konditie houden.
Heb je hier geen zÃn in dan kun je de l24 vinden op de print van de tonecontrol bovenste print achter de 390 weerstand die althans bij mijn beider exemplaren hoog op de poten staat.
Trouwens heb je een 280 preamp zit die ook in.
Of misschien een goede electronicahandel moet eventueel een replacement kunnen bieden.
Marc