Meldingen
Alles wissen

Uitschakel probleem 532 [oplossing]

11 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
584 Bekeken
(@remie)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Heb afgelopen weekend een set 532's gekregen.
Gelukkig waren ze in zeer goede staat, op wat technische kleine dingen na.

Zo schakelde een 532 [22RH532/00z] niet goed uit. Na ongeveer 1 minuut schakelde het relais uit, en meteen weer in. Dit bleef zich herhalen.

Na een avondje meten kwam ik er achter dat er twee diodes [1N4148] in zaten in plaats van de 2 zender diode's die op het schema staan. Het gaat om deze zeners:
D642 BZX79/C18
D466 BZX79/C4V7
Na het vervangen van de juiste diode’s werkte het weer prima 😀

Misschien dat iemand het zelfde probleem heeft, of heeft gehad.
Ik dacht altijd handig om even te melden, succes met de reparaties!

Op naar me volgende probleem, lichte brom in de lage tonen speaker.

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member

Remie,

Bedankt voor deze tip, we blijven ons verrassen met die dingen, niet?
Ben benieuwd waar je die brom kunt herleiden, doen beide boxen het of maar eentje?

Succes!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

zo zie je maar, howto's zijn zoooo belangrijk. Ik had eigenlijk hetzelfde probleem, maar dit zat in een rotte elco, C559. Vervangen, opgelost ! Misschien kan je deze voor de zekerheid nog even controleren.

groeten,

André

+++++++++++++++++++++++++++

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

ik zie nog een vraag van je omtrent de brom. Dit is ook een bekende klacht, mits de brom als een de zee klinkt en alleen uit de woofer.

Er is een probleem met een weerstand in het mfb circuit. vervang deze volgens het service manual door 2 weerstanden en een elco, dan is het als het goed is ook opgelost. Je kan controleren of de weerstand het brommen veroorzaakt, het wordt namelijk erger als je hem aanraakt. Het gaat om R641, dit moet een metaalfilmweerstand worden.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

> Na een avondje meten kwam ik er achter dat er twee diodes [1N4148] in
> zaten in plaats van de 2 zender diode's die op het schema staan. Het
> gaat om deze zeners:
>D642 BZX79/C18
>D466 BZX79/C4V7
>Na het vervangen van de juiste diode’s werkte het weer prima

Die 2 verkeerde diodes moeten er in gezet zijn door een onkundige beunhaas. Philips zal dat niet gedaan hebben, en al helemaal niet met 1n4148's.

BeantwoordenCiteren
(@remie)
Trusted Member
Topic starter  

Ze zaten er nog met de oude soldering in!!
Stond wel ff raar te kijken, echt een "beunhaas actie".

Maar wie dat ook heeft gedaan, was niet zo slim!

De brom is gelukkig weg, heb de versterkers omgewisseld van kast, en elco's vervangen door nieuwe! Afregelen en blazen maar 😉
Bedankt voor de tip!

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

gelijk maar een vergelijk maken? ik vind de 532 stukken beter als 544!! iemand een ander dialoog hierover? graag een reactie

Dre

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Dre,

Ik vind de 532 in elk geval NIET slechter dan de 544. Hij klinkt gewoon "anders".. Denk dat dit voornamelijk in het middengied te wijten is aan de andere middentoner. Verder blaast dat oude doosje ontzettend hard!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Thomas,

Heel goed punt. Bij de 544 of 567 zit natuurlijk de tweeter voor de woofer, ik merk zelf dat je daardoor wat meer afstand moet nemen van de 544 speakers wil je eigenlijk ook het hoog goed kunnen waarnemen.
Ik heb wel een vermoeden dat het laag bij de 532 dieper gaat dan de 544, wel is het zo dat de opstelling ook behoorlijk van invloed is, dit had ik eigenlijk niet verwacht. Al met al genieten, hoe dan ook !

Dre

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Dré,

Ja, dat wat je daar zegt van die bas, zou best eens waar kunnen zijn! Toen ik de 532 voor het eerst beluisterde, was ik best verbaasd van die bas! Mijn vader komt dit weekend toch langs, laat ik hem zijn (werkeloze) setje 532 wel in de auto leggen 😉

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Thomas,

Ben reuze benieuwd wat je er van zal vinden, let op de klank in algemeen, en dan het laag, laat het ff weten !

Dre

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Deel: