Meldingen
Alles wissen

ruis 567

18 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
1,018 Bekeken
(@danny)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hoi iedereen,

Ik ben een volledige newbie op het gebied van MFB's. Ik hoop dat jullie wat aandacht willen geven aan paar misschien wat dommige vragen.
Via mijn grootvader ben ik in het bezit gekomen van een paar 567's.
Ze doen het op zich nog voortreffelijk, behalve dat de "remote power" niet werkt. Als ze aanstaan zonder dat er muziek wordt gedraaid is er zeer lichte ruis hoorbaar (is dat normaal?).
Ook bromt de linker speaker. (Ik neem aan dat dit aan de versterker ligt?)
De brom verandert van "kleur" als de speaker alleen al wordt aangeraakt.
Verder knallen de speaker nogal als ze worden uitgezet.
any ideas?

Thanx alvast.

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi Danny,

Welkom in de wereld die MFB heet! Ik weet niet of je al veel ervaring met muziek luisteren (op de kritische manier) hebt, maar ik denk dat je snel zal merken dat MFB iets speciaals is! Dit hoef ik niet allemaal in het forum te gaan uitleggen, want al die informatie is overvloedig aanwezig hier op de site!

Over je eerste vraag: ze gaan niet vanzelf uit. Dit is niet normaal, als er geen signaal staat op de ingang van de box moet deze binnen zo'n 3 minuten vanzelf uitschakelen. Afhankelijk van het model gaat de LED uit of deze blijft (zwak) branden. Het is mogelijk dat je box storing van één of andere bron oppikt en dit ziet als "muziek" signaal, waardoor hij niet uitschakelt. Ik heb dit zelf meegemaakt toen ik mijn 544ers (kleine broertje van de 567) aangesloten had via het "gewone" twee-aderige luidsprekersnoer. Dit functioneert als een soort antenne en pikt allerlei signaaltjes in de omgeving (voornamelijk 50Hz brom van transformatoren en netsnoeren) op, waardoor je constant een zachte brom uit de box hoort komen. Mijn advies: Sluit de boxen aan met de kabels die erbij horen, of tenminste met hetzelfde soort kabel dat ook gebruikt wordt voor de verbinding tussen bijvoorbeeld CD-speler en versterker. Ik noem het wel eens "line" kabel, maar de officiële benaming is twee-aderige, afgeschermde kabel. Televisie coax (antenne) kabel is ook uitermate geshikt, weet ik uit eigen ervaring.

Of de brom van je linkerspeaker aan de versterker ligt is vrij eenvoudig te controleren: verbreek de verbinding van de box naar de (voor) versterker eens en kijk wat de "losse" box in zijn eentje doet? Ik vermoed dat je een aardings- of afschermprobleem hebt, aangezien je zegt dat de box bij aanraken minder gaat brommen. Ik ken dit nog van mijn zelfgebouwde mengpaneeltje toen ik een jaar of twaalf was, ding bromde ook als de pest! Misschien kun je met wat meer onderzoek erachter komen wat de exacte oorzaak is, en als we dat weten kunnen er ook gerichtere antwoorden worden gegeven.

Dat de speakers knallen bij uitschakelen, heb ik zelf ook meegemaakt en met name bij mijn 541ers. Ik vermoed dat dit te wijten is aan slechte afstelling van de gelijkstroom van de eindtrap en de feedback instelling. Ondanks dat dit in alle Service Docs uitgebreid staat beschreven, heb ik me er bij mijn eigen boxen nog niet aan gewaagd om dit bij te stellen. Zodra iemand (?) De hand weet te leggen op een volledige 567 Service Doc, kun je hierin lezen hoe die procedure voor de 567 in z'n werk gaat.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen, mochten er nog vragen zijn dan horen we dat graag.

Vriendelijke groet en veel luisterplezier!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@danny)
Active Member
Topic starter  

Bedankt voor je reactie,

De brom lag aan de versterker, die net zo oud is als de boxen. Hij wordt wel minder als de input sensitivity knop op de speaker wat hoger afgesteld wordt.

De kabels die gebruikt worden zijn vergulde speakerkabels (al jaaaren!) en die zal ik eens vervangen door coax.

Dus zolang die knal bij het uitzetten niet al teveel kwaad kan heb ik een zeer goed werkend systeem.

Thanx voor de info.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Hoi Danny,

Laat me nog even toevoegen dat dure luidsprekerkabel geen DONDER uitmaakt bij MFB!!!!
Je werkt hier met line signalen, en niet met luidsprekersignalen. Daarom moet je ook gepaste kabel gebruiken. Door de opbouw van de luidsprekerkabel (twee aders naast elkaar) krijg je storing als je hem als line kabel gebruikt.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

beste Thomas,

jouw relaas mbt de luidsprekerkabel is correct, mits de mfb's op een voorversterker is aangesloten.
bij aansluiting op krachtversterkeruitgangen is een redelijk draadje toch wel aan te raden. (behoudens folklore draad)

mvg

F. Thalen

BeantwoordenCiteren
(@martin)
Trusted Member

hoezo? alleen normale luidsprekers behoeven een fatsoenlijke kabel, ivm de dempingsfactor kwestie, voor MFBs maakt het weinig uit.

BeantwoordenCiteren
(@danny)
Active Member
Topic starter  

Ik heb inmiddels bij een muziekhandel 2-aderig afgeschermd draad gehaald.
De aders zijn hierbij apart afgeschermd. Dit zou moeten werken 🙂

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

En nu de praktijk... werkt het ook echt?

Reactie op Freddy: Ik begrijp wat je bedoelt. Een volwaardig luidsprekersignaal (eindversterker) dient voor zo weinig mogelijk verlies bij voorkeur te worden getransporteerd door een echte speakerkabel.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Thomas,

De verliezen treden alleen op bij grote vermogens. Koppel je een eindversterker met een MFB box, dan vraagt de MFB box geen vermogen van de (voorliggende) versterker. Geen dure dikke kabel nodig, maar liefst wel afgeschermd.

Groeten,

Rob T.

BeantwoordenCiteren
(@danny)
Active Member
Topic starter  

Nieuwe (afgeschermde) kabels aangesloten....Alle ruis (en een beetje brom) is als sneeuw voor de zon verdwenen. De boxen schakelen alleen nog niet uit zichzelf uit, maar dat is een minor problem. Zelfs het knallen bij het uitzetten is dramatisch verminderd (maar niet verdwenen).

groet,

Danny

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Conclusie: We zijn weer goed bezig met zijn allen 😉

En, Danny... begin je al van MFB te houden????

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@danny)
Active Member
Topic starter  

Ik kende het geluid al, vandaar dat ik ze nu thuis heb staan. Simpelweg fantastisch. Geluid is nu better than ever!

Bij mij steekt nu alleen hetzelfde probleem de kop op wat Charles hier op het forum noemt. Een van de mfb's valt af en toe weg. Hij wordt echter niet overstuurd (Als de cijfers kloppen :-)).

Overigens gaf een werknemer van een audiozaak in Den Haag de tip om stuivers onder de MFB te leggen voor een betere geleiding. :S
Op z'n minst apart. Wat denken jullie hiervan?

Groeten,

Danny

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

hhmmmm, stuivers, die heb ik net vorig jjaar allemaal ingeleverd!!!

anyway, stuivers = koper, koper = geleiding, dan kan alleen de ondergrond en de houten kast van je speaker nog tegenwerken......lijkt mij een beetje broodje aap....wat jullie??

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je stuivers (of whatever) onder de spikes legt. Maar dat is dan om je parket of tegelvloer te beschermen.
Anders zou ik inderdaad zeggen broodje ....

Groeten,

Rob T.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Broodje stuiver! Desalniettemin, zou ik graag eens de achtergrond van dit verhaal willen weten!
Over dat uitvallen, check de contacten eens.......

Groet!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: