Meldingen
Alles wissen

Problemen met de SX 6587

7 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
632 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Hallo, MFB-liefhebbers.

Ik ben hier voor het eerst. Leuke site en leuk forum. Ik wil gaarne jullie het volgende voorleggen. Ik bezit een stel MFB speakers type SX 6587. Ze zijn van het merk Radiola. Naar verluid was dit de Belgiche Philips of Aristona. Ik heb ze nu ongeveer 20 jaar. De problemen die zich voordoen zijn de volgende.

Als de boxen een signaal krijgen "springt" er vaak maar een speaker aan. Door wat aan de draden te "rommelen" of de aan/uit-schakelaar uit en weer aan te zetten gaat de tweede box ook spelen. Ook gebeurt het dat het geluid van een box wegvalt en dat een zeer harde en hinderlijke brom optreedt (zeer hard). Dit gaat ook gepaard met kraakgeluiden. Wie herkent het e.e.a. en heeft een idee om dit te verhelpen?

CWS

[%sig%]

Citeren
 Tim
(@tim)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Hoi Charles,

Vertel eens hoe je de speakers hebt aangesloten hebt.

Gr,

Tim

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi charles,

Om de vraag van Tim iets uit te breiden, wil ik eraan toevoegen:

Hoe zijn je boxen aangesloten: Waarmee en waarop? Voorversterker? Eindversterker? Connectoren: DIN? Tulp? Wat voor kabel, speakerkabel of coaxiaal?

Daarnaast ben ik zeer uitermate geïnteresseerd in foto's van je MFB's, daar ik van Radiola nog geen MFB's gezien of gehoord heb. Bovendien dacht ik dat alleen de 541 en 544 "gecoverd" werden voor de B-merken-markt. Wat jij hebt is dus duidelijk de 587! Erg interessant.
Overigens, Radiola is niet Belgisch maar Frans. Voor België had Philips het merk Siera bedacht. Zie in dit verband ook de sectie Rarities op deze site voor meer B-merken-MFB's.

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Hallo. Geweldig die snelle reacties!

Ik heb de "Radiolas"aangesloten op een Sony (eind)versterker (80 watt). De boxen zijn onderling met "gewoon" luidsprekerskabel met behulp van tulpstekkers verbonden. Eén speaker is aangesloten op de versterker via "gestript" luidsprekersdraad.
V.w.b. het merk het volgende. Eigenaardig is dat op de kast (achter het frontdoek) het merk Radiola staat. Aanvankelijk was er op bovenop de kast een merkplaatje Aristona. De boxen zijn "Made in Belgium".
Ik heb een gevoel dat het Aristona's zijn.

Ik zal eens speuren of ik foto's er van heb. Zo niet, dan kunnen die worden gemaakt, als daaraan behoefte bestaat.

Met vr. groet,

Charles.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi Charles,

Als ik dat zo hoor zit dat allemaal maar kiele-kiele in elkaar... Je hebt ongetwijfeld in tenminste één van die tulpstekkers een niet-zo-lekkere verbinding zitten.

Bovendien is het zeer aan te bevelen om niet met de "via via" methode aan te sluiten, maar beide boxen gewoon rechtstreeks met een goede kabel aan de versterker te hangen.

Mijn eigen ervaring met gewone luidsprekerkabel aan de MFB's is op zich niet denderend. Het geluid opzich was wel goed, maar doordat deze kabel geen twisting of afscherming heeft, krijg je een behoorlijke brom op je kabel, die er onder andere voor kan zorgen dat je boxen niet meer automatisch uitgaan. Ook blijft deze brom tijdens het weergeven van muziek vrij goed hoorbaar aanwezig. Of heb je hier geen last van?
Denk dat het in elk geval geen probleem zou zijn om eens de boxenkabel te vervangen door gewone TV (ja, televisie) coaxkabel. Loop even naar de plaatselijke Handyman en voor E 0,70 per meter ben je weer helemaal 't mannetje 🙂

Verder is het natuurlijk mogelijk dat er zich in jouw boxen na die 20 jaar wat stof verzameld heeft, en dat bepaalde contacten wat geoxideerd zijn. Neem een spuitbus perslucht of een stofzuiger en neem het binnenste van je boxen eens stevig (maar VOORZICHTIG) onderhanden. Verder de links/rechts schakelaar inspuiten met wat contactspray, evenals andere schakelaars en regelpotmeters. Ik vermoed dat dit een groot deel van je problemen al aanzienlijk zou kunnen oplossen.

Succes en laat even weten hoe het afloopt!

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Hallo Thomas,

Dank voor de tips. Ik heb de boxen voorzien van nieuwe snoeren. Ik heb het gehouden bij nieuwe kabels met tulpstekkers. Ik heb daarnaast de ingangen en de potmeters ingespoten met contactspray. Het resultaat is verbluffend! Ze klinken weer als nieuw. Geen gebrom en gekraak! Ook blijven de speakers "aan" tijdens het spelen. Ik kan ze nu ook weer standby laten staan.

Ik heb me verbaasd over het feit dat ik in de boxen geen gram stof heb aangetroffen. Anderszijds vraag ik mij ook af hoe er stof in zou kunnen komen, aangezien het een gesloten systeem betreft. Om de achterkant open te krijgen moet je pakweg 15 schroeven verwijderen.

Je begrijpt dat ik zeer content met het een en ander. Ik heb nog geen foto's gevonden, hoewel ik die in een grijs verleden wel heb gemaakt i.v.m. de inboedelverzekering. Heb al wel inmiddels enige nieuwe foto's gemaakt. Zodra het rolletje vol is zal ik ze scannen en mailen, zodat ze evt. kunnen worden geplaatst.

PS: Ik heb afgelopen week een setje SX 6544 van Aristona aangeschaft voor m'n elfjarige dochter. Klinken nog voortreffelijk!

Met vriendelijke groet,

Charles Steenkist.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi Charles,

Blij te horen dat mijn tips vruchten hebben afgeworpen! Het is in principe niet meer dan een kwestie van basisonderhoud: goede kabels en schone contacten.
De 587 ken ik zelf inwendig niet, maar mijn 544 en 541 zijn in principe "open" geconstrueerd, dwz de deur aan de achterkant zit met 6 schroeven vast, en is ook iets kleiner dan de opening waarin hij hangt. Hierdoor is het natuurlijk onvermijdelijk dat grote hoeveelheden stof zich in de box gaan ophopen. Door de warmte en electrostatische spanningsvelden in de circuits wordt het stof nog eens lekker aangetrokken, waardoor een flinke zuigbeurt op een gegeven moment echt onvermijdelijk is! Gelukkig maar dat jou 587 op dat gebied beter in elkaar zitten!

Ik wens je weer vele jaren luisterplezier en mocht je de foto's tegenkomen (of toevallig nieuwe maken) dan houd ik me aanbevolen!

Trouwens, weet jouw 11-jarige dochter MFB ook al op waarde te schatten??? Zo ja, dan spijt het mij ten zeerste dat ze geen 10 jaar ouder is, want dan waren we zeker familie geworden :-))))))))

Vriendelijke groet,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: