Hoi mensen,
Sinds enkele dagen heb ik twee zwaar verwaarloosde en mishandelde 532ers onder mijn hoede. Ze zijn eigenlijk van mijn vader, we hebben ooit eens een tiental MFB's gekocht (toen begon bij mij ook de gekte) en daar zat ook dit stelletje tussen. Uiterlijk waren ze zwaar mishandeld, maar ik heb ze op dat gebied weer helemaal in orde, foto's komen zéér binnenkort!
Zit nu even het technische gebeuren te checken, en vraag me enkele zaken af:
- Vóór het lampje van de 532 zit een weerstand, R742 of 722 ofzo. Die wordt wel errug heet, ik brand er mijn vingers heel behoorlijk aan! Dit heb ik nu al bij twee 532 deurtjes, dus "het zal wel zo horen".... Hoort dit echt zo? 't Is wel zo'n dikke groene weerstand die veel vermogen moet kunnen dissiperen, maar kvin dit wel beetje eng...
Lampje eruit draaien heeft trouwens weinig effect, want dan loopt de stroom via de diode D4zoveel.
- Ik zit met één 532 waarvan de bas eruit ligt. Ja, ik moet hem nog goed controleren, maar het rare is, de eindtrappen zijn nog goed (meten) en de zekeringen liggen er niet uit. Iemand misschien een richtingaanwijzer?
- De ene 532 die het wel goed doet, afgezien van dat hete weerstandsgedoe, valt nu net onder het spelen uit, na ongeveer een kwartier te hebben gelopen. Uit- en aanzetten helpt even, maar hij springt na 3 seconden weer uit. Beveiliging? Waartegen? Heeft dat met die weerstand te maken?
- Als laatste zoek ik voor één van de 532ers een knopje voor de ingangsregeling (3 standen). Wellicht iemand nog zoiets in de 532-onderdelenbak liggen? Is helaas géén standaard elektroboer knopje...
Alvast dank!
[%sig%]
3-standen heb ik wel, laag : heb ooit een kleine elco vervangen, weet alleen niet meer welke. (zal schema nog wel effe bekijken, kom erop terug)
Beveiliging? haal die weerstand los als je twijfelt. Verder zou er nog iets heeeeeet kunnen/moeten worden als de beveiliging ingaat.
Thomas,
1) Groene weerstand is een stookweerstand en het klopt die wordt heet !
Als je bedenkt dat er een spanning over staat van 57V minus de weerstanden maal de stroom is dat een aardig wattage, dus warmte. Geen zorgen.
2) Bas ligt er uit, dus absoluut geen laag uit de woofer, lastig. Je zou eens de ruststroom kunnen meten via de zekering van de eindtrap, deze ligt zo rond de 150mA. Verder is er C519 in serie, das 1 van die elcos van de 3 buiten de print. Ik had er een daar kwam gelige troep uit. Herman heeft daar 3 weken meer rondgelopen aan z'n vinger, als die doorslaat doet je woofer het ook nie....
3) Dat uitvallen van de speaker, check de grote elco op de ingangsprint. Deze houdt het relais in leven. Ik had bij een aankoop van een setje een knipperlicht speaker, na meten was deze elco defect. Ik geloof 330u op dat aparte printje van de ingangs dinpluggen.
groeten,
Dre
[%sig%]
Bericht bewerkt (04-04-2003 09:05)
Het eerste wat ik doe bij defecte MFB boxen is gelijk alle kleine elco's [de blauwe] vervangen door nieuwe Philips [low ESR] eleco's.
Vaak heb je dan ineens weer hoog en de bass komt eerder in.
Relais goed schoonmaken, zwarte aanslag wegkrabben of vijlen.
Rotte contacten desolderen, schoonmaken en hersolderen met een 50Watt soldeer bout. Alle overige contacten ook ff na solderen!
Dan een paar uur aanzetten en naar smaak de rust stroom en feedback instellen. Dan moeten ze weer helemaal spelen.
De warmte van de weerstand stoort mij ook. Deze ga ik uitschakelen, en de lampjes vervangen door helder blauwe ledjes.
Voor het in/uit schakelprobleem kijk ff of de juiste diodes op de ingangsprint zitten 😉 En vervang de 330uf elco, de warmte van de weestand daaronder heeft deze helemaal uitgedroogd.
Succes!
Thomas,
Laat effe weten waarnaartoe die driestandenschakelaar kan worden opgestuurd.
Verder die elko's waar ik op terug zou komen:C491, C499, C502 (10, 4.7, 4.7 uf) Ook opsturen ?
Herman,
Check je mail en ook langs deze weg vast bedankt voor het aanbod.
Verder, iedereen:
Bedankt voor de Feedback 😀 Ik ga morgen alle genoemde aandachtspunten eens langs, tevens wil ik echt een signaalvolger gaan bouwen, heb zo'n ding op stage en is verdorie handig zeg!
Groeten!
[%sig%]