Meldingen
Alles wissen

Problemen bij basversterker 544

9 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
551 Bekeken
(@casper-p)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Ik heb een 22RH544/79R waarvan de eindtrap defect was.
Nu heb ik een vers setje MJ3001 en MJ2501 geplaatst, en gelijk de C526 en de C560 meegenomen.
Ook heb ik de 1 ohm weerstanden gecontroleerd of ze nog goed waren.

Nu heb ik het volgende: wanneer de box inschakelt zie ik de conus van de basspeaker een halve seconde naar voren komen, daarna blijft hij rustig, de ruststroom op 75mA en speelt verder goed.

Ik vraag me af of dit goed is, mijn andere 544 en setje 532 heeft dit niet.
Ik krijg een beetje het idee dat dit de oorzaak was dat de eindtrap de geest heeft gegeven.

enig idee iemand? alvast bedankt!

Citeren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

wrs zijn er andere elco's stuk , en die laden slecht bij aangaan , en dan blijft de conus even uitstaan . is het overigens al meteen zo met spanning erop , zonder signaal ? want als het relais niet werkt dan is het de inschakelseqence die je normaal niet ziet . let maar op de klik zonder dinstekker in de box .

mattie

BeantwoordenCiteren
(@casper-p)
Active Member
Topic starter  

Hallo Mattie,

Het is inderdaad gelijk als hij aanspringt, het relais werkt wel. Zou het die 4700uF elco kunnen zijn die tussen de 1ohm weerstanden zit? Deze heeft bij nader onderzoek toch wat gelekt. is het dan wijs alle drie die elco's te wisselen?

Bedankt voor de info in ieder geval!

Groetjes Casper

BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

gaat hij na een uur uit te hebben gestaan ook zonder audioplug erin meteen aan ? dus klik en led feller branden ? want dan is de inschakelautomaat niet goed of het relais blijf in staan . de versterker van het laag zit achter het relais met de voedingspanning dus zou zonder audio uit moeten blijven . als dit is is er kans op een rotte elco van de inschakeltrap c581 en de fet kan stuk zijn ts447 . gezien je de torren hebt vervangen kan het zijn dat het relais blijft plakken door het doorslaan van de oude torren . overigens is c560 de elco van de hoog en midtrap , c528 is van de laagtrap . en c526 is 15 uf maar dit is een bekend verschil in schema's en kan wel kloppen .

mattie

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

In het voedings-cirquit van het mfb element zit ook een verdachte elko. Uit mn hoofd iets van 220 of 470 uf of zo.
Deze laadt wat later op bij het inschakelen maar soms kun je via het mfb cirquit wat "naschokken" krijgen.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Hmm een elko bij opsporing verzocht... verdacht .. πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Heb het even nagezien, het positienummer is best grappig in dit geval: C544

BeantwoordenCiteren
(@casper-p)
Active Member
Topic starter  

haha, de 544... ik had het kunnen weten.

emm, de exacte klacht is dat als ik de stekker er in doe gaat hij zonder moeite in stand by. doe ik dan na een uur de din stekker er in hoor en zie ik het relais schakelen en komt de conus van de basspeaker naar voren voor een kort moment.

Ik heb nu C588 vervangen en de tijd dat de conus naar voren komt is aanzienlijk korter maar nog steeds aanwezig.

nu nog maar eens zien wat er gebeurd als ik C544 vervang.

bedankt iedereen voor het meedenken zover, ik hou jullie op de hoogte πŸ˜€

BeantwoordenCiteren
(@casper-p)
Active Member
Topic starter  

Ok, nu ook de C544 vervangen. En inderdaad schakelt de speaker nu goed in, ofwel het zelfde als de andere 5 544's die ik heb staan.

Er blijft uiteindelijk een heel kleine schok in de conus over... is dit normaal te noemen?

BeantwoordenCiteren
Deel: