eentje ruist in de woofer, alle torren in de MFB lus vervangen behalve de eindtorren en nog ruist ie. Kom ik in mijn zoektocht nog een vermelding tegen van een zener 18V die bij een 532 eens de bron van de ruis is geweest. en heb ik die natuurlijk net niet, wel 16V. dus dat moet nog even wachten. de 532's aan de kant geschoven en verder met het afregelen van een 567. zet ik de PC aan om als toongenerator te gebruiken heb ik me toch een kleuren op het scherm π― heb het eens eerder gehad met een paar 567's die onder het bureau geparkeerd stonden, dat gaat ook niet goed π
Gelukkig hebben monitoren vaak een degauss mogelijkheid.
Als je je scherm te lang of in een te strek magnetisch veld laat raakt het schaduwmasker gemagnetiseerd en dan heb je de poppen aan het dansen.
Vroeger weleens een TV gered door een ouwe afbuigspoel uit een zw/w tv op een transformator aan te sluiten en daarmee de tv demagnetiseren.
Niet makkelijk maar lukt uiteindelijk wel.
Ach ja, straks heb jij een LCD scherm en ben je hier van af π
π ja da's ook wel weer leuk, dit was maar even voor nood, zo'n klein schermpje en een oude PC eronder.
nou, die zener was 't dus niet π , hij ruist vrolijk verder. maar nu zit er verdorie nog eentje met een andere waarde waar ik overheen gekeken heb en die ik natuurlijk ook niet bij de hand heb. wordt vervolgt.
Remi,
Als je in de PL updates kijkt van de 532 hebben ze een of ander schakelingetje over een aantal componenten erbij gefietst. Geen plek meer op de print dus maar zwevend. Dit was voor mij de oplossing van het ruisen...
groeten,
AndrΓ©
ik zal het nagaan AndrΓ©, de 532's die ik heb zijn naar ik meen PL04, dus het kan goed dat die wijziging er nog niet in zit.
Veel blijft er ook niet meer over onderhand, alleen die zener van 6,8V bij TS433 moet nog. Verder alle torren al vernieuwd in de kring vanaf TS423 naar TS435 behalve de eindtorren dan. helpt niks.
De ruis wordt wel minder met het wegdraaien van de terugkoppeling.
Ik ben vanavond met de 567 verder gegaan, die had ook nog wat euveltjes.
Hij gaf een enorme piep als hij zo van de spanning getrokken werd.
C532 was 390pF en er zit nu een 680pF in en weg is de piep.
De inschakelautomaat deed het ook niet, je moest hem in de "altijd aan" stand hebben. Dit bleek de ingangsfet te zijn, nieuwe er in en klik, weer vanzelf geluid.
Als klap op de vuurpijl ruiste deze in mid en hoog.
in tegenstelling tot de 532 viel het nu erg mee, TS441 was de boosdoener, hier een verse BC558B in gezet en hij is weer stil.
Ook de proef van Piet nog even gedaan, 82mV terugkoppeling en met de hand ervoor...geen verschil. Misschien omdat de woofer een stuk groter is en de spanning naar verhouding al een stuk lager dan bij bv een 544.
Toen iets voor de woofer gezet zodat het redelijk dicht zit en dan loopt de spanning wel op naar zo'n 90mV.
Het heeft dus wel effect of er iets voor staat of niet.
edit: en gefeliciteerd, dit was m'n 1000'ste post π 8) π