Meldingen
Alles wissen

Rook uit 532

10 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
553 Bekeken
(@cvonhout)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hallo mede freaks,

Ik heb een probleem bij een van mijn 532 boxen.
Als ik de box aansluit op mijn receiver, hoor ik alleen maar de bas speaker, het mid en hoog komt er niet uit, ik heb de zekeringen eruit gehaald 1 voor 1, was trouwens een tip van Thomas :D, maargoed, de middelste zekering VL409 was doorgebrand, zal wel niet voor niks geweest zijn neem ik aan, ik dacht laat ik de zekering eens overbruggen met alu folie, dit gedaan, kwam er rook aan de linkse zijde uit een van de componenten, weet alleen niet welke, schrok er beetje van, gelijk de prik eraf gehaald natuurlijk voor er nog meer kapot zou gaan.
Nu is mijn vraag waar kan het aan liggen, wat is er kapot, en wie heeft dit ook eens meegemaakt.
Ik hoor het graag, mijn ene box werkt goed, maar iets in stereo beluisteren is toch leuker als allebei de boxen werken heh ;P.

Met vriendelijke groet,

Chris Vonhout.

[%sig%]

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member

Linkerkant? Dat is de hoog eindtrap...

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Kennelijk begrijp je niet goed wat de functie is van een zekering, dus zal ik het proberen uit te leggen.

Een zekering (of beter: een smeltveiligheid) is bedoeld om een apparaat te beschermen tegen zeer ernstige schade of zelfs brand in het geval dat er wat mis gaat in het apparaat. Als er gedurende een langere tijd een te hoge stroom loopt, wordt de smeltveiligheid te warm, het draadje smelt en de stroomtoevoer is onderbroken.

De oorzaak van het probleem is daarmee niet verholpen - alleen de gevolgschade wordt beperkt.

Met andere woorden: het apparaat is niet defect omdat de zekering defect is, maar de zekering is defect omdat iets anders in het apparaat defect is.

Die rook zal wel uit de emittorweerstanden gekomen zijn, als daar zo'n 5 of 10 ampere kortsluitstroom doorheen jakkert wil ie wel een rooksignaal geven. Na een tijdje zal de VL410 6.3A sec. hoofdzekering het wel begeven.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Iets bewerken met alu-folie in een mfb-box is geen aanrader.

BeantwoordenCiteren
(@cvonhout)
Trusted Member
Topic starter  

Ik weet ook dat iets bewerken met alu folie niet echt een aanrader is, maar ik had even snel geen smelt zekering liggen, dus ik had even de zekering overbrugt om te kijken of de box het dan wel deed, maar dus niet.
Daarom ook gelijk de prik eraf gehaald, volgens Thomas was het de hoog eindtor, maar zoals jullie al hadden kunnen lezen heb ik niet echt verstand van electronica, en daarom doe ik mijn vragen ook stellen hier aan mensen die er wel verstand van hebben.
Ik zal in de toekomst met die desbetreffende box langs een service punt moeten gaan.
Ik hoop de boxen samen met de receiver wel te gaan gebruiken in de toekomst, want de ene box werkt wel goed, en klinkt heerlijk op muziek van vangelis, alleen geen stereo heh haha, maar beter 1 box in de hand, dan 10 kapot in het ganse land :D.

Groeten,

Chris.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Chris, dat laatste is zeker waar, en bij een van de service-points komen ze er ook vast wel weer uit.

succes.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Chris,

Ik raad je aan om contact op te nemen met iemand in de buurt, die je met de box kan verder helpen. Ik vrees dat je box nog meer forum-gebaseerd experimenteren niet zal overleven...

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@cvonhout)
Trusted Member
Topic starter  

Ik ben er nu achter gekomen wat er ook daadwerkelijk heeft liggen bakken.
Ik ben gaan zoeken op de print en vond op een gegeven moment een brandplekje, echt klein, maar groot genoeg om te kunnen verder ontdekken wat er nu kapot is.
De transistor TS440 (bc548) heeft een kapot gebrande emitter poot, ik heb een foto van de brandplek gemaakt die is te zien op de alu plaat, ik zal de foto doorsturen naar Thomas, en vragen of hij em wilt plaatsen, ik weet nog niet hoe dit moet.
Dus nu kan er iets ondernomen worden om de 532 ook te repareren.

Groetjes,

Chris Vonhout.

[%sig%]

Bericht bewerkt (18-07-2004 20:00)

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

En bij deze de foto van Chris:

Inderdaad de hoogversterker dus, maar dat stookweerstandje daar links ziet er ook niet echt lekker meer uit...

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member

ok....

ach en vervang gelijk de weerstanden ( die grote) mijn ervaring is de stuurtorren + de eindtorren + de weerstanden (emitter / collector)
in 1 keer alles eruit en tsjakka na de ruststroom instelling alles OK.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: