Ik heb op de vorige meeting een setje 541's gekocht. Als ik mijn testnummer afdraai (Pink Floyd - A Saucerfull of Secrets) heb ik af en toe dat bij de langgerekte lage tonen de woofer tegen het doekje aanloopt te tikken.
hebben meer mensen hier last van?
ik heb hem echt op het randje van vervormen geprobeerd, het meeste vermogen werd in de woofer gestopt want tijdens die bastonen is er bijna geen ander geluid.
wie heeft er nog meer last van de woofer die tegen het doekje aantikt?
evt. kan naar diegenen die msn hebben het nummer via msn doorsturen (12mb 128kbps, of 23mb 320kbps mp3)
groeten, Laurens
ps. op minder burentergend geluidsniveau heb ik helemaal nergens last van.
Het lijkt me geen afwijking tov andere 541's.
Je kunt de klittenband vervangen door dikkere klittenband, dan heb je ietsje meer afstand.
Ik ga er dan wel vanuit dat de kast luchtdicht is.
Hoi Laurens,
Dit is "de kracht van MFB", tenminste in het geval van de 541. De versterker van deze box is - voor het kleine 7066 woofertje - bijzonder krachtig, en dankzij het MFB systeem wordt er een bijzonder goede kwaliteit gehaald. Een nadeel is echter dat 't arme woofertje af en toe als een dolleman tekeer gaat, waardoor hij inderdaad wel eens tegen het frontje aan kan komen. Enige remedie: zachter zetten die boel. Ik wéét dat de 541 niet erg hoog belast mag en kan worden, maar hij klinkt zo ontzettend mooi... Anders misschien op zoek naar een tweede set als ondersteuning?
Grt!
Niet erg hoog belast? 35 Watt voor een 7 inch woofer? mmhh.. 😉
Ideale dingen voor in de auto, alleen die voedingsspanning ...
brugschakelingetje?
Je bedoelt eigenlijk de hele eindversterker vervangen ? Is een idee.
Tsja, een hele 541 in een auto is veel te groot/diep. Bovendien is de kastinhoud zelf veel kleiner.
Stop je de woofer in een zelfbouw kistje of in een kastje van een RH413 oid, dan heb je nog een geintegreerde versterker nodig, ik heb vroeger voor een vriend een basbooster gemaakt met zo'n TDA versterkertje en een soort 532-filter ervoor (maar dan tot 200Hz ipv tot 500). Dan een AD8066W4 in het midden van de hoedenplank (met dichte kast eronder) en dat gaf een heel mooi resultaat. mid-laag, mid en hoog is in een auto doorgaans wel in orde, je moet er wat nette bas bij zien te fokken en dat zonder veel ruimteverlies (anders kun je zo'n grote trommel in je kofferbak zetten en de hele straat gaan pesten, maar die tijd heb ik gehad..)
Enfin, het is nog best veel werk, ik herinner me dat ik wel een paar avonden bezig ben geweest aan dat versterkertje toen. (zelfs als je een zwaar geintegreerde versterker koopt)
Wat in een auto ook belangrijk is, is om de basspeaker vlak bij je te hebben, dan is ie het meest effectief. Meestal kan dat niet en dan stoppen ze em in de koffer, maar citroen heeft vroeger in een model een ovale woofer ergens in het midden van het dashboard verstopt. Ik heb ook ooit vrij platte basspeakertjes onder de stoel gehad, maar dat viel me tegen.
Komt door de kussens. Ga maar eens op een basbox zitten, dan heb je het idee dat je geweldig veel laag hebt, terwijl het ding nauwelijks aan staat.
Ik heb al vaker gedacht over MFB541 in de auto. Op dit moment heb ik 2 van die 'L' vormige Philips speakers uit de K12 tv's. Dat klinkt al heel goed, niet keihard maar wel diep geluid en je hebt geen aparte versterker nodig want die speakers zijn maar zo'n 25 watt. 2 x MFB541 (alleen bas) zou misschien nog dieper klinken.
Ja ! Die k12 kasten had ik in 1990 ook al in de auto liggen : gaaf was dat.
Heb ze ooit weggedaan omdat ze toch wel in de weg lagen, en een beetje lastig waren weg te werken in een stationcar waar ik af en toe alle ruimte nodig had.
Ik herinner me nog wel dat ik er gewoon twee tweetertjes in heb gebeund, bovenin.
ik denk dus dat de oplossing is: zachter muziek draaien, of mijn 532's opknappen en ze doorlussen...
lijkt me inderdaad erg cool' 541tjes in de auto. bij de firma met de grote C (conrad) hebben ze voor E 30 een leuk 100w continu omvormertje, net genoeg voor een stel 541's...
Voordat we nieuwe 12 volt MFB versterkers gaan bouwen maar eerst eens proberen met die omvormer. Ik ben bang dat de 541 te weinig power heeft als hij achterin de kofferbak ligt, dan maar een 544 of 532 proberen.