Hoi allemaal,
Ik heb al eerder dit onderwerp aangehaald en ik ben weer even verder gegaan met het onderzoeken van mijn klacht. Na veel elko's in de signaalweg, wat transistoren in het laag en condensatoren in de feedbackschakeling hebben vervangen, is mijn klacht blijven bestaan: " Het willekeurig, oncontroleerbaar uitslaan van de woofer tijdens muziek en zonder sigaal, wat een hinderlijk geluid kan geven". Dit als gevolg, dat op een bepaald moment, de DC-protection in werking treedt.
Alleen als de MFB potmeter maximaal staat, of als R3922 losgenomen wordt, treedt het niet op. Als R3886 (toevoer) en R 3925 (DC protection high) losgenomen wordt en de feedback is aanwezig treedt het ook op.
Dus dacht ik dat het alleen in de schakelinggedeelte kon zitten van het laag en wel in de terugkoppeling.
Mijn laatste poging (wat ik eerder had moeten doen) was het uitwisselen
van de woofers.
Het probleem blijkt dus in de woofer te zitten en niet in het versterker gedeelte. Ik heb de kontakten van de luidsprekeraansluiting en de feedbackaansluiting schoongemaakt van de woofer en het litzendraad opnieuw gesoldeerd. Helaas blijft de klacht. (ook na afregeling)
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Een niet meer goed functionerende piezo mischien? Help!!!!!! Wat kan ik nu nog allemaal doen, na vele uren geploeter?
Groetjes Dennis Post
Hoi Dennis
Het klinkt bekend.
Ik heb het zelfde gehad met een 586.
Daar was een van de litze draden naar de conus stuk.
Je zag het in eerste instantie niet.
De breuk zat onder de zwarte lak en maakte in de neutrale stand van de conus contakt, maar zo gauw hij bewoog ging het mis.
Door de terugkoppeling ging de conus wilde bewegingen maken.
[%sig%]
Dennis,
Sterkte :
De elementen van de F9638 zijn niet uitwisselbaar met die van 54x en 58x π
Cuno,
Welke maat buzzer heb jij gebruikt met je expiriment, en hoe gedraagt die zich bij pakweg 1 khz ?
[%sig%]
Bericht bewerkt (02-04-2004 13:34)
Het ding is 22 mm doorsnee.
Bij 1 k weet ik niet. Maar daar doet de terugkoppeling niet veel.
Ik had wel een piepje op 750 Hz maar met het losknippen van C522 en 511 was het weg.
Ik hoop volgende week de loop verder te analyseren.
[%sig%]
Ik had namelijk ook eens een type van ongeveer 22mm, die werd heel lelijk boven de 200 hz. " inverteerde" boven de 800 hz... Maar niet mee verder gegaan.
Het origineel in de 9638 woofer doet het prima tot plus/min 2.4 khz !!
[%sig%]
Herman,
Wat bedoel je met "welke maat buzzer heb je gebruikt?"
Cuno, Ik zal nog even verder kijken of ik ook misschien een "breuk" onder de zwarte lak heb en of deze is te repareren.
Anders maar een komplete nieuwe woofer aanschaffen, als iemand die nog te koop heeft.
Dennis Post
Dennis,
Ik heb een vermoeden dat de doorsnede van de "buzzer" bepalend is voor het frequentiegedrag. vandaar !
[%sig%]
massa = traagheid π
[%sig%]