Meldingen
Alles wissen

van 532 naar 567

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
548 Bekeken
(@vintagespeakers)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Topic starter  

Ik ben sinds een jaar in het bezit van de “oer” MFB 22RH532/00, was vanaf het eerste moment onder de indruk van het geluid! Beetje ingebouwde loudness, maar daardoor lekker en spectaculair. Wat scherp hoog, bekend van de AD0160 , maar als je er voor gaat zitten, ook veel detail. Strak en diep laag, en het midden en hoog blijft onvervormd bij hoger volume dankzij de twee versterkers. Als dit de eerste MFB is, dan moeten de nieuwere modellen nog beter zijn, neem ik aan.

Twee maanden geleden twee MFB AH567/00 gescoord. Zien er optisch zeer goed uit, nooit aan gesleuteld, alle speakers zien er als nieuw uit, rubber ophanging van de woofer in orde. Ik zet ze op de plaats van de 532’s en ben verbijsterd. Wat een slecht geluid, te veel midden, nasaal (spraak klinkt verkouden, onprettige F klank) en scherpe S klank. Bij de meeste redelijke speakers heb je maar één van deze problemen. Niet veel laag maar gaat wel diep.

Ik heb de uitschakel-piep (C532) en inschakel-automaat (BF245B) gerepareerd. Uiterlijk lijken alle elco’s in orde. Bestukt met zgn katte-oog tweeter en papier-dome squaker (volgens mijn bescheiden mening: AD0140/T8 AD0210/SQ8).

Is er een elektronische oplossing voor dit probleem, of moet ik gaan zoeken naar de latere toegepaste tweeter en squaker (AD0163/T8 AD0211/SQ8).

Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Je zou eens nieuwe eindtorren kunnen proberen, om te beginnen het midd.

BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

je zei dat ze origineel waren , en dat de elco's er goed uit zagen
maar dat kun je alleen zien bij de grote voedingelco's
de kleintjes zijn na 33 jaar toch echt slecht
die van 10 uf zijn nog 800nf en die van 4,7uf ook
en die zijn signaaldoorlatend .
wissel de boxen maar eens van plek om te horen welke het slechtste klinkt en doe die maar eens reviseren .
en vergelijk ze daarna nog maar eens
dan merk je het wel . er gaat voor zo'n 7 euro aan elco's in een box
mits je de grote niet vervangt ik heb al 15 sets gerecapt .
en deed er 45 minuten per box over .
het beste gaat het per elco . ook de schroeven even natrekken van de
eindtorren van de laagamp die rammelen wel eens los .

groet mattie

BeantwoordenCiteren
(@vintagespeakers)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Topic starter  

De speakers klinken gelijk. Ik ga jullie adviezen de komende dagen uitvoeren, ik ben in het bezit van een capaciteitsmeter en een huntington tracker zodat ik de rotte elco's moet kunnen vinden. Zo blijf je van de straat!

BeantwoordenCiteren
Deel: