Beste mensen,
(Nee, Peter, hijis helaas niet te koop.... π )
Ik heb hier ter reparatie liggen een 532 waarvan het hoog nogal "raar"klinkt. Na mijn standaardactie van alle torren in het hoog vervangen bleek het euvel niet opgelost te zijn. Ik besloot toen maar eens te gaan meten volgens de specs van de Service Manual, en kwam wat probleempjes tegen bij TS439. Hierbij waren de volgende waarden opgegeven:
Ub = 7,5 V
Uc = 2,2 V
Ue = 5,2 V
Wat ik mat, waren de volgende waarden:
Ub = 15,5 V
Uc = 0,9 V
Ue = 16,2 V
Wat me hierbij opvalt, is dat Ub en Ue royaal verdubbeld zijn! Is er iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven? Wellicht is deze tor vervangen door een defecte (toeval), want ik had nog ΓΒ©ΓΒ©n en ander in mijn bakje liggen. Of worden deze waarden veroorzaakt door hogergelegen componenten?
Alvast grote dank! Als dit raadsel is opgelost, heb ik er nog ΓΒ©ΓΒ©n.....
Groeten,
[%sig%]
Wat staat er tussen R690 en R691?
[%sig%]
Hoi Cuno,
Op dit punt meet ik 29,1 volt, kleine afwijking van de door de manual voorgeschreven 28 Volt...
Enig idee?
[%sig%]
c542 in orde?
[%sig%]
DrΓΒ©,
Wat is / doet C542?
[%sig%]
Bootstrappen.
Zou niks aan de DC instelling mogen wijzigen.
Bij de 544 zijn dit normale waarden.
Is je circuit niet gemodificeerd?
Ik neem aan dat je dit allemaal zonder ingangssignaal hebt gemeten.
[%sig%]
Bericht bewerkt (17-09-2003 20:33)
Cuno,
Uhm, ik heb wel signaal op de ingang gezet, zodat de box daadwerkelijk "aan" staat...... Had het idee dat er in "standby" stand helemaal niets zou staan. Mijn fout? Dan meet ik het nog 'n keer bij de "uit"toestand...
[%sig%]
Hij moet wel aan staan.
Alleen geen signaal er op.
Op zich zouden die waardes wel kunnen.
Heb je er een scoop aan gehangen?
[%sig%]
Cuno,
Ik heb geen scoop..... Kan trouwens wel even melden wat de oorzaak van 't defect was, namelijk een kortstondige kortsluiting op de print, tussen twee punten die ik even zal opzoeken, en zal noteren. Misschien helpt dat wat. Ik ben zelf niet zo goed in de redenatie "Als er kortsluiting ontstaat tussen punt A en B dan gebeurt ....."
[%sig%]
Thomas,
kereltje..... gewoon meenemen naar Klaaswaal... en de scopes vliegen je om de oren π
Grtz... Peter
[%sig%]
of even op marktplaats .nl een scoop soren.
Voor de prijs van een 541 kom je al een heel eind.
Daarna wordt alles een stuk duidelijker.
[%sig%]
Hoi mensen,
Ik heb ook de bootstrap maar vervangen, helaas zonder resultaat. Heb nog wat weerstanden in de buurt van TS 439 doorgemeten, echter geen verklaring gevonden voor de hoge spanningen die hier staan. Het hoog klinkt nog steeds niet lekker. Het lijkt alsof dit verbetert als ik het volume hoger zet, dan klinkt het bijna normaal. Of mijn oren zijn gewoon verpest, dat kan ook nog. Iemand nog tips of wordt dit toch maar een nieuw deurtje?
Groeten,
[%sig%]
Dan zal die wel ergens oscilleren.
No scope no glory....
[%sig%]
Mensen,
Het probleem is opgelost!!! R690 was doorgebrand. Dus maar halve eindtrapsignaal naar speakertjes, en dat vinden ze niet leuk! Nieuwe erin, en het klinkt weer als nieuw!
Misschien ook interessant om te weten dat ik nog een 532 had staan, die helemaal niets meer deed kwa mid en hoog. Bij deze box was de buurman van R690, namelijk R591 doorgebrand. GΓΒ©ΓΒ©n signaal naar midhoog dus! Wederom vervangen en het probleem is opgelost!
Dank aan allen voor het meedenken!
Groeten!
[%sig%]
R690 door gebrand en toch 29 volt tussen R690 en R691??
Kan ik niet verklaren.
Heb je wel goed gemeten?
[%sig%]