hey ik ben nieuw hier op het forum.
ik heb van mijn oma een paar mfb 567 gekregen die ze nog had staan.
nu hebben ze al een paar maand goed gespeelt en nu is er 1 begonen met kraken en het lijk of hij ook zachter speelt. Is dit iets vaak voorkomt of hoe moet ik het oplossen?
MVG Jago
Hoi Jago,
Welkom op het forum.
De klacht die je omschrijft is waarschijnlijk op te lossen door het vervangen van de ingangsfet. Deze zit op de ingangsprint. Je zou ze aan beide kanten kunnen vervangen tesamen met de 330uF elco.
Mocht je er tegenop zien dan kan je altijd nog een beroep doen op een van onze servicepunten.
Succes!
groeten,
AndrΓ©
kun je presiezer zegen wat ik moet vervangen en waaar ik de onderdelen kan vinden en of er dingen zijn waar ik spesiaal op moet leten. tips en tricks dus π
mvg jago
hoi,
kan ook liggen aan de ingangspotentiometer die min of meer tijdens ruggelingsvervoer een beetje ontzet is ...
dat is de op de achterzijde aanwezige draaiinstelling waarmee de gevoeligheid ingesteld kan worden..
de draaiknop staat bij alle twee voledig open omdat ze aan de pc hangen en anders tewijnig geluidsdruk leveren. Ik heb nu niet zo veel tijd maar ik denk dat ik binnekort wel is zal proberen of ik hem gemaakt krijgt. oja zijn mfb's te overbelasten?
@jago wrote:
oja zijn mfb's te overbelasten?
simpel antwoord: JA. let op dat ze niet aan het clippen slaan, dan kan je je speakers uitroken... MFB's zijn overgens goed beveiligd, maar dan moeten die systemen wel goed werken.
Ik heb na wat andere reparaties. Deze klacht overgehouden.
Je kan eens op het moment dat de box gaat kraken of als het lijkt of hij weg valt (meestal hoorbaar aan de Bass) de potmeter waar je de ingangs spanning mee instelt (de onderste van de twee) beet te pakken en er tegen de te duwen. Vervolgens de kracht, niet te veel, heen en weer te verplaatsen. Bij mij was het zo dat de box weer goed begon te werken.
Is dit het geval kan het helpen als je de potmeter inspuit met contactspray en/of controleer de solderen van de potmeter op de print.
NOOIT contact 60 in een potmeter spuiten. de koolbaan gaat er van kapot, en de vuiltjes gaan klonteren. met als gevolg dat de potmeter weggegooid kan worden... tuner 500 is heel wat milder geloof ik.
Hahaha.... heb die zooi geloof ik overal ingespoten vroeger. Had ik dat toen maar geweten! π