Beste Freaks.
Ik heb vandaag maar eens bij mijn tweede set 544 de elko's vervavgen
maar ik heb de 3 grootste gehandhaafd.Nu heb ik bij 1 van de 2 een aardige brom geconstateerd. mijn vraag is:Ligt dit aan de 3 grote elko's
of ligt dit aan de nog niet goede afstelling volgens de Philips waarde??
groeten Martijn
p.s (de brom is alleen hoorbaar als de box niet speelt)
controleer eens de trafo, die kunnen (mechanisch) gaan brommen
[%sig%]
Ik heb de schroeven iets losser gedraaid, zaten vrij strak Het brommen is ietsjes minder geworden.
Maar nu het volgende probleem:De automatic on/off knop doet raar, als ie uit staat doet ie het prima maar bij ingedrukt zeer weinig geluid, en flink ruisen. iemand een oplossing??
De hele box speelt vrij zacht, komt dit door de grote elko's(nietvervangen)
of door slechte afstelling??
Martijn,
Het zla eerder door de elko's komen, dan door de afstellingen. Die hebben niets met brom te maken. De drie grootste elkoos zijn voor de voeding, en misschien wel de belangrijkste elkoos in je box. Ik raad je aan om deze toch eens te vervangen.
[%sig%]
Bedankt,Thomas ik ga morgen gelijk een lijstje samenstellen voor de benodigde elko's.
groet:Martijn'79
De versterkers hebben een redelijk goede PSRR.
De brom komt waarschijnlijk ergens op de ingang binnen.
[%sig%]
Cuno,
Wat is een PSRR?
[%sig%]
signaal ruis verhouding? en de dempingsfactor?
[%sig%]
Signaal-ruisverhouding is bij mij SNR...
Eniwee er is nog altijd een verschil tussen luidsprekerbrom en mechanische brom. Eerst moet geconstateerd worden welke van de twee er aanwezig is. Is het een mechanische brom, dan hoogstwaarschijnlijk de trafo.
[%sig%]
Vandaag weer geprobeerd, de trafo's los en weer vast gedraaid, brom valt nu wel mee.
Iets mogen ze toch wel brommen? (materiaal uit 1976)
Nu nog afstellen (als kamerraad tijd heeft) hij heeft namelijk de benodigde meet en afstelapparatuur.
groet:Martijn.
Iemand een sugestie voor de beste afstelling van Feedback, ruststroom,laageindtrap en mid/hoogtrap ?
Dit omdat ik nu zoveel verschillende mogelijkheden heb gelezen.
Ook schijnt de waarde van Philips te veel te zijn. (servicedoc)
groet:Martijn
Beste heren de elko (c588) bij de voeding is voor afvlakken van de voeding maar C535 en C565 zijn koppel elko's naar luidspreker's deze zijn ook naast de trafo geplaatst!
Groet Jarno
zeker vv als er van die gelige prut uit komt die niet meer van je handen afgaat... herman ^^
[%sig%]
PSRR = Power Supply Rejection Ratio.
Hierin wordt weergegeven in hoeverre een signaal (rimpel) op de voedingsspanning op de uitgang terug komt uitgedrukt in dB's.
Deze moet goed zijn (>80dB) omdat de voeding redelijk simpel is (brugcel/elco) blijft er altijd wel een rimpel over van een paar volt. Die alleen maar erger wordt bij belasting.
80 dB = Van iedere volt rimpel zie je 1/10000 terug op de uitgang.
Omdat in de MFB's een eindtrap op basis van een verschilversterker wordt gebruikt die alleen de verschillen tussen de ingangen versterkt is deze voldoende(>80 dB).
Als je last van brom hebt betekent dat meestal deze aan de ingang ergens opgepikt wordt.
[%sig%]
Bericht bewerkt (20-08-2003 09:03)
Maar nu hebben we het weer over elektronische brom......
[%sig%]