hallo
ik heb onlangs een set 585 aangeschaft ,en het valt me op dat ik
regelmatig aan de hoog en laag knoppen op de preamp zit te draaien .
heb ze vergeleken met een set 544 en een set 541. en de 544 klinkt
beter in het hoog en minder aanwezig midden ,en de 541 heeft een
wat vlakker midden .
en heeft mooier hoog .ik heb de sets langs elkaar gezet op dezelfde
hoogte ,en een kastje gemaakt om 4 sets te schakelen .
en raar ,maar ik vind de 544 het mooist klinken ( is ook 3 weg ),en dan de 541 .
maar, ik heb de 585 gekocht omdat ik gelezen had ,dat deze mooier
klonk dan de 541 . door de gescheiden amp's .ik heb ze al nagekeken
en 4x 22 uf vervangen ( was nog 1,2 uf )en 1 relais schoongemaakt . ook de kast pakking vervangen . ( door grijze tochtband )
en daarna op 20 hz getest
en nog bij een box de potmeter stickers vervangen daar tochtte het .
is er nog iets dat vervangen dient te worden ,of is er een afregeling
voor . iemand nog een idee ?
mattie
Hi Mattie,
Ik ben er een fan van om het rumblefilter te verlagen door de condenstors van het rumbelfilter in waarde te vedubbelen. Meer dempmateriaal in de kast voor een droger midden/laag en de condenstors in de voeding te vernieuwen en te verdubbelen in waarde. Zeg > 8000 uF. Je zult versteld staan van het extra laag vanwege het rumblefilter en verbeterde impulsweergave door voeding.
Han
han,dat zal ik eens proberen .ik wel moet even zoeken welke elko's van het rumblefilter zijn ,als demping , glaswol of eiermatten ?
mattie
ik heb al veel posts gehad maar kan het rumblefilter ,niet vinden
ook het schema bied daar geen hulp ,weet iemand het nummer van die elko's . de voedingelko's lukt wel .
Mattie,
Het gaat bij het rumblefilter om de condensatoren (geen elco's) C2402 en C2403 beide 100 nF. Dit zijn condensatoren met een duidelijke kleurcodering over de gehele breedte. Mijn advies is om de waarde te verhogen naar 220 nF. Door de verhoging van de waarde wordt de frequentie van het laag kantelpunt verlaagd (gehalveerd).
Het beste dempmateriaal is schapenwol in plaats van het standaard aanwezige schuimrubber.
Succes !
ik heb nu : de voedingelko's verhoogd naar 6800 uf .
alle elo's vervangen ( hoewel ze nog goed meetten ) alleen de "d waarde
op de meter is bij de nieuwe elko's de 1x ! lager .
ook de mfb opnemerdraad afgeschermd gemaakt ( hebben de oudere types ook ) . draad van de woofer 1mm2 gemaakt ,en zonder connectors .
verder een stuk oude wollen deken als demping erbij gedaan .
nagesoldeerd ,en ineens heb ik goed hoog ( treble knop staat op half al goed ) en het laag is heel anders ( beter als de 541 nu ),ik zal de 2402 en 2403 nog aanpassen . maar klinkt nu al veel beter .
update nr 2
heb ze nu afgeregeld ,en het hoog/midden klinkt nu beter dan de 541
544 en 532 wat laag betreft ,zit hij nu onder de 544 ( die kan lager )
heb nu met het schakelkastje zitten spelen van set naar set , en
is veel beter nu ,heb bij 1 box de 2 100nf ( rumblefilter )folie vervangen voor 220nf , had bij wijze van proef zelfs een deur van de 544 erop gehangen , maar met deze erop klinkt het mediamarkt achtig .
kwam er in het philips speakerboek uit 87 achter dat de woofer van de 544 en 541
allebei 60 watt muziek zijn , alleen de 8066 bij 25 dm3 en de 7066 bij 7 dm3 kastinhoud .overigens is de ad0210/sq8 90 watt muziek .
de hoogtoner ad0162/t8 30 w boven 2000hz en 75w boven 4000hz .
update nr 3
heb er de mod van de rumblefilter uitgehaald ,daar bij het testen
er een langzaam wegtrekkende brom ontstond ,die niet weg te regelen
was . tussen de 18hz en de 100 hz .kwam er door deze test ook achter
dat ,de schakelaars op het switchkastje niet goed waren .dit viel niet op
bij gewoon muziek ,maar bij lage tonen wel .heb er nieuwe ingezet .
en toen gingen bij de 541 en de 532 links en rechts ook even hard .
toch loont het om de onderste potmeter op de achterkant een beetje
hoger te zetten ,want nu klinkt het hoog beter als de 544 . dan wel icm
vervanging van de electrolieten .zoals ik al zei ze waren op 4 na allemaal
nog op capaciteit ,maar op mijn metertje zit ook een d" meetwaarde
die is bij de oude 2x hoger als bij de nieuwe elko's
is het overigens ook anderen opgevallen dat de 585 gevoeliger is voor
gsm's. de 544 is er redelijk ongevoelig voor .en ik dacht ook de 541
groet mattie
Hi Mattie,
Wat bedoel je met mod ? De modificatie van de condensators van het rumblefilter? Die 'd' waarde waarover je het hebt is dat de lekweerstand van de condensator ?.
Overigens ken ik de storing van GSM op de 585 of 587 niet. Het is met heel veel audio apparaten het geval dat de uitgezonden signalen van een GSM terechtkomen op de geluidsignaalweg en door AM detectie van een PN overgang in een diode of transistor hoorbaar worden. Preventieve maatregel is de afscherming van de signaalweg en goede aarding. Tweede weg is repressief: een kleine condensator (10 - 100 pF) opnemen tussen signaalpad en massa die het opgepikte signaal onderdrukt alvorens het wordt gedetecteerd en hoorbaar wordt.
Hoe is het laag geworden na de verlaging van het rumble filter.
zonder die 100 nf x2 is er een brom op 20-100 hz die na 30 sec wegtrekt
ik heb er die weer ingezet ,en het was weer goed . het was wel weg te
regelen ,maar dan zat er een groot ( laag amp ) volumeverschil in de
linker en rechter box.
die d waarde ik weet het ook niet precies kan ook esr
waarde zijn . en dat gsm probleem ligt bij de box ,hij gaat zoemen als hij
bijna af gaat .en dat heb ik nooit gemerkt met de 544 .en dan ligt de gsm
er nog 2 meter vanaf .maar dat is niet zo erg . die waren er ook nog niet
30 jaar geleden
groet mattie
Hi Mattie
Die 100nF moet je er niet uithalen maar vervangen door 220 nF !! De condensator is ook bedoeld om de (verschillen in de) gelijspanningsinstellingen tussen opvolgende transistortrappen te scheiden.
han , ik heb de originele 100nf weer teruggezet .omdat hij bij 220 nf wat vervormd klonk bij lage tonen .
groet mattie