Meldingen
Alles wissen

Verschillende "beveiligingen" in 544's??

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
477 Bekeken
(@peter)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Beste Freaks,

Ik ben voor jullie (waarschijnlijk) een onbekende, maar bezoek zeer regelmatig dé MFB site en het forum. Zelf ben ik ook slachtoffer van het MFB-virus. Ik heb twee sets 544's en twee sets 541's. Nu heb ik een vraag over mijn twee sets 544's.
Beide sets hebben 22RH/544R00 als typenummer. Welliswaar heeft de ene set een tweeter met een soort vliesje ervoor, de andere heeft geen vliesje maar heeft er een metalen "ster" voor zitten. Maar wellicht rare kwestie is, dat de eerste genoemde sets (met de vliesjes) eerder de "beveiliging" in schieten als degene met het metalen sterretje. De laatst genoemde zijn bijna niet de beveiliging in te krijgen. Ze krijgen alle vier hetzelfde signaal, zonder enig verschil. Ik vind het best vreemd. Weten jullie wellicht iets meer van dit verschijnsel?? Graag hoor ik het!

Groeten, Peter

Citeren
(@andre)
Lid Moderator

Peter,

Electronica wordt nou eenmaal ouder in de loop der jaren. Het lijkt me daarom misschien mogelijk dat de instelling voor de overbelastingsgrens verlopen is, bijvoorbeeld door een elco. Maarja allebei tegelijk?

of:

Zou de tweeter/woofer impedantie van invloed kunnen zijn?

Ruststroom versterkers?

Terugkoppelcircuit instellingen?

Staan alle spanningscaroussels ook op dezelfde waarde, 240V?

Wat ik me overigens afvraag is of de beveiliging voor tweeter en woofer tegelijk of onafhankelijk van elkaar inschakelen.

Ik ben thuis helaas niet in de mogelijkheid om eens lekker te blazen....anders krijg ik last met mn buurtjes..

Dre

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member

Er zijn 3 verschillende versies van de 544/567 achterkant. (Zover ik kan zien) Kijk ook in de schema's van de 544 567 op de site.

1 Zonder beveiligingen
2 Alleen een beveiliging op hoog.
3 Een beveiliging op hoog en laag.

Het schema van de 567 heeft rond TS446 de beveiliging van hoog en geen laag.
De pdf file van de 544 heeft een beveiliging op hoog en laag rond TS446 en TS449 volgens mij (nogal moeilijk te lezen)
Dan heb ik thuis nog een schema van een setje 544 waar TS446, 439, 440 en 426 helemaal niet opstaan.
Alles is dus mogelijk.

TS 440 en TS439 vormen een schmitt trigger schakelaar die nogal erg afhankelijk is van de Ube van de transistor en kan per transistor ook al is het het zelfde type een paar hondertste volt schelen. Dit kan de afwijking een beetje verklaren.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@peter)
Estimable Member
Topic starter  

Freaks,

Thanx voor de support! Ik ben helaas niet zo technisch aangelegd om dat hele kleine foutje er uit te halen. Gelukkig heeft m'n pa wel de kennis en expertise om het te verhelpen, maar zonder jullie tips helaas niet te vinden! Thanx :applaus:

BeantwoordenCiteren
Deel: