Ik merk ook dat de trafo's brommen. Dit merk je meestal niet omdat het heel zacht is, maar zet twee mfbs op een tafel en dan wordt dit brommen versterkt. Dit is waarschijnlijk een mechanische brom want dat doet hij ook zonder ingangsignaal (en op standby). Is dit het waar mijn naamgenoot het over heeft?
Martijn vE
[%sig%]
Hmmm...(brom)..
Ik heb teertrafo's uit oude buizenradios nooit horen brommen en die zijn behoorlijk wat ouder dan de MFB's.
Remedie: opnieuw impregneren!
Hoe? Epoxy hars of voor mijn part teer (ruikt ook lekkerder)
Er bestaat ook speciale trafolak bij mijn weten.
Uw trafoboer weet er alles van....
Succes!
Gijs.
Beste Gijs,
dat is interessant! ik had er niet meer over gezeurd maar die lichte trafobrommen krijg je (ook met de op de site aangereikte tips) niet weg,en als het stil in de kamer is kun je ze toch licht horen.
moet je dan de lamellen opnieuw "belakken"? en weet je toevallig hoe die speciale trafolak heet???
gretz
Freddy
[%sig%]
Bericht bewerkt (05-10-2003 17:59)
Is dat niet gewoon schellak?
[%sig%]
Heren,
Het kan inderdaad met schellak (gemaakt uit schildluisjes..) maar ik zou zelf kiezen voor een lak op epoxybasis, aangezien deze sterker is, een hogere temperatuur kan verdragen en beter vullend is.
Er bestaan grofweg twee soorten brom: lamellenbrom en windingenbrom. De eerste is meestal te verhelpen met aantrekken van de bouten die het blikpakket bijeen houden. De tweede is lastiger en gevaarlijker (schurende windingen kunnen uiteindelijk kortsluiting veroorzaken). Ingieten van de windingen met epoxy is meestal afdoende.
Voor het exacte type lak zou ik 'ns informeren bij Prova of de Drie Electronics.
Anders weten Klaas of RenΓΒ© (KlarΓΒ©) uit Hoorn nog wel een trafoclub...
Gr.
Gijs.
Een expert van een tranformatorenfabriek wist te vertellen dat opnieuw impregneren wel kan maar dat ze dan in speciale vloeistof worden gedompeld (voor een nacht) en dan drogen in een speciale oven...
Lijkt mij wat vergezocht, dan beter nieuwe trafo,s π