Meldingen
Alles wissen

Zekering 544

6 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
450 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Beste mensen,

Ik heb hier een 544/50z staan (model zonder filter, en altijd-aan LEDje), waarvan steeds zekering VL410 eruit vliegt, direct bij het insteken van de stekker in het stopcontact.
De overige twee zekeringen VL 408 en VL409 blijven intact. Ook VL411, de thermische zekering in de trafo, is niet defect. Na meten ontdekte ik dat één van de drie gelijkrichters doorgeslagen was. Vervangen leek me een oplossing, maar helaas was daarna het probleem niet uit de wereld.

Heeft iemand een idee waar ik heen moet gaan zoeken? Ik vermoed dat het probleem niet ver van de zekering af zal zitten, aangezien deze alleen maar in het directe voedingscircuit zit...

Groeten!

[%sig%]

Citeren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Thomas
Elco misschien?
Wim

[%sig%]

Bericht bewerkt (20-10-2003 17:46)

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Als je brugcel stuk is, durf ik bijna te zweren dat er verder niets stukgaat. Behalve je zekering uiteraard.

Ander geval: De torren waren ooit stuk, iemand heeft zitten kloten met zwaardere zekeringen, en de brugcel gaat stuk. Dan dus eindtorren vervangen.

In dat eerste, meest waarschijnlijke geval verwacht ik -met alle respect- dat je nieuwe brugcel een andere aansluitvolgorde heeft v.w.b. ~ + ~ - ofzoo...

Hint : beide ~ poten moeten aan de trafo, de + loopt naar de plus van je elko, de - naar de min.

Echt, brugcellen zijn niet altijd gelijk kwa " polen "

succes

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Topic starter  

Beste mensen,

De "manke" 544 is - zo goed als - gerepareerd. Wat was er gebeurd? Afvlak elko was waarschijnlijk "op", en veroorzaakte dus een kortsluiting. Gevolg -> Twee van de drie brugcellen waren doorgefikt. Gevolg --> Zekering vloog er steeds uit. Vervangen van de elko én de defecte brugcellen heeft het probleem verholpen. Er komt nu geluid uit, maar nog niet helemaal lekker. Beetje afregelen denk ik.
Mid lag er trouwens ook uit, heb de speaker maar even ter plekke gerepareerd, dan hoef ik mijn voorraadje niet aan te spreken 🙂

Dank voor het meedenken!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member

Mag nooit meer raden.
Wim:applaus:

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member