Hallo allemaal,
Ben bezig met een set 587 waarvan een het mfb niet werkt.
Ik heb de speakers gewisseld en heb vernomen dat een woofer problemen geeft. Is het mogelijk om bj het fetje te komen?
Groeten Jarno
[%sig%]
Wat ik ook erg vreemd vindt is dat de polariteit van toevoer en feedback op de woofer precies andersom zijn bedraad.(tov de werkende speaker)
wie o wie geeft raad!
Groet Jarno
Polen hetzelfde aansluiten!!! Misschien heeft er al eens een amateur in zitten klooien?
[%sig%]
Je moet letten op de rode(speaker) en blauwe(MFB) stip op de woofer. Deze kunnen bij woofers onderling wel eens andersom zijn en dan moeten de draden dus ook andersom.
Succes, Martijn
De draden aan de stekker zijn origineel maar aan speaker kant gedraaid. Heb daarnet een diodemeting gedaan op de stekker van de MFB aansluiting, meet maar aan 1 kant 2,6 v andere polariteit niks!
Ik heb toch sterk het vermoeden dat er in het element iets mis is.
Zijn er MFB freaks die het elementje wel eens los hebben gehaald?
[%sig%]
Jarno,
Ja die freaks zijn er. Uit ervaring is gebleken dat de FET die op het printplaatje van het element zit, nog wel eens defect wil raken, iets dat gepaard gaat met rare geluidseffecten door de woofer...
[%sig%]
Ik heb het nog niet 100 % uitgezocht, maar ik heb het idee dat de bedrading kwa kleur soms verschilt. kan aan mij liggen, dus... Maar VAST staat dat als je van een woofer zowel de spreekspoel als het mfb element in polariteit wisselt de mfb niet werkt ! Als een van beide omgepoold is, gaatie snel oscileren oid.
Wat ik zag was dat in een geval de voor de hand liggende zwarte draden aan de met rood resp. blauw gemerkte aansluitingen moesten voordat het zaakje goed werkte !
[%sig%]
De kans dat er iets anders mis is, is veel groter als een fout in een mfb element. Sluit eerst al het andere uit voordat je de woofer sloopt.
Hoe heb je gemeten? Een diodemeting? ten opzichte waarvan heb je dan gemeten? Een kant van het element hangt al aan de massa, dus daar meet je 0 volt. Waarom een diode meting.... Doe als Cuno en hang er een scoop aan. Dan zie je wat er gebeurd.
Kans dat een woofer verkeerd om aangesloten is, sluit ik niet uit.
Jan Scherps
Er zitten twee verschillende woofers in AD8067/MFB4 en de andere
AD81671/MFB4. Is er iemand die op dit moment een kast open heeft en die even kan kijken naar de aansluitingen vooral als het een AD8067/MFB4 is want die geeft het probleem.
Bvd
Groet Jarno
[%sig%]
Jarno,
Volgens mij hoort die 8067 mfb4 helemaal niet in de 587, maar in een 544.
(kan me vergissen, maar volgens mij niet.)
Heb gisteren een 587 woofer van mijn tweede set langs gebracht bij Jarno.
De eerste set die ik kocht functioneerde niet naar behoren, maar wat ik niet wist is dat ze in 1 van de 2 een laatste type 544 woofer bevestigd hadden,die ook nog eens half defect was.Mijn tweede set was heel aardig, maar voor het perfecte moest ie ook nagekeken worden. Nu is door Jarno
de eerste set voorzien van nieuwe elko's, een echte 587-woofer, en afgesteld volgens de Philips-manual.
Ik ben benieuwd.
groet:Martijn'79
Zo zie je maar dat als je een set koopt altijd eerst alles goed testen,
b.v. blaastest op de woofer enz. dan was dit misschien eerder ontdekt.
Freaks, bedankt voor jullie reacties
Groet Jarno
[%sig%]
Ha Jarno,
klinken ze weer een beetje?(oneindige bass?)
Beste Freaks,
Ik heb van Jarno vernomen dat de set weer in topconditie verkeert.
Ik ben hem daar ook zeer dankbaar voor.