Beste mensen,
Wederom aan het knutselen met een 532. De middentoner was kapot, en heb er een 4-ohms model ingezet, er kwam een 8-ohms model uit. Wel gewoon AD5060/SQ....
Ik ben nu die ene box aan het testen (had wat uitvalklachten, nu, kan nergens iets ontdekken) maar het valt me op dat ik hem erg fijn vind klinken met dat 4-ohms midje. Iemand anders hier ervaring mee? Ik vermoed dat ik door het veranderen van die impedantie ook invloed uitoefen op het midhoog scheidingsfilter. Kan de midhoog amp dit wel aan? Tweeter is gewoon origineel /T8.
Gaarne advies/tips. Ik wil ook eens gaan luisteren naar het verschil met de andere box, waarin nog een 8 ohms middentoner zit.
Groeten!
[%sig%]
Hoi Thomas.
Het enige wat gebeurd is dat de mid meer signaal weg trekt van de tweeter en dat de uitgangs impendantie van de kring veranderd.
Heb je al geprobeerd om een weerstandje van 4 ohm in serie te zetten.
Misschien hef je daarmee het mogelijke geluidsverschil op.
Wim:D:D:D:D
Mid en hoog worden uit de zelfde laagohmige bron aangestuurd.
Dat 4 ohm hoog zal wegtrekken denk ik niet.
Ik denk alleen dat het kantelpunt van het hoog af filter (S482 en C549) naar beneden verschuift. De spoel S482 heeft bij een 4 ohm belasting op 3500 Hz een veel hogere impedantie dan de speaker.
Bij een weerstand van 4 ohm in serie herstel je dit weer maar dan word de hele output weer 6 dB lager.
Er zijn een aantal verschillend oplossingen hiervoor.
- Je gebruikt een 8 ohm speaker.
- Of je verandert S482 en C549 voor een LSP van 4 ohm.
- Of je zet 4 ohm in serie met de middentoner, verhoogt de output van de hoog amp 6 dB tov laag maar dan moet je ook de tweeter 6 dB dempen. Dat kan dan met een weerstand maar dan moet je weer spoelen en C's aanpassen.
Kies zelf de oplossing die je het makkelijkst vindt.
[%sig%]
Bericht bewerkt (07-09-2003 21:08)
Hmmm....
toch maar ff 8 ohm midje zoeken...... of 4 ohm, zodat ze iig alletwee hetzelfde klinken.
Dank voor de toelichting!
[%sig%]
Thomas,
heb nog 2 AD 5060 SQ8 liggen, deze komen uit een grote box van Philips Finland.
Zijn dezelfde achthoekige vorm maar er zat een "kom"achter (origineel) die is opgevuld met glaswol.
Vgl mij kan de normale 5060 van de toeter er achter los geschroeft worden en dan zou deze gewoon gemonteerd kunnen worden (zelfde maten)
MAAR ze zien er veel beter uit dan de normaal plakkerige versie van de 5060; het zijn gewoon woofertjes in het kleine met een brede rubberen rand...
Hee Freddy, heb je toevallig fotootjes van die modellen? Ik ken ze niet, maar heb hier nog een variant van de 5060 liggen, dat is een dome midranger.
[%sig%]
Beste Thomas
het wordt inderdaad tijd dat ik een digitale camera aanschaf..
maar helaas, ik heb geen fotootje
Hoi Thomas
De luidsprekers die freddy heeft zijn waarschijnlijk AD5060W8 woofertjes.
Deze passen niet in de behuizing van de 5060SQ.
Als je kan wachten tot Klaaswaal neem ik wel een 5060SQ8 mee ter overname.
Marnix
De mid-jes waar Freddy het over heeft, zaten vroeger in de passieve 22rh/426 3-weg notenhouten Philips boxen let wel: het eerte type zonder afneembaar front, en in 8 ohm uitvoering.
Marnix,
Tnx, zou erg fijn zijn. Met die 4-ohms mid klinkt het een beetje te "midderig" π
Martijn,
Zaten ze daar dan in als midjes of als woofertjes???
Groeten!
[%sig%]
Thomas,
Ze functioneerde als middetoner, al leken ze veel op een woofertje
Ze hadden dezelfde brede rubberen rand als de 20 cm woofers, maar dan in het miniatuur (12 of 13 cm)
Later is dat die gecoate middetoner met een soort textiel-rand geworden, en uitgevoerd in 4 ohm.
[%sig%]
Bericht bewerkt (29-09-2003 18:22)
Apart.
[%sig%]
Maar wel mooi π
[%sig%]
Hai Thomas,
ik weet niet of dit allemaal goed gaat want ik heb voor het eerst ingelogd.
Heb mijn (4x)MFB's 532 weer van zolder gehaald.
Ik was vorige week bij iemand en had 2 MFB's, direkt weer verliefd.
Nou heb ik een probleem, heb destijds mijn MFB's gebruikt als monitor.
Nu xxxxx aantal jaren weer aangezet en gekontroleerd bleek dus bij 2 MFB's de tweeters stuk (AD 0160/T8)
En van een box het mid. (AD 5060/Sq8)
Kun je mij verder helpen???
Hoop op reactie.
Met vr.gr. Alfons van der Kemp.
Hoi Alfonds.
Ik heb voor jouw nog 2 tweeters liggen.
De midden toner kan ik voor je uit ekaar halen en mogelijk repareren.
VR GR Wim
[%sig%]
Bericht bewerkt (13-11-2003 21:36)