Meldingen
Alles wissen

oscilatie 545 speaker

35 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
1,941 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Een van de 545 speakers die ik in Polen gekocht heb begint zo nu en dan spontaan te gillen. Toon in de orde van de 4 khz (gehoormatig vastgesteld). Het maakt niet uit of de speaker aan of uit staat.
Als het gebeurd springt hij dus ook aan als hij uit stond.
Het versterker deel is opties goed. Alle condensatoren zien er keurig uit, solderingen lijken in orde en volgens de vorige eigenaar is het gebeurd nadat hij ze naar mij vervoerd heeft. Gezien de kwaliteit van het wegdek in Polen kan ik me het voorstellen.
Aangezien ik geen scoop heb en ik ze wel graag goed werkend mee wil nemen volgende maand op de meeting (speciaal voor Chris, meer is mooier) graag jullie tips.

Als de speaker het niet doet, speelt hij prima en zijn er geen oscillatisch te horen.

Jan Scherps

Citeren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Kijk naar het filter achter de eindtrap. er zit daar ergens een vermogens weerstand van ongeveer 100 Ohm, 1 a 2 watt met een condensatortje. deze 2 componenten zorgen voor de stabiliteit van de versterker en gaan oscillaties tegen. Pls correct me if i'm wrong.....

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

aha,

Nou, hij ligt op het moment toch uit elkander. Dus ik ga dat gelijk bekijken.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Hallo Jan,

Is er een manier om de oscillaties op te wekken??
Dit kan helpen het probleem te vinden.

Cuno

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Nee,

Het gebeurd spontaan.
Overigens is er een kleine kans dat ik het probleem al heb verholpen.
Ik heb de speaker uit elkaar gehaald en was blijkt.
Diverse solderingen zaten niet goed (typishce philips kwaal) en beide aansluitdraden van de middentoner zaten los en de aansluitschoenen.
Ik heb eea opnieuw gesoldeerd en op dit moment speelt hij probleemloos.
Eens kijken of dit zo blijft.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Als de speaker UIT staat en hij begint te oscilleren kan het m.i. niet aan de eindtrap liggen. Die is immers uitgeschakeld. Zonder het schema van de 545 bekeken te hebben, zou ik zeggen dat je moet kijken naar de gedeeltes die wel ingeschakeld zijn als de 545 uit staat.

Dus het gedeelte wat altijd spanning krijgt: de ingangstrap met signaaldetector en in/uit schakelcircuit met de delay, enz.

Heb je het elco-vervangingsritueel al doorlopen?

Oja, je hebt toch geen GSM in de buurt liggen van de box ?

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

eentje van mij heeft ook van iets dergelijks last gehad na vervoer, bij mij was er op het voorpaneel (bass control, treble roll off etc) sluiting ontstaan. na loshalen en alles gecheckt te hebben was het over.

lijkt een fabricage foutje....

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Chris,

Juist op die print viel het mij op dat de solderingen van prehistorische kwaliteit waren. Gesoldeerd met een stuk kolen, U kent dat wel.
Goed, die print heb ik dus helemaal netjes gemaakt en bij montage viel mij op dat de aansluitdraden van het mid los in de klemmen zaten. En dus ook die netjes vatgesoldeerd.
Tot op heden speelt eea weer als een speer. Reken er dus maar op dat we kunnen knallen met minumaal 2 setejs 545 speakers. Wat is het leven toch mooi.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Oei,

Het probleem is terug gekomen. Inmiddels heb ik wel eea ontdekt.
1: Probleem ontstaat alleen als de speaker koud is.
2: Probleem zit in het woofer, dwz die oscileert.
3: Als ik de aansluitdraden van de kerugkoppeling speaker aanraak is het weg.
4: Alle condensatoren van het terugkoppel gedeelte zijn goed.

Iemand een idee? Helaas heb ik geen scoop.
Voor het schema van de laagversterker www.scherps.nl/img/schema.jpg

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Jan,

Kan de oscillatie in het MFB circuit zitten? Is er bijvoorbeeld een Condensator hierin die drastisch van zijn waarde afwijkt?

Ik kom hierop doordat ik net

zat te lezen... onder het kopje afregelen....

Succes!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Oscillatie moet wel in het MFB circuit zitten, de oscillatie verdwijnt immers als er even een 50 Hz brom word toegevoerd. Als het in het versterker gedeelte lag zou de oscillatie terug moeten komen nadat de 50 Hz brom (vinger op litze) werd weggehaald.

Groeten,

Arend

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

heb je de woofers al verwisseld ? en zoja verplaatst het probleem zich dan ?

zoja dan zit er weinig anders op als even met het hete mes de dustdome te verwijderen. zonee dan is het inderdaad hoogstwaarschijnlijk de elektronica waarbij mijn eerste verdenkingen uitgaan naar de tegenkoppel lus van de correctie versterker (C769, C768, R1151). Als ik daar namelijk in mijn zelfbouw MFB even de verkeerde waardes in stop gaat ie ook staan gillen.

iets om volgende week eens flink over van gedachten te wisselen.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Op een of andere manier dank ik dat de woofer het niet is. Immers, als de luidspreker een tijdje aanstaat dan is het weg.
Zal die terugkoppellus dan maar opnieuw gaan bekijken.

P.S. Is het type condensator nou nog belangrijk? Of gaan we nu weer audiofiel doen.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Heb gisteren het netwerkje bekenen. Component afwijking in alle gavallen minder dan 10%. Dat is het dus niet. Vanmiddag ga ik eens kijken wat er gebeurd als ik de opnemer kortsluit.
Oh ja, en vast pakken van de draden verhelpt het probleem toch niet. Maar ik dan doe is de conus met het handje dempen waarmee het probleem ook weg gaat. Maakt dus niet uit waar ik de woofer aanraak.

En de toon is ook geen 50 Hz variant. Het zit echt in het kilohertz bereik.
Vanavond weer verder.

Jan scherps

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Heb je de ESR van de elco's ook gemeten?

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 3
Deel: