Meldingen
Alles wissen

reparatie sensor AD80681 uit de F9638

9 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
566 Bekeken
(@macsimski)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb net wee van deze jongens gekocht op een rommelmarkt, blijkt een van de woofers raar te klapperen tijdens het spelen.

Hmm en er rammelt iets als ik em schud... Het blijkt uit de Woofer te komen. Volgens mij zit de sensor los.

en Jawel hoor, na wat pellen en snijden ligt daar de arme ziel. een draadje los en allemaal deuken aan de binnenkant van het foam.

even solderen, oei! een soort litzedraad.

maar goed, hij is klaar en staat een paar dagen te drogen. overmorgen weet ik of het gelukt is.

Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

@macsimski wrote:

staat een paar dagen te drogen

Heb je de hele boel alweer dichgelijmd zonder eerst te testen ?

Vrees dat je heel veel geluk moet hebben om het in 1 keer te laten slagen. Of heb je electrisch gelijdende lijm gebruikt misschien ?

Het elementje zelf op het kegeltje lijmen gaat het best met die dikke pattex lijm die na 5 min hard wordt.

Vergeet ook niet de zwart geworden originele lijmresten tegen de litzes te verwijderen : dat gaat gelijden.

BeantwoordenCiteren
(@macsimski)
New Member
Topic starter  

@herman wrote:

@macsimski wrote:

staat een paar dagen te drogen

Heb je de hele boel alweer dichgelijmd zonder eerst te testen ?

Vrees dat je heel veel geluk moet hebben om het in 1 keer te laten slagen. Of heb je electrisch gelijdende lijm gebruikt misschien ?

Het elementje zelf op het kegeltje lijmen gaat het best met die dikke pattex lijm die na 5 min hard wordt.

Vergeet ook niet de zwart geworden originele lijmresten tegen de litzes te verwijderen : dat gaat gelijden.

nee, de deksel gaat er pas op als ik het zeker weet. zolang ik em niet te hard zet, kan ik em zonder schuim proberen. Ik heb geen electrisch geleidende lijm gebruikt, maar gesoldeerd.

de sensor betsaat uit 3 lagen met 2 kristallen er tussen. aleen de middenlip zat helemaal los. van de buitenkanten was een kant los, maar met een tipje van de bout was dat ook weer opgelost.

foto's voor en na:

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Ziet er inderdaad hoopvol uit.

De lijmplek waarmee het element op de kegel zat is klein ( betekent kleine beschadiging v.d. laag op het element)

De draad die de boven en onderzijde verbindt zit nog gewoon vast.
Vaak is die juist slecht.

De zwarte kit zit er nauwelijks op ,enkel een beetje bij de herstelde aansluiting.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Je zou aan precies die schijfjes moeten kunnen komen, dan kun je zoiets in een moderne woofer lijmen πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Heb deze schijfjes gevonden bij een leverancier, maar dan hebben ze maar aan een kant kristal.

BeantwoordenCiteren
(@macsimski)
New Member
Topic starter  

@herman wrote:

Heb deze schijfjes gevonden bij een leverancier, maar dan hebben ze maar aan een kant kristal.

dat dubbele vergroot alleen het kristal-oppervlak en dus de afgegeven spanning. met een simpel versterkertje is dat te compenseren. grappig dat het element eigelik aleen gebruik maakt van massa-traagheid. als het element groter zou zijn, gaat de luchtwrijving meedoen.

enne.... Hij doet het weer. eerst heb ik met een batterijtje gekeken of er gekraak te horen was op het element. dat was zo. toen even aangesloten en muziek opgezet. element losnemen en duidelijk verschil (zachter)

nu ben ik em aan het dichtlijmen. morgen meer...

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Heb eens aan het originele element zitten meten met een sinus op de spoel van de ls.

Het originele element blijft een redelijke sinus geven tot 600 hz.

Een vervanger wordt erg rommelig al bij 250 hz ...

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Dat is dan wrs ander materiaal. De andere zijde zou je een stukje koper of alutape op kunnen plakken. (om te testen, het zal wrs niet houden op den duur).

BeantwoordenCiteren
Deel: