wie weet hoe het eigenlijk bedoeld is?
de servicedoc zegt er eigenlijk niets over.
eerlijk gezegd denk ik zelf met open kast omdat ik me niet zo goed kan voorstellen dat een servicedienst er mee gebaat is de kast open te maken, meetsnoertjes aanbrengen, kast weer dichtmaken, afregelen, kast weer open, meetsnoertjes weghalen en dan de kast weer dichtmaken.
En dan moet het ook nog iedere keer luchtdicht zijn als de kast gesloten is.
Zou het niet kunnen zijn dat de opgegeven waarden juist gelden bij een open kast (MFB terugkoppeling)
Zou het misschien ook kunnen zijn dat het gewoon te weinig verschil uitmaakt?
ik ben benieuwd wat jullie er van vinden of weten
Deze vraag is voor Herman π
Heb dit ooit nagevraagd, maar geen zekerheid gekregen.
Ik ga uit van een gesloten kast, anders zou erbij staat dat de kast open moet zijn.
Bij een open kast heb je erg veel invloed van de achterplaat als hij half over de opening ligt. Ga maar eens meten.
Als je de achterkant vrij houdt meet je ongeveer 0,3 volt meer met de testspanning dan met de kast dicht. (nadat je de mfb hebt afgeregeld)
In een vlaag van perfectionisme heb ik de 587 zelfbouw en standaard beide maar eens afgeregeld met gesloten kast. ik heb gebruik gemaakt van koperdraad (0,3 mm) voor het wikkelen van spoelen. De luidspreker is daarmee nog goed af te sluiten als de draadjes langs de luidsprekerrand naar buiten worden gevoerd. Gericht meten van verschillen heb ik vergeten te meten omdat ik bij deze meting ook de apparatuur heb geijkt. De indruk is als ik mij goed herinner niet meer dan rond de 1 dB.
Komt die 1 dB verschil dan niet in de buurt van die 0.3 volt π‘
Remi,
Ja, heel vervelend dat dat niet in de doc staat. Ik ben het met Herman eens, om invloeden van buiten af te voorkomen, is het beter af te regelen
met gesloten kast. Je hoeft daarbij de kast niet open en weer dicht te maken etc. Ik doe dat als volgt: na revisie[elco's, relais etc en rust stroom afregeling] soldeer ik drie dunne geisoleerde soepele draadjes in de kleuren rood,wit,blauw.[ tw,mid.wo] aan het relais aan de luidspreker kant. Denk er aan dat de volgorde op het relais anders is nl.mid,tw,2xwo.
Vervolgens,en nu komt de truc, schroef ik de linker onder parker van de trafo bevestiging er uit en voer de draadjes hier door heen naar buiten,daarna plak ik een breed stuk tape van 5x5 cm op de achterwand een plak daar de drie draad uit eindjes op. Eventueel gaatje met klei dicht stoppen. Dan afdichtings tape vervangen en dichtschroeven die handel. Als je dikkere tape gebruikt is het aan te bevelen de tape ook aan te brengen onder de drie schroeven naast het grote gat om te voorkomen dat de alu plaat krom trekt of onder mechanische spanning komt te staan.
Vervolgens volgens voorschrift afregelen.[Een meetpen uiteraard aan massa]
Nu komt er een tweede truc: als je klaar bent met afregelen,de drie draadjes op verschillende lengten afknippen en gezamelijk door een dunne krimpkous steken en verwarmen[krimpen dus]en door parker gat terug steken in de box en parker weer aanbrengen.
Natuurlijk kun je ook de draadjes af isoleren en op de achterwand laten zitten. Dan kun je later altijd nog iets wijzigen bv.meer of juist minder hoog of midden zonder de kast open te hoeven maken.
Denk er om dat bij afregeling van de MFB terugkoppeling dat er niets voor de woofer staat, ook de woofer vrij houden van een wand.
Hou tijdens het afregelen je hand maar eens voor de woofer dan weet je meteen wat ik bedoel. Succes. Piet.
Alles nog eens overdenkend lijkt mij de volgende redenering op zijn plaats:
1e stap
De laag versterking bij 90 Hz wordt zonder MFB werking ingesteld op 34,6 dB.
Deze instelling is onafhankelijk van de luidspreker in of uit de luidsprekerbox.
2e stap
De instelling van de MFB werking op -10 dB tov 34,6 = 24,6 dB.
De instelling van de -10dB kan afhankelijk zijn van de luidspreker in of uit de box:
in of uit is
minder of meer uitslag van de conus en daardoor
meer of minder signaal van het MFB signaal en daardoor
minder of meer dan -10 dB afregeling en daardoor
meer dan 24,6 dB versterking na afregeling met de woofer uit de kast en natuurlijk 24,6 dB als de woofer in de box is opgenomen.
Ik ga de theorie testen met een meting !
het is een lastige materie
het wil er bij mij niet goed in dat een servicedienst zoveel moeite moet doen om het te kunnen af regelen.
Ik had het er met Ernst nog over, misschien zijn de fabriek instellingen wel gedaan met een meetmicrofoon en zijn juist daarom de instelpotjes op de achterwand gezet.
Kan het dan niet zo zijn dat de opgegeven elektrische waarden in de servicedoc, juist die waarden zijn die na de afregeling met een meetmicrofoon gemeten zijn als de achterplaat los genomen is?
wellicht een gemiddelde van een reeks metingen aan verschillende boxen?
of zit er nu iets helemaal in de weg voor deze theorie.?
ik zal eens proberen wat ik in de meting zie veranderen als ik iets voor de woofer hou, ik had me nog helemaal niet gerealiseerd dat het zoveel invloed kan hebben. doe ik dan bij 544 of 567, daar moeten er nog een paar van gedaan worden.
vooralsnog blijf ik nog bij afregelen met een open kast, had m'n stem nog niet uitgebracht dus bij deze.
Bij mijn 587 heb ik de woofer in de gesloten kast afgeregeld op 24,6 dB. Bij de open kast meting kwam ik wederom gemeten over de woofer op 25,2 dB. Dat maakt een verschil van 0,6 dB. De MFB terugkoppeling is blijkbaar naar -9,4 dB gegaan ? Dit lijkt in tegenspraak met mijn eerdere theorie ?
Remi,
Ik denk dat de meeste service reparateurs zich voor namelijk zullen richten op het herstellen van de fout in de box ,zodat het spul weer draait
en dat er maar zeer weinig reparateurs zullen zijn die dat ding ook nog eens gaan afregelen.Dat is trouwens in de meeste gevallen ook niet nodig.
Ik heb de afgelopen 2 jaar drie boxen onderhanden gehad,waarbij ik kon zien aan een rearatie plaatje met firma naam en datum van reparatie dat de plakplaatjes over de instelpots nog ongeschonden waren. M.aw. niet afgeregeld.
Afgezien van mijn technische verklaring is het eigenlijk ook logisch dat de boxen dicht afgeregeld moeten worden,anders zouden de potmetertjes wel op de hoofd print zijn gemonteerd en niet op de achterzijde. GR Piet.
De instelling van de MFB werking op -10 dB tov 34,6 = 24,6 dB.
De instelling van de -10dB kan afhankelijk zijn van de luidspreker in of uit de box:
in of uit is
minder of meer uitslag van de conus en daardoor
minder of meer terugkoppelsignaal van het MFB signaal en daardoor
-10 dB in de gesloten kast is bij het openen van de kast meer dan 10 dB
in de gesloten kast afgeregeld op 24,6 dB versterking betekent uit de kast minder dan 24,6 dB door de toegenomen terugkoppeling.
Dit lijkt een juiste correctie op mijn eerdere redenering die echter niet overeen stemt met de meting dat de versterking toeneemt als de luidspreker uit de box gaat. Nadere studie volgt !
PS Ik prefereer (minder werk) het aanbrengen van dunne draadjes op de luidspreker aansluiting te solderen en deze vervolgens langs de luidsprekerrand buiten de kast te voeren. Daarna de luidspreker op zijn plaats zetten en de luidspreker vastschroeven in de kast. Het rubber tussen kast en luidspreker zorgt voor een goede afdichting.
mwa ik heb een 587 waar het hoog/midden van aan het terugzakken is de laatste tijd, wordt steeds erger. Nog even en ik draai gewoon die potmeters wat op zodat ze op het gehoor weer gelijk klinken.
Gedonder heb ik eerst met de 532 gehad, nou weer.. nog even en ik ga m'n 930 weer terug zetten met passieve boxen.
Alvorens de 587 wordt afgeschreven loont het de moeite om eerst een diagnose te stellen. Mijn werkwijze zou zijn:
-toongenerator met 2kHz op 0 dB (77,5 mV) aansluiten op de box en meten aan de uitgang van de eidtrap of de juiste versterking optreedt 19,5 dB. Bij extreme correcties met de R3476 is er mogelijk iets met de terugkoppelings elco C2204. Als de versterking wel correct is ligt het mogelijk aan de overgangsweerstand van de relais. Dit is te controleren door de spanningsval over de relais contacten te meten (ideale geval 0 V)
Han, en mede freaks,
In mijn antwoord op bovengenoemd onderwerp heb ik even step bij step vrij uitgebreid aangegeven hoe je kunt voorkomen dat je twee keer de boel moet in en uit kasten. Dat had voor jouw als als echte hobbyist en voor Remi [denk maar even aan zijn methode om een dome midrange te repareren, dat is heus niet zo eenvoudig] echt niet nodig geweest.
Ik had dan kunnen volstaan met:schroef die parker eruit en steek daar drie draadjes doorheen en soldeer die aan het relais en voila je hebt drie meet punten naar buiten gebracht. Maar ik wilde er rekening mee houden dat niet alle freaks zo technisch of handig zijn,vandaar.
Jouw methode kan natuurlijk net zo goed. maar ik denk toch niet dat dat sneller gaat, zoals jij zegt. Sierplaat los schroeven[8 parkers] dan luidspreker los schroeven[8 parkers] dan draadjes aan lsp solderen dan lsp weer vast schroeven, dan afregelen ,daarna nog eens speaker losschroeven draadjes verwijderen en lsp weer vastschroeven, daarna sierplaat weer aanbrengen.
Als je dan ook nog bedenkt dat die schuim afdichting flinter dun is en al samengeperst is geweest en in feite voor eenmalige gebruik bedoeld is
m.a.w. toch een redelijke kans op lekken kan geven. Dan lijkt mijn advies aan de mede freaks toch zo gek nog niet.
Ik weet niet of ik na het bovenstaande nog een heel klein tipje mag geven[grapje],maar voor afdichting van woofer en van achterplaat is de de tape die ruitenzetters gebruiken heel geschikt en kost maar 15 cent de meter,[afmeting12x 1.5 mmen en zelfklevent] Groeten Piet.
Dan lijkt mijn advies aan de mede freaks toch zo gek nog niet.
Piet,
Ik ben het helemaal met je eens !
Het onderwerp van de afregeling blijft een intrigerend onderwerp. Ik kan mij voorstellen dat de afregeling van een 58* met geslotenkast met een microfoon eenmalig heeft plaatsgevonden in een "dode" kamer. Ik kan me ook voorstellen dat dan de potmeterinstellingen worden overgenomen in de productie. (Ik realiseer me de hogere toleranties die daardoor ontstaan !) Ik kan mij aan de andere kant niet voorstellen dat voor ieder 58* met een microfoon de afregeling heeft plaatsgevonden. Dat zou te duur zijn en ik denk dat er als dat het geval was ook wel meer goede sier door Philips mee gemaakt zou zijn. Er ontstaat dan een soort Reference serie luidsprekerbox met een identiek geluid binnen kleine toleranties! Bij mijn weten is dat alleen bij de 545 uitgevoerd met de dito hoge adviesprijs destijds.
Een vraag aan Piet: weet jij nog hoe het destijds in de productie in Belgie bij de afregeling van de 58* boxen is toegegaan ?