Hoi,
Ze deden het nog zo lekker mijn 541 luidsprekertjes. Alleen doet 1 ervan een beetje vreemd.
De woofer heeft een metalige resonantie vanaf ongeveer 80Hz naar beneden. Daar boven hoor je geen resonantie.
Verder gaat die wel aan, maar wilt geen muziek te voorschijn toveren. Het blijft steeds stil. Alleen als ik 'm uit doe en aan of de stekker opnieuw erin doe, dan doet die het even.
Toenstraks op een hoog volume sputter die een beetje, net of er ergens een contactje niet goed is.
Zou wel kunnen controleren of alles nog goed vastzit, maar de metalige resonantie kan ik niet laten verdwijnen.
Kan het zijn dat de metalige resonantie van het element of opnemer (hoe het ook mag heten) kan komen? π
Metalen resonantie: woofer overbelast geweest? Of zit ie misschien gewoon los, heb je de schroeven al eens gecheckt?
Uitvallen: er zit een relais is, daar zit een plastic kapje op wat je eraf kunt trekken, en dan kun je met een in alcohol of isopropanol gedrenkt stuk vloeipapier de contacten reinigen, of met speciale NIET vette spray.
Mogelijk maakt het relais slecht kontakt.
Een andere boosdoener kan een potmeter zijn, er zijn er 2, een voor de mfb en een voor de ruststroom. die een beetje een en weer draaien (onthoud wel de stand, en draai niet teveel, zeker niet de hoek in draaien! )
Andere boosdoener kan de din plug zijn, maar dat is simpel te testen door de stekker eens in de UIT plug te doen (ze staan toch parallel)
Meestal werkt die dan nog wel.
Succes
@Zapper wrote:
Metalen resonantie: woofer overbelast geweest? Of zit ie misschien gewoon los, heb je de schroeven al eens gecheckt?
Uitvallen: er zit een relais is, daar zit een plastic kapje op wat je eraf kunt trekken, en dan kun je met een in alcohol of isopropanol gedrenkt stuk vloeipapier de contacten reinigen, of met speciale NIET vette spray.
Mogelijk maakt het relais slecht kontakt.
Een andere boosdoener kan een potmeter zijn, er zijn er 2, een voor de mfb en een voor de ruststroom. die een beetje een en weer draaien (onthoud wel de stand, en draai niet teveel, zeker niet de hoek in draaien! )
Andere boosdoener kan de din plug zijn, maar dat is simpel te testen door de stekker eens in de UIT plug te doen (ze staan toch parallel)
Meestal werkt die dan nog wel.
Succes
Aan overbelasting zat ik ook te denken, aangezien ik ze tijdelijk zonder een voorversterker aan de geluidskaart heb zitten. Ik heb ze 1 enkele keer vergeten uit te doen voordat de computer uitging. Maar de andere luidspreker doet het nog perfect.
Ik zal 'm eens van binnen eens nakijken zover ik het kan.
rammelen betekent bij een woofer vaak dat de spreekspoel door overbelasting is losgescheurd, of te heet geworden en vervormd.
Als dat is gebeurd heb je een probleem. Wat ook wel eens ooit gebeurt is bij de AD0162 tweeter dat de kunststof voorkant mee resoneert, maar dat kun je testen door met je vinger midden op het plsatic van de tweeter te drukken. Dit is een klein effect, als het rammelen echt sterk is dan is wrs je woofer gemold.
Mocht dat zo zijn, moet je eens kijken bij radio twenthe of ze er nog een hebben en eventueel heb ik er nog.
Ik heb beide zekeringen de contacten schoongemaakt met contactspray, verder in de gaten gespoten met contactspray van de ingang en waar die brede stekker in moet voor de tweeter en woofer.
Alles is opgelost, snap alleen niet helemaal waarom het verdwenen is. Vooral die resonantie in de woofer bij lage frequenties.
Ik heb trouwens CFS CS90 contactspray gebruikt.
Mja.. vermoedelijk oxydatie π
Heb je geluk!!
Geoxydeerde contacten gedragen zich niet als weerstand, maar als een slechte halfgeleider. Dat verklaar wrs de vervorming.