Geinig ding idd zo'n 8024 met de ecm8000 π
Alleen pas wel op, de resolutie is niet zo heel groot. Meet maar eens voor de lol een sinus op 1000Hz, en kijk dan hoeveel dB de naastliggende banden meekomen. Maar als indicatie is het best prima.
Hoewel ik voor het echte laag een true-rms meter met lange integratietijd en tertsbandruis beter vind. Zo heb ik eens ooit aan mfb's gemeten.
Als microfoon heb ik de samson mm01. Ik ben eigenlijk door een eerder e-mailtje van jou waarin je melding deed van het gebruik van de 8024 op het idee gekomen om hem te gebruiken. Ik heb er toen wat over gelezen en besloten zo'n ding aan te schaffen. Het enige waar ik nog niet uit ben is het RTA real tine analyse en daarvan tools en daarvan auto Q. Ik lees in artikelen dat na het starten van auto Q en de keuze van het kanaal dat de 8024 een soort van programma van pink noise per band afloopt gedurende twee minuten ? Heb ik dat goed begrepen ? Als dat zo is dan is er iets mis met mijn apparaat. In principe is dus de vraag wanneer is de 8024 gereed met zijn auto Q programma ?
Het is inderdaad opvallend dat niet één frequentie wordt weergegeven als het apparaat op "sine" is ingesteld om een sinus weer te geven. Ik stel dan alleen die frequenties in die voorkomen in de range van 31 frequenties. In eerste instantie dacht ik dat het vervorming is die gemeten wordt. Dat klopt waarschijnlijk niet omdat er zowel lagere als hogere frequenties worden weergegeven en de afstand tussen de frequenties volgt geen gebruikelijk patroon van even of oneven harmonischen. Hoewel dit laatste gezien de beperking van 31 frequentiebandjes ook misschien moeilijk valt weer te geven. Er zijn metingen waarbij de weergave van de twee naastliggende frequenties een hogere waarde hebben dan de te meten frequentie. Het lijkt een meetfout die ik heb genegeerd door aleen naar de weergegeven frequentie te kijken. Ik zal nog eens een scope aankoppelen om de kwaliteit van de weergegeven sinus vast te stellen.
Die sinus is wel goed, maar ook digitale filters hebben een resolutie π
Dat Auto-Q werkt wel, maar je hebt er niks aan.
Waar ie hier voor wordt gebruikt is voor kleine freqeuntiecorrectie (ipv de filters op de 587) en het wegpesten van kamerresonantie op 52Hz.
Daarvoor zit er een parametrisch filter in.
Het is de minst slechte oplossing als je een slechte ruimte hebt en noodgedwongen boxen in de hoek moet proppen. In een fatsoenlijke luisterruimte heb je zulke correcties niet nodig.
Als je met pink noise meet dan geeft de 8024 vrij goed aan hoe je spectrum eruit ziet, let wel op dat je op enkele punten meet, want het kan nogal verschillen. De auto-q werkt wel maar dat duurt even. Ik heb ook moeten zoeken voor ik em aan de gang had, en zou het zo ook niet meer weten, maar je hebt er niks aan. Gewoon meten en dan de zaak wat uitmiddelen, en zelf instellingen maken, luisteren, evt nog wat corrigeren..
midden en hoog moet normaal recht staan. Ik heb alleen bij 1600Hz een klein dipje dat ik heb rechtgetrokken. Dat zat er steevast in, dus zal wel aan de mid liggen.
Laag is afhankelijk van de ruimte. Het hele laag moet je niet omhoog zetten, dat gaat je teveel vermogen kosten. Bovendien hoor je in normale woonkamers toch geen 32Hz (onderste orgeltoon), daar heb je een behoorlijk diepe ruimte voor nodig.
O.K
Het is wel apart dat de recenties over het auto q mechanisme lovend zijn/waren. Mijn ervaring is dat het weergeven van een "rechte" frequentiekarakteristiek via auto q en omzetten naar de equaliser geen beter geluid oplevert. Dat sluit aan bij jouw opmerking.
Ja, maar je moet ook niet je karakteristiek helemaal recht gaan trekken als je in een kamer luistert. Je zit dan bijvoorbeeld 2 meter van de boxen, en op zo'n afstand valt het hoog al iets af. Dat is natuurlijk. Als je wilt corrigeren voor foutjes in de karakteristiek dan is zo'n 8024 prima, maar als je je karakteristiek "recht" maakt op de plek waar je zit te luisteren dan is het net alsof je een koptelefoon opzet. Wat eventueel wel kan is een total shelf correctie als je in een hele diepe ruimte zit, omdat je dan naar verhouding wel veel hoog kwijtraakt, tenminste als je zelf op een behoorlijk afstand van de boxen gaat zitten. Midden en hoog dempt gewoon vrij lineair met de afstand. Daarom zie je in PA-opstellingen vaak meerdere "eilanden" die dan met een klein tijsverschil worden aangestuurd (kan de 8024 ook) en dan krijg je in een grote zaal toch nog redelijk geluid.
Ik ben weleens bij zo'n concert geweest waar ze alleen voorin speakers hebben, dan sterf je voorin van het hoog, in het midden gaat het en achterin is het dof.
Maar goed, wij zitten gewoon in kleine kamertjes π