Meldingen
Alles wissen

reparatie aan een 587 MFB

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
593 Bekeken
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Voor de redesign van de 587 heb ik een setje gekocht. Een van de 587 ers functioneerde goed. Met de andere box wat duidelijk iets aan de hand. De dome tweeter was vernieuwd maar het gehhel gaf geen goed geluid. Thuisgekomen na de aankoop heb ik de minder goed functionerende box onderworpen aan een nadere inspectie. Naast de vernieuwde teeter (8 ohm) was er een groeter probleem met de middenfrequent versterker. De versterker versterkte net iets meer dan 1x en dat is mider dan de ca. 40x. Het heeft me schamteloos veel tijd gekost om achter het simpele euvel te komen. Het leermoment is weer om een logische redenering op te zetten en af te maken. Mijn eerste meting was de DC instellingen nalopen, Die klopten allemaal. Daarna een toon met een frequentie aanbieden die tussen laag/midden of midden/hoog ligt. Ik heb gekozen voor de midden/hoog dit is ca. 4000 Hz. Wat is de logica hierachter ? De versterkers zijn alle drie min of meer gelijk van opzet met name midden/hoog met de metingen kun je dan een vergelijk maken tussen de goed werkende versterker en de niet goed werkende versterker. Het werd snel duidelijk dat het tussen de eindtrap en de collectors van de verschiltrap moest zitten. Niet zeker zijn van de defecte component betekent dat je veel kan vernderen zonder enig resultaat. Dit wordt eigenlijk altijd veroorzaakt door een niet zuivere redenering over de werking van de schakeling. En achteraf was het oh zo duidelijk. De condensator (het zal weer niet de condensator zijn !) in de terugkoppeling die in serie staat met een 360 ohm weerstand en naar massa gaat was geworden tot een grote weerstand waardoor de terugkoppeling zo groot werd dat de versterking weg viel... enfin het is een leuke hobby die leerzaam is.

Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

8) en ook fijn dat je het hier verteld, want daar leren we allemaal weer wat van!

BeantwoordenCiteren
Deel: