Meldingen
Alles wissen

rammelende woofer in 544

9 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
521 Bekeken
(@henk-van-kempen)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hoi,
Bij een van mijn 544 heb ik een rammel in de woofer. Als ik mijn vinger opde conus houdt tijdens het afspelen is het weg.
Ik heb dus de woofer eruit gehaald en toen bleek dat de rand achter de conus...ik zal maar zeggen het gele geribbelde stuk los zat van de behuizing......kan ik dat weer vastplakken..ergens op dit forum las ik dat dat het nagellak kon? Nou toen woofer er weer in gezet....en het resultaat
is een groot koeiegeluid bij het aanzetten.....dus ik vrees dat de boel nu echt terminaal is...
Is er een technische mfb freak in de buurt van Den bosch ( met een woofer voor de 544 ) die het kan repareren tegen een redelijke prijs?
Henk

[%sig%]

Bericht bewerkt (07-05-2003 18:47)

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi Henk,

Het geloei wat je hoort is waarschijnlijk te wijten aan verkeerde aansluiting van de woofer.... check of je niets verwisseld hebt!

Verder, als de spider alleen "los" is, is er misschien nog wat aan te doen. Bij een scheur helaas niet, dan moet de woofer vervangen worden.

De Servicepoints worden momenteel bijgewerkt, er komt ook iemand uit de regio Den Bosch bij.....

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@henk-van-kempen)
Trusted Member
Topic starter  

Bedankt happy puppy. Ik had inderdaad de bruine en zwarte draad verwisseld. Ga nu een toongenerator testje doen want het lijkt net of die box klinkt als een gewone in het laag....en ja hoor alles klink goed maar de bas is miserabel. IK heb geen vette bas.Het gerammel ben ik trouwens dankzij de nagellak intussen wel kwijt. Ik vrees dat de versnelleropnemer niet werkt.
Hoe kun je dat trouwens testen?
Wellicht moet ik met het chirurgmes aan de slag?
Grtz
Henk

[%sig%]

Bericht bewerkt (07-05-2003 21:33)

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Henk,

Vinger op het "hete" draadje van de piëzo-opnemer moet een brom in de woofer geven.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@henk-van-kempen)
Trusted Member
Topic starter  

Tjee Thanx Happy puppy. Inderdaad gaf ie een brom. Dus de versneller zou daarmee goed moeten zijn. Snap dan niet dat de bas zo bagger is.
Schiet mij maar lek.........................wat het nou kan zijn....PANG!
Grtz
Henk

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Henk,

Wat je nu hebt gecontroleerd, is niet de versnellingsopnemer zelf, maar het circuit in de box, dat wil zeggen de elektronica die het signaal van de versnellingsopnemer verwerkt.
Wissel anders eens de woofertjes om. Als het probleem meeverhuist naar de andere box, dan zou er toch wel eens iets aan de hand kunnen zijn met je opnemertje. Er kan bijvoorbeeld een draadje zijn losgeraakt van het piëzo element achter de dust dome.

Hou ons op de hoogte!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@henk-van-kempen)
Trusted Member
Topic starter  

The continueing story:
Heb inderdaad de woofers met beide boxen verwisseld en toen bleek..jaja
de "slechte woofer" bleek goed te werken in de box waar ik de goede woofer had uitgesloopt. Zelfs bij vol vermogen bleek dat de nagellak zijn diensten goed deed want er was geen rammel meer hoorbaar. Hierna heb ik de woofer van de goede box in de "slechte" box gezet en die bleek ook prima te functioneren, maar wel met hoorbaar minder vette bas.
Dus toen beide boxen weer verwisseld en wat bleek: 1 box stond in een hoek en een andere niet......plaatsing heeft behoorlijk effect op de bas ervaring. Al met al weer een ervaring rijker....en het werkt weer zoals het hoort.

Thomas bedankt voor je support!

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Henk,

Ben blij dat je gelukkig geen technische problemen hebt! Ik was even bang dat je een defect in je feedback correctie had......
Kijk, en exact het probleem wat jij nu had met die hoekopstelling en de daardoor veranderde basweergave, daar hebben de 545, 587 en 586 filters voor....

Groeten en MFB ze!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@peter)
Estimable Member

Thomas,

Ik heb hetzelfde effect. Het ontbreken van de correctiefilters op een 544 zorgen inderdaad voor een zeer versterkte bass-weergave. In principe heeft het bij mij niet echt een vervelende werking, ook denk ik niet bij Henk. Gelukkig kan het menselijk oor niet lokaliseren waar dat laag vandaan komt, dus het heeft geen spectulair negatief effect, mijninziens...

Succes met het verder luisteren van de set, of eventueel veranderen van de opstelling!

Greetzzz... Peter

BeantwoordenCiteren
Deel: