Meldingen
Alles wissen

Tunerprobleem receiver 684

11 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
757 Bekeken
(@cvonhout)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hoi hoi mede freaks,

Ik heb een 684 receiver, versterker werkt prima, cd speler heeft er aangehangen en werkt prima.
Maar mijn probleem is dit, de tuner in de FM mode geeft geen stereo, groen lampje brand ook niet, wat je natuurlijk ook hoort is geen stereo beeld, klinkt ook wat dof in de FM stand.
De MG doet het wel, klinkt helderder dan de FM mode.
Nu komt mijn grootste probleem, ik weet bar weinig van electronica, is er iemand weet hoe dit kan dat de tuner geen stereo geeft op de FM mode.
En er is ook nog een lampje kapot van de schaal van signaalsterkte, kan op mijn werk eens vragen of ze toevallig van die lampjes hebben, werk bij Philips, kan meewerken haha.
Verder een heel mooi geluid via de koptelefoon als ik een cd beluister.
Mijn 532 MFB's moeten nog nagekeken worden.
Maar als iemand inlichtingen voor me heeft betreft die tuner, gaarne.

Groetjes, Chris.

[%sig%]

Bericht bewerkt (25-07-2004 19:59)

Citeren
(@remie)
Trusted Member

Hee Chris, ik heb zelf een 683 staan [het kleinere broertje] met precies hetzelfde probleem. Het er bij de kringloop behoorlijk wat geld voor betaalt.

De lampjes het ik vervangen door witte en blauwe leds, die gaan nooit meer kapot!

De tuner is helaas nog defect, er zit een IC in dat voor de stereo mode zorgt en helaas is dat IC overleden, weet zo ff het type nummer niet meer, maar erg is niet echt gemakkelijk aan te komen, jammer.

Veel luister plezier!

BeantwoordenCiteren
(@cvonhout)
Trusted Member
Topic starter  

Yesssssssssssss,

Mijn receiver werkt nu naar behoren, fm is nu mooi in stereo te horen.
Ik kreeg een tip van iemand die heel veel ervaring heeft met tuners, zijn naam is Jack, ik had hem foto's gestuurd van de binnenkant van de receiver, en vooral van het tunerdeel, hem viel een ding op, een verbinding van soldeertin tussen de pootjes 6 en 7 van het HA1137W IC, hij zei een poos geleden al tegen me dat ik dat eerst eens moest weg halen, dus dat heb ik vandaag eens gedaan, (kon mijn tinzuigpompje niet vinden) daarom ben ik er niet eerder aan begonnen omdat het pompje ergens op zolder lag.
Maargoed, soldeerstation aangezet, wachten op warmte, en tin warmgemaakt en afgezogen, en toen geprobeerd, gelijk bij een zender ging het groene stereo ledje branden wat het voorheen niet deed, geluid is nu ook mooi zuiver, wat voorheen zacht en dof was.
Dus ik heb nu een goedwerkende 22AH684, alleen nog een paar lampjes vervangen, die natuurlijk nergens meer te koop zijn, zijn de buislampjes achter de signaalsterkte meter, maar dat komt wel.
In ieder geval ik ben blij dat de receiver goed werkt, nu nog een goeie 532 en ik ben op en top voorzien.

Greets, Chris.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Was die doorverbinding standaard???

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@cvonhout)
Trusted Member
Topic starter  

Ik denk niet dat het standaard is, volgend Jack van Brederode was het niet iets standaards,Jack zei al gelijk, haal dat soldeertin eerst maar eens weg, ben allang blij dat de receiver nu gewoon mooi speelt, stereo is goed, lampje brand, ik blij, wat wil je nog meer.

Greets, Chris.

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Chris,

Natuurlijk ben ik ook heel blij dat je receiver het weer doet. Maar mijn achterdochtige geest gaat zich dan onwillekeurig weer afvragen hoe dat soldeertin daar gekomen is πŸ˜‰

In elk geval, je kunt weer genieten! Ik wens je nog veel luisterplezier!

Groeten,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@cvonhout)
Trusted Member
Topic starter  

Ik begrijp de achterdocht Thomas, maar wat mij opviel was dat ik denk dat dat bewuste IC eens vervangen is, pootjes zijn nog nieuw van kleur, mooi blank nog, terwijl de pootjes van de andere IC's donker van kleur zijn, bijna zwart om maar te zeggen, ik zal kijken voor een foto en die plaats ik dan wel hier.
Receiver staat lekker naast me te spelen, mooi design ook, lekker zwaar allemaal, hou ik wel van, niet dat popperige van het tegenwoordige spul wat Philips nu produceerd.

Groeten, Chris.

Let's make things better.

BeantwoordenCiteren
(@cvonhout)
Trusted Member
Topic starter  

Hier is de bewuste foto van het IC, kun je de tin nog zien zitten, en je ziet kleurverandering waar de tin zit, op de behuizing van het IC zie je daar waar de warmte ontwikkeling is geweest van de soldeerbout, er is gewoon in geknutseld denk ik.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Mooie foto! Een of andere lomp figuur aan zitten klooien denk ik.

Wat je trouwens bij heel oude apparatuur met stereo-decoders en lampjes weleens hebt is dat het lampje een onderdeel van de decoder is. Gaat het stuk, dan heb je ook echt geen stereo meer. Dit geldt voor die apparaten uit ebgin jaren 70. Vroeger bij ons thuis zo'n ding gehad (uit 1971) met 3 van die voorkeurzender-knoppen.
Philips had overigens een eigen decoder ic. (een TDA....) als ik deze print zo zie is dit een japanees toestel. Gebeurde wel meer, de AH280 is ook zuiver japans. Tegenwoordig staat er niet eems meer op waar iets vandaan komt, maar het komt uit china. (wordt tijd dat er een revolutie of zo komt daar..)

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

deze serie is zeker japans. Ik heb mijn 684 even bekenen en hier zit geen doorverbinding op. Mogelijk is het een aanpassing om de tuner mono te maken omdat deze vroeger is gebruikt voor het DX'en. Dwz luisteren naar piraten zenders, maar dan voor de gevoeligheid op mono.

-dRe

--CQ aan 3 meter--

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Hehehe ja daar heb ik de AH186 voor aangepast.

Extra middenfrequent filter erin, betere tor in frontend en in de mixer, nou, die is zeer gevoelig. Een 8 elements FM antenne (geoptimaliseerd op 103 MHz) en dan pakte ik lokale zenders vanuit heel belgie en zelfs commercielen uit Parijs. Ik kon ook RTL prima ontvangen op de flank van Lopik 96.8 (rtl= 97.0) Kan eigenlijk niet, en je hoorde soms wel iets gekraak omdat er energie van radio3 in het kanaal van rtl kwam.

Nu vang je sowieso geen verre FM zenders meer, daar zijn er gewoon veel te veel voor. En ik heb allang geen antenne meer op m'n dak, maar het was wel ontzettend leuk! nou... ontzettend?? πŸ˜‰ πŸ™‚ πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
Deel: