Het mid en hoog van mijn 544 bevalt me nog niet helemaal. Ik heb nog 2 perfecte behuizingen van mijn oude 532 staan en die vond ik altijd iets prettiger klinken.
Ik wil mijn 544 achterwanden in de kasten van de 532 plaatsen.
Kan iemand mij vertellen of de bedrading aan de stekker gewijzigd moet worden en zo ja, wélke?
Een alternatief is natuurlijk om de mid/hoog units uit mijn 532 kast in die van de 544 te zetten maar dat lijkt me méér werk zonder duidelijke voordelen?
Wat zijn jullie ideetjes?
Ik had toevallig hetzelfde idee, maar daar bleef het bij. Ik heb niet naar de stekker gekeken, maar de woofer is 1 op 1 uitwisselbaar.
De 544 heeft een extra draad om die led te voeden, ik dacht dat die pin juist bij de 532 niet in gebruik is, en dat de rest overeen komt.
teenige waar je even op moet letten zijn de plussen en minnen !
Het zou kunnen dat de 544 midd omgekeerd aangesloten is ( in de houten kast dus ) want de mid en hoog delen 1 draad.
Bij de 545 weet ik zeker dat de mfb retour de plus en min heeft gewisseld.
[%sig%]
Ik heb dit pas gedaan, Ik heb een achterkant van een 544/50 (kan niet hangen want die is omgekeerd gemaakt) aangesloten op een 532 kast.
Dit omdat die 532 vervorming in het hoog gaf. Dat doet ie met de 544 versterker ook, dus ik vrees dat het iets met de middentoner is.
Die 544/50's heb ik wel omgebouwd naar "532"
Dus een nieuwe 5060 erin, en de AD0161T8 ipv de 0140
Ook moet je dan het filter wijzigen, je kunt niet zomaar de 544 achterkant in de 532 stoppen, dan krijg je teveel midden.
De wijzigingen kun je uit de aanvullingen halen op de manual van de 532.
Ik heb 33E over de midden, en 1.5E in serie. (de 6.8u en 15E eruit)
De condensator voor de tweeter is nu 2.7u ipv 4.7u en ik heb de terugkoppel condensator verlaagd (omdat het nog wat weinig hoog gaf)
Daar zit 5n6 in, je kunt er 2n7 van maken, of als je em dan teveel hoog vindt geven (vind ik persoonlijk wel mooi) dan iets er tussenin.
De tweeter moet in polariteit omgekeerd zijn, de middentoner niet.
De pluggen passen, alleen wel opletten misschien moet je hem omdraaien!
(eerst meten!)
Het middelste contact met de grijze draad is inderdaad voor de LED.
Als je een hoog rendement LED in het lamphoudertje van een 532 monteert kun je die wel gebruiken, eventueel de weerstanden aanpassen.
Ik ben nu zover dat mijn naar 532 omgebouwde 544's bijna af zijn.
Heb er nog een tulpplug op gezet (er was een leeg gat op de achterplaat) en ik zet er fatsoenlijke nieuwe snoeren aan.
Ze lijken dan op wat iemand hier heeft gekregen van zijn opa. Alleen zijn de aktieve filters in de 544 iets minder steil (2e orde lijkt het) Ik weet niet of dat echt een ramp is, het kan voor wat faseproblemen zorgen (uitdempen van bepaalde tonen). Wat dat betreft lijkt de 532 netter opgezet.
Maar ik wil uiteindelijk graag die 532's gaan gebruiken, helaas komt er een metaalachtig geluid bij de hogetonen. Dat was tijdens de geluidsmeting van vorige zondag ook goed te zien op de scoop.
Zapper, ik geloof dat je het over mijn doosjes hebt 🙂
Een metaalacthig geluid? Ik had ergens iets gelezen over iemand die tweeters van vifa had ingebouwd (HT275/2) en het filter had gemodificeerd (op marktplaats.nl), met 'high end' kabels in het binnenwerk.
Ik ben benieuwd of dat inderdaad veel verbetering oplevert, die draden is meer show maar met een andere tweeter en filter heb je een hele andere luidspreker. Ik zou dat wel eens willen beluisteren!
[%sig%]
Nee, dit gaat over het feit dat de AD5060 niet goed meer was.
Ik heb inmiddels een heel stuk in eht zelfbouw forum geschreven over de 532 mods.
Die 544's zien er nu inderdaad uit zoals die boxen die jij hebt. Daar zitten nieuwe 5060's in.
Als je andere tweeters of mids wil gebruiken dan moet je wel even vergelijken of de gevoeligheid ongeveer hetzelfde is.
Op zich zijn de AD0160's prima. In de originele 544 zitten AD 0140's en die zijn in het hele hoog minder.
Als je een tweeter kunt vinden die mooi "recht is" en een gemiddelde SPL heeft van 89dB/W/m (over 5000-20.000Hz) dan past die prima bij de AD 5060.
De AD0160 is ca 3 dB gevoeliger in het gebied 8000-15.000, daarvoor heb ik een correctie toegepast in de hoogtrap.
Wat je dan kunt doen is een aantal modificaties toepassen die ik ook gedaan heb, de weerstanden eruit in het passieve filter, de terugkoppel C verlagen zodat de hoogtrap weer mooi vlak wordt en dan aan de ingang de spanning verlagen (alleen op de hoogtrap)
Ik denk niet dat zo'n vifa tweeter echt veel beter is dan een AD0160. Een AD0163 is volgens de datagegevens mooi recht.
Wat mij een hele leuke MFB lijkt is een 587 met de visaton titaandomes (mid en hoog). dat is wel een dure grap.
Maar dat ziet er op papier goed uit.