Hallo freaks, I need your help!
Ik heb met mn 585 set het probleem dat ze nu netjes na (3 minuten?) uitschakelen, terwijl ik dat eigenlijk niet wil.
Is er een technisch trucje uit te halen, waardoor ze langer 'aan' blijven staan (bij geen signaal). Ik gebruik deze set als surround speakers in mn homecinema en ze schakelen bij bepaalde dsp instellingen voor analoge bronnen vaak uit, terwijl een fractie later weer een signaaltje die kant opkomt...waardoor ze weer vrolijk aanklikken. Niet echt gezellig dat geschakel van die relais naast je.
Mucho bedankt alvast voor jullie advies...en let wel...ik ben geen electrotechnicus, dus maak het me niet te moeilijk!
Er is een elco, die bepaald hoe lang de uitschakeltijd is van je 585.
Ik heb helaas geen servicemanual van deze MFB box.
Van de 541 en 544 kan ik je zo vertellen π
Groeten,
Tim
Hoi Michel,
Ik heb zelf pas in mijn 541 de elko's vervangen die verantwoordelijk zijn voor de uitschakeltijd van de box. Het principe hiervan is vrij herkenbaar, en ziet er vermoedelijk in het schema van elke box zo'n beetje hetzelfde uit. De elko heeft een waarde van 330 uF in mijn 541 en als je deze waarde verhoogt dan wordt de uitschakeltijd langer. Wellicht kun je door het volledig weghalen van de elko het automatisch uitschakelen helemaal overbruggen, maar dat zou onzin zijn aangezien vrijwel elke MFB box hiervoor een simpel knoppie heeft (automatic on/off)
Ik verwacht zeer binnenkort het schema voor de 585 en 586 in de brievenbus, zodra ik dit heb zal het op de site worden gezet en dan kunnen we verder over dit onderwerp.
Tot zover als enige antwoord: ja het kan, en nee het is niet moeilijk π
Groeten!
[%sig%]
Oke oke.... dus het vervangen van een Elko met hogere (?) waarde kan mijn 'vroegtijdig' uitschakelprobleem oplossen.
Nu is het schema van de 587 hiero wel voorhanden...is dat circuitje in de total 58x lijn niet in alle gevallen hetzelfde?
Kan ik aan een foto herkennen van de printplaat wat de betreffende elko is, want wat ik al eerder schreef.... ben helaas geen elctrotechnicus :((
Als ik weet wat het is en waar die elko zit, komt het solderen wel goed...
Hoi Michel,
Ik heb vandaag het schema van de 586 over de post gekregen, dit lijkt wellicht nΓΒ³g meer op de 585 dan de 587 al zou doen. Het herkennen van een elko op een foto is geen probleem, je moet echter weten welke van de tig-tientallen elko's op de print je moet hebben. Elke component heeft zowel in het schema als op de print een nummer, waardoor ze gemakkelijk te herleiden zijn. Je mag er echter iet van uitgaan dat het nummer van een component in het ene model box hetzelfde is als in het andere model. Sterker nog: deze zullen nooit overeenkomen omdat elk model box wel iets heeft wat een voorganger niet had. De nummering van de onderdelen is dus totaal anders.
Zal echter nog even wat zoeken en wurmen, en probeer ΓΒ©ΓΒ©n dezer dagen tenminste het 586 schema online te stellen.
Groeten!
[%sig%]
C2236 (33uF) wordt ontladen over 2.2M. RC tijd van ca. 1 min.
Maak die C2236 bv 100uF.
Zo dan!
Joop spreekt de verlossende woorden! Bedankt Joop, en Michel succes met de reparatie π
[%sig%]
Bedankt allemaal.....
Ik heb het schema uitgedraaid em ga snel twee elcootjes halen bij radio Twente en op zn plekkie bakken in mn rh585.
Jullie horen het wel als de boel weer op zn plaats zit!
Michel
Nog een tip. Ik weet niet wat je van electronica af weet, maar let erop dat een elco een plus en min zijde heeft. Verkeerd om monteren geeft een extra surround effect in de vorm van een knal, rook en geureffecten mogelijk eindigend in brand.
Monteer de elco's dus niet verkeerd om.
Jan
Hoi!!
Is het nog gelukt met die uitschakeltijd????
Ik ken een modificatie van een 587, die het hele uitschakelen omzijlt en dus als het ware de box aan laat staan. Je moet ze dan wel aan en uit zetten met de normale power schakelaars. ( nee het is niet het relais overbruggen).
Ik heb zo'n modificatie in mijn 5876 zitten en geen last meer. Met overbelasting schakelt hij nog netjes af> dus een veilige oplossing?
Hoe het moet? ga ik even uitzoeken voor degene die intresse heeft
groet Dennis
mij 587's bedoel je π
maar als iemand docs nodig heb, ik heb alle van de 58x serie
en 567 en 532.. andere kan ik op verzoek bestellen !
Mail me als je geinteresseerd bent.
Hallo Geert,
> maar als iemand docs nodig heb, ik heb alle van de 58x serie
> en 567 en 532.. andere kan ik op verzoek bestellen !
Als je toevallig ook de user manuals hebt van de 585 houd ik me aanbevolen voor een kopie hiervan! Hier ben ik al een poosje naar op zoek.
> Mail me als je geinteresseerd bent
Bij deze!
Met vriendelijke groet Henk van de Weerdt
ik zal voor je kijken of ik de usermanual van de 585 kan bestellen
Hallo Geert,
> ik zal voor je kijken of ik de usermanual van de 585 kan bestellen
Alvast hartelijk dank voor de moeite!
Met vriendelijke groet Henk van de Weerdt