Mede MFB-Freaks,
Een aardige tijd geleden is mijn vader, goede reparateur, bezig geweest om de woofer van mijn linker mfb te fixen.
Helaas zonder resultaat. De woofer is overleden π . Ik ben een paar dagen geleden in de webwinkel opzoek gegaan naar een ''nieuwe'' woofer voor de 567. Helaas geen resultaten. Nu is de vraag aan jullie of iemand een woofer voor mijn 567 in de aanbieding heeft?
Daarbij heb ik nog een klein ander probleem, heb ik eigenlijk nog niet eens aan de monteur (mijn vader) doorgegeven. Maar de DIN aansluiting van de linker mfb is een beetje rot. Vaak valt het geluid grotendeels weg bij de linker mfb. Als ik dan de plug vastpak en deze een beetje beweeg in de aansluiting komt het weer goed. Iemand enig idee wat het probleem daarbij zou zijn?
Maar ja, het belangrijkste nu is een nieuwe woofer, hoor graag van iemand die me kan helpen.
Bedankt alvast, fijne feestdagen allemaal!!!
Groetjes,
Sander
hallo
de dinconnector is gewoon los in de soldeer en kun je nasolderen , anders zijn de pennen uitgeleuterd en die kun je met een priem of kleine schroevendraaier terugdrukken . anders de outplug gebruiken die is parallel aan de ingang en vaak niet gebruikt .
wat is er met de woofer aan de hand ? is de spreekspoel stuk of de opnemer ? de spreekspoel is niet te maken maar de opnemer kan weleens last hebben van losse litze vanaf de klemmen naar de conus toe . deze nameten zal het uitwijzen , de spreekspoel kan dit ook hebben en zou rond 3,6 ohm moeten meten . de opnmer zelf gaat ook weleens stuk maar dit is te maken als je de print eruit kunt krijgen , daar vaak de fet stuk is , of de piezo opnemer is losgekomen van de draad .
de fet is een bfw11 ( dacht ik ) en als die sluiting meet aan de klemmen buitenop kun je die bfw fet ook monteren op de andere componenten , want die lijm is erg goed waar de print mee vastzit .
de dop over de conus kan los met een heet mesje of even met een fohn eroverheen dan kan hij ook los .
een losse 567 woofer is niet makkelijk aan te komen , de 541 woofer is nog wel nieuw te koop bij een winkel via internet . anders mp in de gaten houden .
Nouja, mijn pa stamt uit de tijd dat de MFB's nieuw waren. Hij heeft inderdaad die dingen als de spoel etc wat jij noemt ook weleens genoemd. Hij zei dat deze woofer niet te maken is. Dus ik moet echt een nieuwe hebben.
Zal er ff naar moeten zoeken, maar ja zal het vast wel ERGENS kunnen vinden;)
Wat betreft de aansluiting, die laat ik ook wel even door hem nakijken, moet goed komen. Thanks voor de tips!
Nu begint de zoektocht naar een nieuwe woofer. Ik verklaar de jacht voor geopend! π
Thnx voor de reply!
Beetje geduld en vooral je niet laten afzetten.
Geduld heb ik;) wat betreft het afzetten, dat zal ook niet gebeuren:)
Thnx!
goed zo. Er lopen de laatste tijd teveel rare mannetjes rond die allerlei hoogdravende teksten op MP zetten om hun ouwe krinloopzooi voor veel geld proberen te verkopen.
uiteraard trap je daar niet in. niet eens op reageren, alleen eens lekker om lachen.
Precies zo.
Lees btw net een prive bericht van john nijhoff. Hij heeft nog een woofer in de aanbieding. Neem aan dat deze man niet onder de ''rare mannetjes'' valt. hahaha π
En , heb je nu een mfb woofer gevonden ?
Defecte 567 woofers komt vaak doordat de toch al zware 567 box hard wordt neergezet o.i.d. De magneet zit zoms niet lekker vast en verschuift dan.
Goedzetten van de magneet en weer vastschroeven is echt geen optie, want je kunt aan 1 kant niet meer bij de schroeven.