Meldingen
Alles wissen

MFB 544 draadjes kapot

16 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
966 Bekeken
 rene
(@rene)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Ik ben in het bezit (nouja, ze zijn van mijn ouders, maar ik gebruik ze momenteel) van een set MFB 541 en MFB 544. Die 541's heb ik weer perfect werkend gekregen na een de contacten van de DIN in- en uitgang opnieuw op de print te solderen.

Maar de 544's die zijn er helaas slechter aan toe. Eentje doet het vrijwel probleemloos (ook na wat gerommel met de DIN contacten), maar de tweede die is er slechter aan toe. De midranger daarvan heeft het helaas nooit gedaan zolang ik hem heb, maar nu doet ook de tweeter het niet meer. Daarnaast klinkt het geluid uit de woofer nu heel erg vreemd (laag en hol ofzo, geen idee hoe je dat goed omschrijft). Ik die handel open gemaakt, blijkt dat er twee draadjes van de stekker die de versterker met de speaker verbindt losgelaten zijn (geen idee hoe zoiets kan gebeuren).

Anyway, het zijn dus van boven gezien de tweede en derde draad (de bovenste draad is een rode) en ik weet niet welke draad nu aan welk contact hoort (het zijn een bruine en zwarte draad). Ik heb het geprobeerd af te leiden uit de service manual op de website, maar dat is voor mij helaas te ingewikkeld. Weet iemand zo hoe dat zit?

BTW, leuke website!

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member

René,

Ik zal vaanvond proberen een foto te maken van deze connector. Zijn de draadjes los aan de luidspreker-zijde of aan de versterker-zijde?

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Hallo Rene,

Waar woon je?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

>> Ik zal vaanvond proberen een foto te maken van deze connector. Zijn de draadjes los aan de luidspreker-zijde of aan de versterker-zijde?

Aan de versterkerzijde denk ik. De stekker met die 8 pinnetjes die vanaf de versterker loopt, daarvan zijn er 2 losgeraakt van de stekker.

>> Waar woon je?

Uden, Zuid-Oost Brabant.

BTW, de luidsprekers die ik heb blijven altijd aanstaan, dus ze zullen wel van de oudste serie zijn (ze hebben ook van die gelige elco's).

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

Ik heb het al een tijdje gefixt. Ik ben met mijn stomme kop vergeten dat je gewoon in de andere luidspreker kunt kijken, die heeft precies dezelfde draadjes. Ik heb de draadjes vervolgens weer vastgesoldeerd en ze werken weer als vanouds. Nu alleen nog een keer iets bedenken voor die midranger...

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

René,

Sorry voor het niet plaatsen van de foto, ik was er niet meer aan toegekomen om even een 544 open te schroeven maar inderdaad, even in de andere box kijken is natuurlijk wel zo handig!
Je midranger zal vermoedelijk kapot zijn, dus ga op zoek naar een nieuwe... gooi de oude echter niet weg, het is mogelijk dat deze nog gerepareerd kan worden.

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

Tja, maar waar haal je zo'n nieuwe? Ik heb wel eens gezien dat mensen op internet losse drivers aanboden, maar nog nooit deze. Overigens is de spoel van dat ding gewoon kapot, want als ik er een andere driver aanhang komt daar gewoon geluid uit. Ik heb gelezen dat dat ding te repareren valt, maar dat lijkt me toch echt to hoog gegerepen voor mij (hij die nog altijd zijn klauwen verbrand aan de soldeerbout).

Als iemand mij aan zo'n nieuwe midranger kan helpen zou ik dat erg op prijs stellen.

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Rene,

Ik heb al eens een squaker van een 544 gerepareerd, dus als je het ding naar Eindhoven wilt brengen kan ik kijken of dat nog een keer lukt. Is het een AD210/sq8 of 211/sq8? Maar ik garandeer niks!

Spring op de fiets en sjees met die 544 naar Eindhoven- noord (dat scheelt weer een beetje)

gr,

Joop

Overigens zou die reparatie beschrijving ondertussen ergens in een mfb-reparatie database moeten staan dacht ik. Hoe zit het daarmee?

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

Hmm, Eindhoven, daar kom ik bijna elke dag (zit op de TU/e daarzo). Ik geloof dat ik volgende week een weekje vrij heb, dan zal ik eens kijken of ik kan komen. Het typenummer van dat ding weet ik niet precies, ik kan het wel eens opzoeken, staat er wel op denk ik.

Overigens heb ik gelezen dat het mogelijk was dat die driver mogelijk kapot is gegaan door een defect in de versterker. Kan dat? En zo ja: dan moet de versterker zeker ook gefixt worden?

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

René,

De kans dat je driver door de versterker kapot is gegaan, is vrij klein. Bovendien zou je dit ook moeten merken, want de mid en hoog driver worden door dezelfde versterker gestuurd. Doet de tweeter het nog? Dan is de versterker nog goed....
De midrangers AD0211 en AD0210 staan er min of meer om bekend dat ze bij plotselinge, hoge belastingen nog wel eens de geest geven...

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Rene,

Mail me maar direct voor een afspraak.

Joop

BeantwoordenCiteren
 rene
(@rene)
Active Member
Topic starter  

De tweeter doet het nog gewoon, dat is hoopvol. Van binnen ziet alles er eigenlijk ook gewoon goed uit.

Het zijn niet mijn luidsprekers, dus ik zal even moeten overleggen met mijn ouders...

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Die zullen er heus geen bezwaar tegen hebben als je hun geliefde MFBtjes weer laat maken πŸ™‚ Nog een voordeel: Zij mogen betalen :D:D:D

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Er zijn op het forum minstens 2 omschrijvingen over hoe de middentoners te repareren zijn.

Zoek naar c.walters of pe1dna (???) als schrijver.

Thomas ik vind het niet leuk om je met werk op te zadelen maar is dit niet iets voor een item op de indexpagina....?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Ik dacht dat het de bedoeling was dat die reparatie tips in een database zouden komen of zo.

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: