Meldingen
Alles wissen

Twee 567 middentoners gezocht

8 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
518 Bekeken
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Is hier iemand die een paar werkende middentoners uit de 22AH567/80R serie kwijt wil?

Bij voorbaat dank!

Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

He geinig iemand die een 80R heeft. Dat is die met omgekeerde plaat toch?

(de mids heb ik helaas niet voor je. wel ooit gehad maar ja..)

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

het zijn in ieder geval softdomes AD211/sq8

BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Topic starter  

@Zapper: Deze 567's zijn niet van mij (heb zelf een paar /44R's in perfecte staat), maar van een collega in het verre buitenland. Die heeft dit paar via internet gekocht, maar is toch echt wel tegrazen genomen, want de verkoper heeft er niet bijgezegd dat de middentoners defect zijn. Ik hoop dat ik hem via deze weg toch nog optimaal kan laten genieten van deze mooie speakers. Hij heeft ze nu als subwoofer op zijn AV-set aangesloten en is totaal overdonderd (en dat voor een professioneel mixing engineer). Maar wat bedoel je eigenlijk met omgekeerde plaat? In tegenstelling tot de mijne heeft de 80R in elk geval geen high roll off regelaar.

@André: bedankt voor de info! Zijn deze types nog een beetje te vinden?

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Het probleem zit hem in de impedantie. Er zijn nog genoeg middentoners te vinden maar dan alleen in de 4 Ohm versie... (via aanschaf passieve speakers bijvoorbeeld)

Je zou ze kunnen proberen te repareren maar dat lukt niet altijd ondanks als je de spoel weer hebt kunnen herstellen.

Als tussenoplossing zou je de 210/sq8 uit een "sloop" set 544 erin kunnen zetten, tis lastig maar als je geduld hebt komt het zeker goed.

Overigens zijn de 80R en 89R de beter serie van de 567. Mijn 89R had geen omgekeerde plaat!

BeantwoordenCiteren
(@de-toverkoning)
Eminent Member
Topic starter  

Kijk, dit helpt mij wellicht verder.

Wat is er precies lastig aan het inbouwen van een 210 middentoner? En hoe weet ik of een 544 een 211/sq8 heeft of een 210/sq8?

En welke passieve speakers hebben deze middentoners?

Sorry voor de lastige vragen, maar ik ben een echte leek op dit gebied.

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Inbouwen / uitbouwen is niet zo moeilijk, gewoon de schroeven losdraaien. Aandachtspunt is de pakking achter de mid, die moet natuurlijk heel blijven om de zaak luchtdicht te houden.

Verder zijn de draden gesoldeerd, groen en zwart dacht ik, let erop als je ze vast soldeerd dat de juiste draad aan de juiste klem wordt gezet ivm de fase.

Het verschil tussen een 210 en 211 is het materiaal van de conus. De 210 is papier, de 211 een soort textiel met een verflaagje. Qua klank vind ik de 211 beter. Dit noemt men ookwel een softdome. De 210 heeft een eierdopje.

Ik zou geen passieve speaker weten waar een 8 Ohm versie inzit dan alleen maar de MFB's ...

BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member

Volgens mij zit de 8 Ohm versie van de AD0211 in de passieve 468 en mogelijk ook in de 467 (wel zonde om ze te slopen hoor).
Of hij in de 466 zit moet ik nakijken, zoja dan heb ik dus een stel.

Marnix

BeantwoordenCiteren
Deel: