Meldingen
Alles wissen

weinig lage tonen in mfb 544

9 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
639 Bekeken
(@mr-hobby)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Topic starter  

hallo

ik heb een raar probleem met een mfb 544 ten opzichte van de andere komt er slechter laag uit ik heb al vanalles geprobeerd omruilen van plaats ,achterdeur wisselen ,alle schakelaars en potmeters met contactspray bewerkt, betere kabels er zit nu coax 12 aan ik heb bij alle 2 de boxen alle blauwe elco's behalve de voedingselko vervangen ,en c532 en c530, ruststroom afgeregeld laag 75ma en hoog 210 ma de boxen zijn goed luchtdicht (als ik ze naast elkaar zet en druk de woofer in dan lopen ze tegelijk langzaam weer terug ),op 240 volt afgesteld een box had ook een minder presterende tweeter meet goed maar er komt minder hoog uit als bij de ander (omgeruild probleem verhuisde toen ) komt dit wel eens voor ??? het is een ad 0140/t8 is misschien het plastic membraam aan het verharden of het schuimplastic blokje ?
kan het laag probleem ook de fet zijn de ts447 ?? hij kraakt verder niet of zo
verder als ik aan r692 draai verandert het laag , staat wel bij alle 2 de boxen hetzelfde als ik dus de deuren wissel lijkt de slechte box wel overstuurd te worden (klinkt dan heel boemerig ) ik vroeg me dus af of iemand wist of ik nog een mkt ctje moet vervangen of een torretje of zo

alvast dank

Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Gaat bij eentje het laag veel harder en bonkerig? Dan vrees ik dat de fet in de woofer zelf stuk is.

Moet je aan de mfb terugkoppeling draaien en kijken of het laag verandert.
Blijft ie bij een box gelijk dan is de opnemer wrs stuk.

BeantwoordenCiteren
(@mr-hobby)
Active Member
Topic starter  

hoi

nou het laag gaat alleen bonkerig als ik de goede deur in de slechte box hang

maar als ik aan de potmeter draai reageert hij er wel op . bij allebij de deuren, het lijkt wel of de goede box echt tot 35 hz gaat bij 60 w en de slechte haalt dat ook alleen bij minder vermogen het bonkt niet zo lekker is dit misschien iets uit de lage tonen filter ?? en geloof me ik heb dit op heel veel manieren getest div muziek toon generator andersom gaan zitten boxen hoog gezet maar ze klinken op de vloer toch het beste en toen ik de boxen heb voorzien van nieuwe elco's ging de goede er alleen maar op vooruit.

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Hebben ze wel de zelfde revisie en achtervoegsel? De combinatie 00R en 50R / 89R maakt heel wat uit...

BeantwoordenCiteren
(@mr-hobby)
Active Member
Topic starter  

ja ze hebben dezelfde revisie aristona sx6544/33r

kan het misschien de woofer zelf zijn (rubberrand ofzo)??javascript:emoticon(':cry:')
Crying or Very sad

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member

Heb je de litze al gecontroleerd? (het soepele koperdraadje tussen de soldeeraansluiting en het bewegende deel van de conus).

Ik heb eens een speaker onderhanden gehad waarvan de litze van de acceleratieopnemer gebroken was.

BeantwoordenCiteren
(@mr-hobby)
Active Member
Topic starter  

hoi hoi

ik heb het al gevonden ik had eerst de woofers verwisseld maar daar zat het ook niet in toen de kabel van de sensor losgesoldeerd op de print maar het laag verbeterde maar weinig toen heb ik de spanningen gemeten over de 2 torren bdx 64 en 65 en die waren niet goed !! waar ik de 29 v moest meten was er maar 8 v en tussen r657 en r659 was er maar 11v ipv 31 v en r 657 zag er maar slecht uit maar was nog wel 1kohm toen heb ik de bdx en maar eens gemeten die maten verder goed maar ik wou ze toch maar eens ruilen en met losschroeven bleek dat dat de bdx 65 los in de schroeven zat (en dus ook de collector )schroeven aan gedraaid en r657 1 kohm vervangen en hij had weer volle lage tonen joepie ik kan weer draaien

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Typisch!!!!

Ik vermoed dat die schroeven nooit echt goed aangedraaid geweest zijn, en dan in de loop de jaren losgetrild. Bij aktieve boxen natuurlijk altijd een punt dat alles mee staat te doen, daarom zijn die printen en solderingen ook zo degelijk.

BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member

knap gevonden! daar zoek je het nou ook niet meteen.

ik heb wel gemerkt dat even de schroeven van de woofers nalopen ook geen overbodige luxe is, daar zit ook nog wel eens wat los.

BeantwoordenCiteren
Deel: