Ik zit met een simpele doch vage vraag.
Ik ben in het bezit van twee prachtige, (voor zover ik weet) originele MFB544's van de generatie 50R. Na het opzoeken van plaatjes kwam ik erachter dat op de plaats waar men een instelwiel heeft om de invoerspanning te regelen (220V of lager), ik een gat heb. In de angst dat er tóch gesleuteld is aan mijn (derdehands) MFBers, wil ik graag zekerheid. Weet iemand of het überhaupt wel instelbaar is bij die generatie?
Pieter
@MoodIndigo wrote:
Ik zit met een simpele doch vage vraag.
Ik ben in het bezit van twee prachtige, (voor zover ik weet) originele MFB544's van de generatie 50R. Na het opzoeken van plaatjes kwam ik erachter dat op de plaats waar men een instelwiel heeft om de invoerspanning te regelen (220V of lager), ik een gat heb. In de angst dat er tóch gesleuteld is aan mijn (derdehands) MFBers, wil ik graag zekerheid. Weet iemand of het überhaupt wel instelbaar is bij die generatie?Pieter
Pieter.
Dit is normaal, er zijn modellen met en zonder netspanning carrousel.
Ik adviseer om de voedingstrafo voor 240 Volt te bedraden.
Voor het bedradingsschema zie deze URL:
&s=x10"> &s=x10
Het linker deel van het schema geeft de 240 Volt bedradingsmethode weer.
In het rechterdeel zoals deze orgineel bedraad is.
Groet,
Ruud
Waarom zou je dat doen? Origineel was het voor 220V maar men houdt altijd een marge aan. Nu krijg je er gratis enkele volts bij, en dat is alleen maar gunstig 😉
@Zapper wrote:
Waarom zou je dat doen? Origineel was het voor 220V maar men houdt altijd een marge aan. Nu krijg je er gratis enkele volts bij, en dat is alleen maar gunstig 😉
Zapper.
Als je een 220Volt 544 op 230Volt aansluit de ongestabiliseerde DC spanningen hoger worden.
Controleer de ruststroom v/d eindtrappen maar eens op 220 en op 230 dan zie je het verschil wel.
Wat die toleranties betreft, op 230Volt zit je dan wel op het randje.
Naast dit kunnen er gebreken ontstaan door de ouderdom v/d componenten als die op een hogere spanning werken, denk aan de Darlingtons en div. elco's bijvoorbeeld.
Ik test uiteraard wel op 220Volt en geef ze de volle lading tot overload toe en niet te kortstondig, rotte componenten kondigen zich dan vanzelf aan.
Na vervanging op 240Volt instellen en de ruststroom opnieuw instellen en kan de box er weer jaren tegen.
Groet,
Ruud
Met name de grote voedingselko gaat er onder lijden : meet de spanning maar eens.
Aan het tekeningetje te zien gaat het verhaal ook op voor de 541/50R.
Voor de knutselaar : Het verdient aanbeveling eerst Ohms te meten over de losse 220 stekker voor je begint, en erna !
Voor je begint heb je iets van 20 Ohm of zo, na een geslaagde ombouw naar 240 moet de gemeten waarde duidelijk hoger liggen, zeg 23 Ohm.
Hmz dus als ik het goed begrijp de elco vervangen en de ruststroom opnieuw afregelen en je hebt een box met iets meer vermogen dan vroeger 😉
Ja, het scheelt heel weinig, maar je hebt gelijk.
Overigens wel even de balans van de voedingsspanning in de gaten houden : valt over beide eindtorren elk de halve voedingsspanning ...
( en evt je overload protection nog wat tweaken )
@Zapper wrote:
Hmz dus als ik het goed begrijp de elco vervangen en de ruststroom opnieuw afregelen en je hebt een box met iets meer vermogen dan vroeger 😉
uh, volgens mij niet meer vermogen maar juist iets minder dan vroeger:
stond ingesteld op 220 maar kreeg 230, secundair iets hogere spanning en leeft misschien iets korter
nu ingesteld op 240 maar krijgt 230, secundair iets lagere spanning maar leeft iets langer
lijkt me niet dat ie nu secundair een grotere stroom zal trekken dan in de 220V stand, en dan is daarmee het vermogen ietsje lager.
maar of je het echt terug vind ?
@Remi wrote:
@Zapper wrote:
Hmz dus als ik het goed begrijp de elco vervangen en de ruststroom opnieuw afregelen en je hebt een box met iets meer vermogen dan vroeger 😉
uh, volgens mij niet meer vermogen maar juist iets minder dan vroeger:
stond ingesteld op 220 maar kreeg 230, secundair iets hogere spanning en leeft misschien iets korternu ingesteld op 240 maar krijgt 230, secundair iets lagere spanning maar leeft iets langer
lijkt me niet dat ie nu secundair een grotere stroom zal trekken dan in de 220V stand, en dan is daarmee het vermogen ietsje lager.maar of je het echt terug vind ?
Helemaal juist ja, de wet van Ohm verklapt het 🙂
Het verschil in vermogen is niet hoorbaar, wel meetbaar maar zelfs dan verwaarloosbaar.
Groet, Ruud
Ehh, nou ben ik effe de draad kwijt :
Jeroen (zapper ) bedoelde volgens mij met zijn opmerking dat je je ruststroom afregelt terwijl je trafo nog op 220 staat, dan heb je ietsje meer vermogen.
Remi heeft het denk ik over het geval als je trafo op 240 staat ingesteld, dan heb je ietsje mider vermogen. Toch 😕
ja zo bedoelde ik het inderdaad, was er vanuit gegaan dat zapper ook op 240 instelde, maar dat blijkt eigenlijk nergens uit...
als hij 'm op 220 laat staan heb je inderdaad iets meer.
zelf zet ik alles op 240 als ik kiezen kan.
In hoeverre gaat dit op voor de 544 00R, waarbij je de spanning wel kan instellen? Wat raden jullie aan? 240 of 220?
@franswilco wrote:
In hoeverre gaat dit op voor de 544 00R, waarbij je de spanning wel kan instellen? Wat raden jullie aan? 240 of 220?
De netspanning is nu overal in Nederland 230V.
Als je de apparatuur op 220V laat staan krijgt deze net iets teveel.
scheelt weinig maar toch. dat betekend ook aan de laagspanningszijde van de trafo binnenin een iets hogere spanning.
daardoor wordt ook de electronica wat meer belast dan misschien de bedoeling is.
daarom zet ik nu alles op 240V, ik heb liever de netspanning iets te laag voor deze instelling dan net iets te hoog.
Nu geldt het natuurlijk andersom; de trafo geeft nu secundair een iets te lage spanning af, maar ik weet zeker dat de electronica dit langer kan volhouden. en het is al niet nieuw meer daarom lijkt mij dit het verstandigst.
duidelijk zo?
Remi
Edit: wel de stekker eruit he, met het verstellen. anders gaat ie dood 😕