Ik heb net een paar 587 speakers met een Marantz 2251B versterker
gekregen van mijn vader - mijn probleem is dat er een speaker nogal dof
klingt (woofer werkt niet) mid en hoog klingt erg dof - andere speaker werkt maar klingt ook niet echt overtuigend in vergelijk met mijn Linn Nexus speakers die ook op de 2251B zijn aangesloten - zekeringen nagekeken op speaker 1 - wie kan mij verder helpen ?
Dank & Groet
Frans
[%sig%]
Frans,
Breng ze eens lang bij een Service punt...
[%sig%]
Hoi Frans.
Mail me maar.
Ik maak de box zo in orde.
VR GR
Wim
Bijna alle mfb 587's hebben hetzelfde euvel, maar als ze weer 99% in orde zijn, klinken ze als een Klok.
En die ene 1%? Wat is dat dan? Mijne ruisen niet π
[%sig%]
Mijne ook niet Thomas, maar als ze echt nieuw zijn dan zijn ze 100%
En dat was waarschijnlijk in 1979 of 1983 ( 1e en 2e type )
De 1 % staat voor optische staat.
Maar het komt erop neer, dat er nogal eens wat aan moet gebeuren voor de 587 echt lekker stabiel klinkt.
Thomas, is jouw set 587 nu ook in prima speelbare staat? En welk type zijn die van jou? ( zilver of zwarte schildjes? )
luchtdicht?
[%sig%]
Hoi Martijn,
Tja uiterlijke staat is inderdaad ook een meespelende factor. Mijn 587 vallen in de categorie "redelijk", als je ze vergelijkt met nieuwe 587's. Ze zien er netjes uit, hebben hier en daar wat krasjes en putjes, al dan niet ontdaan van verf. Elke box heeft aan ΓΒ©ΓΒ©n zijkant nu schroefgaten (stuk of zes) omdat ze met een beugel aan de muur hebben gehangen. Als ik ze wat harder zet en voel bij deze gaten, voel ik geen luchtverplaatsing. Het lijkt dus alsof deze gaten niet door en door zijn. EΓΒ©n van de boxen mist ook de tekst aan de bovenkant, lijkt er wel vanaf gepoetst. De frontjes (tja het bijft kwetsbaar spul) hadden enkele kleine gaatjes op de randen maar die heeft mijn oma dicht genaaid π
Ik heb de 587/00r met zilveren schild. Vind dit zonder twijfel het mooiste model.
De luchtdichtheid is redelijk, als ik de woofer indruk komt hij zachtjes terug, met enige tegendruk. Over een tijdje de pakkingen maar eens vervangen.
[%sig%]
Thomas, als je de pakkingen gaat vervangen,kun je meteen zien of de gaten door en door zijn, door de woofer eruit te halen, en de box in het licht te houden. En wat het doek betreft, WAAR OMA'S AL NIET HANDIG VOOR ZIJN!!!!
Groet: Martijn'79
De kast van een 587 is best dik, ik ga er vanuit dat ze niet door en door zijn. De luchtdichtheid is wel van belang, goed controleren dus.
[%sig%]
Bij min set 587's is de pakking van de achterplaat vervangen, was helemaal weg. Nu weer luchtdicht, klinkt als een nieuwe.
Martijn,
Ik heb de achterplaat van ΓΒ©ΓΒ©n box ook open gehad, en bij gebrek aan materiaal gewoon weer dichtgeschroefd. Bij weergave heb ik echter niet de indruk dat er iets langs de achterkant lekt... Maar ik ga toch binnenkort maar een voorraadje tochtstrip inslaan π
[%sig%]
De pakking vervangen is een must, bij de gamma voor 3 eur heb je leuk spul. Ik zit te denken om een electrische schroevedraaier aan te schaffen, het is geen pretje die achterkanten....
Controleer op luchtdichtheid als volgt:
Zorg dat het stil is in de kamer en druk de conus een paar keer in, is de kast lek dan hoor je de lucht er uit komen(geblaas). Dit kan zeker langs de achterkant maar er zijn nog tal van andere plekken die ook lekkage vertonen. Eventueel een aansteker langs de kast houden is ook een optie.
De conus moet eigenlijk niet in te drukken zijn, hij moet meteen terugveren. Als je hem langzaam indrukt en even in deze positie houdt ook. Helemaal luchtdicht zal wel niet lukken, en voor de weermannen onderons ook niet gewenst denk ik.
-dRe
[%sig%]
.. en vergeet aan de voorkant de 3 filterknopjes niet.... kunnen ook lucht lekken...
Ernst
Ik ben van mening dat je het beste een set 587 meteen na de koop helemaal in orde kunt maken, dat scheelt je een berg open en dichtmaak actie's. Bij de laatste lootjes alle pakkingen controleren en goed gelijkmatig de schroeven weer vast draaien, en dan draaien maar, ik heb ondervonden hoe langer je de 587's laat spelen ( en dus hoe warmer ze worden) hoe beter en harder ze gaan.
Dat houdt natuurlijk na een uurtje ook op. Maar ik vindt het een prettige luidspreker om naar te luisteren.