Sinds enkele dagen komt er uit één van mijn 545's een "platenspeler-ruis", het geluid wat je bij niet zo'n goede LP hoort.
Wat ik "met mijn kennis die ik heb" al heb geconcludeerd is:
- Dat het niet aan de ingangen ligt;
- Het zich op alle 3 de units voordoet;
- Het voornamelijk te horen is als er zich een stille passage voordoet;
- Het erger c.q harder wordt naarmate de luidspreker harder aangestuurd is;
- Het niet te horen is als er flink wat muziek door de luidspreker komt;
Wie kan mij vertellen wat of waar het probleem zich in de versterker zich voordoet?
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
Dit doet me vermoeden dat die ruis niet uit je mfb box komt maar uit je voorversterker. (ik bedoel: die maakt die ruis) Wissel ze voor de gein eens om en kijk eens of je het fenomeen dan uit de andere box waarneemt.
Met "harder aangestuurd" bedoel je neem ik aan dat de volumeregeling van je versterker hoger staat, of ingangsgevoeligheid lager?
Wat kan ruis veroorzaken? een vuile ingangsschakelaar? Die draaischakelaars in de AH280 bijvoorbeeld hebben een dubbelfunktie. Ze laten het signaal van de gekozen bron passeren en sluiten de ander signalen kort. Doet ie dan laatste niet goed, dan kun je overspraak van je platenspeler of microfoon versterker krijgen op de andere kanalen. Ik heb weleens dergelijke gekke dingen gehoord, en na wat draaien met die ingangsschakelaar was het weer even weg. Toen de schroevendraaier en de contactspray er maar een bij gepakt 😉
en sorry voor de vele typfouten. 😉
Aangezien alle 3 de speakers ruisen is het probleem al gelocaliseerd tot een klein stukje elektronica wat ze gemeenschappelijk hebben: het ingangscircuit. Als je controleert of de roll-off schakelaar invloed op het ruisen heeft heb je het nog verder gelocaliseerd.
Mogelijk is de FET TS486, BFW411 defect. Haal die er uit (de automatische inschakeling werkt dan niet meer) en controleer of het ruisen gestopt is.
Aan de voorversterker kan het niet liggen, want de luidspreker blijft het geluid maken... ook als de voorversterker is uitgeschakeld!
Maar wat Joop verteld klopt inderdaad, de roll-off schakelaar heeft weldegelijk invloed op de ruis. Dus... zal er binnenkort eens naar laten kijken of die FET TS486, BFW411 inderdaad het defect is. Is deze overigens nog te vervangen, of......
Alvast hartelijke dank voor jullie hulp!
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
Zekers is die te vervangen, gewoon een andere jfet er in poten. Ik meen dat ik bij zo'n zelfde probleem er een bf245 ingezet heb.
Wel, nog ruisen als de preamp uit is, da's wel apart 😉
Nou, dat vind ik wel meevallen hoor, dat aparte. De eindtrappen van de MFB's hebben niet bepaald een oneindig hoge SNR... 😛
[%sig%]
Ton,
klinkt het al weer als een Zwitsers-klokje ???
Martijn,
Neen, en daar baal ik wel van. Ik luister nu al enkele dagen naar één 545... en het is niet hetzelfde als 2x 545's. Maarja, roeien met de riemen die je hebt. Heb zelfs al overwogen om de FB850 er tijdelijk voor neer te zetten, maar dat was het uiteindelijk ook niet. Inmiddels teveel gewend geraakt aan het geluid van de 545. Zelfs mijn liefde voor de DSS940 begint minder te worden, iets wat me raakt... Maarja, uiteindelijk sluit je toch aan wat je het prettigste in de oren klinkt......
Maar zosnel ik de desbetreffende persoon heb kunnen reserveren om mijn 545 na te komen zien en hij weer als vanouds klinkt. Dan laat ik het zeker weten!
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
Ton,
Kan het niet in het MFB terugkoppelcircuit zitten? De 532 staat daar bekend om, alleen komt het dan uitsluitend voor in de woofer....
Verder zou je wellicht de ingangsprint eens kunnen doorsolderen? Philips was soms érg zuinig met het soldeertin.
Groeten!
[%sig%]
Beste Thomas,
Voordat ik vanalles en nog wat aan mijn "dierbare" 545'jes ga annex laat doen, wil ik eerst het advies van Joop op gaan volgen en gaan kijken naar die FET TS486, BFW411.
Hier een foto van de boosdoener in betere tijden:
Maarja, het blijft een indrukwekkende luidspreker, of hij het nu doet of niet...
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
Ton,
Dat is zeker waar, en geduld is een schone zaak, er is nog nooit een mfb-box geweest die NIET gerepareerd kon worden !!
AL MOET JE ALLES VERNIEUWEN IN DE BINNENKANT !!