Meldingen
Alles wissen

zoek een AD 5060 /SQ8 speaker of AD 5062 /SQ8

11 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
736 Bekeken
(@sascha)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Nog een topic:

Ik wil de mid van mn MFB 532 vervangen door een AD 5060 /SQ8.

Heeft iemand er een liggen en wil deze aan mij verkopen?

Groeten Sascha.


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2936
 

De mid van een 532 IS een AD 5060/SQ8. Probleem is dat dat al oude dingen zijn en dat ze niet allemaal meer goed zijn. De 5062SQ8 kun je ook nemen en die vind je in AH484 luidsprekers uit 1978 (e.o.)
Daar zijn de woofers meestal (=altijd, tenzij vervangen) kapot, de randen verteren.

maar de midjes daaruit zijn vaak nog perfekt. En als je geluk hebt zijn de middenkapjes niet ingedrukt door van die #@#@$kinderen.

Ik heb een set 532 met 5062's erin.. klinkt prima.

Oh ja, de 484 kasten zijn prima om een zelfbouwprojectje in te klussen. Wel even de baspijp dicht maken, tenzij je in open systemen gelooft πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@sascha)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Ik heb mij niet duidelijk uitgedrukt: Ik bezit een paar mfb 532, waarvan een luidspreker als mid een AD 5060/SQ8 heeft en de ander als mid een 5062/SQ8. Ik wil in beide luidsprekers het liefste de zelfde midtoners gebruiken. En mn voorkeur gaatuit naar de originele 5062/SQ8. Maar als ik die niet kan verkrijgen, plaats ik in de andere speaker alsnog een 5062/SQ8.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2066
 

Misschien is die 5062 toch zo'n gek idee nog niet.
De meeste 5060's zijn inderdaad half vergaan. Herkenbaar aan een vervormde rand : heeft jouw originele 5060 wel een nog goede rand ?

Als de rand slecht wordt gaan ze rond de 2 khz ineens vervormen.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@herman wrote:

Misschien is die 5062 toch zo'n gek idee nog niet.
De meeste 5060's zijn inderdaad half vergaan. Herkenbaar aan een vervormde rand : heeft jouw originele 5060 wel een nog goede rand ?

Als de rand slecht wordt gaan ze rond de 2 khz ineens vervormen.

Ik ken dat. derde hermonische ,.. op een scoop was er zelfs een driehoek te zien ipv een sinus, zo erg vervormde er een van die dingen hier!

de 5060 is de originele, en de 5062 is een latere versie. Als je de databoeken naast elkaar houdt zie je geen verschil. Je moet geen 5061SQ pakken want die is wel anders. Een 5061M8 zou kunnen maar dan moet er een pot achter, en die is toch net iets anders.

Ik overweeg nog om eens een 544 te modden met de 5061M8, die dingen zijn namelijk wel erg goed voor een breedbander. Dan kan het passieve filter eruit, want de tweeter heb je (met wat aanpassing aan de hoogtrap) niet nodig. Dus direct op de hoogtrap, en dan de ingansfilter wat wijzigen naar 200-300Hz of zo .
Achja ik moet mijn idee-en eens opschrijven, een prioriteit toekennen en kijken wanneer ik wat kan gaan doen LOL.. misschien helpt dat.. πŸ˜‰
En het weer moet meewerken.. nu is het veel te mooi.. Dan ben je in de tuin bezig of je loopt in het bos met de hond πŸ˜‰ (errug mooi nu met die kleuren!)


   
BeantwoordenCiteren
(@sascha)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Ok, ik weet dat de specs van de 5062 nauwelijks verschillen met de 5060.
Het lijkt mij dan toch verstandiger om op zoek te gaan naar een 5062/sq8.
Dus bij deze: Houd ik mij aanbevolen mocht iemand er een in bezit hebben.


   
BeantwoordenCiteren
(@wilko)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 7
 

Sascha,
Ik kan je misschien wel helpen aan twee stuks AD5062/SQ8.
Bij de kringloopwinkel hier in de buurt staat al een tijdje een stel luidsprekerboxen met vergane wooferranden. Als het goed is zit hier de AD5062/SQ8 als middentoner in , het zal waarschijnlijk wel om de hierboven genoemde AH484 gaan. Ik heb namelijk zelf ook ooit eens van deze boxen gehad.
Het probleem is dat de winkel alleen op dinsdag en donderdag open is. Als je belangstelling hebt wil ik morgen wel even kijken of ze er nog staan.
Ik hoef er zelf niets aan te verdienen, maar wat heb je er eventueel voor over. Volgens mij moet het niet meer dan E10,00 / E15,00 gaan kosten.

Ik heb zelf ook een stel AD5062/SQ8 liggen maar wil die graag als spare part bewaren. Ik heb hier echter wel een vergelijkend onderzoek meegedaan tussen de AD5060. Ik vind persoonlijk dat de AD5060 een veel gedetailleerdere weergave geeft. Wat niet betekend dat de AD5062 veel slechter klinkt, maar er viel mij wel een duidelijk verschil in detail op.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@Wilko wrote:

.... Ik vind persoonlijk dat de AD5060 een veel gedetailleerdere weergave geeft. Wat niet betekend dat de AD5062 veel slechter klinkt, maar er viel mij wel een duidelijk verschil in detail op.

Zet er eens een zuiver sinus op. 1500Hz of zo. Als je 5060 dan lekker scherp klinkt dan weet je waar je details vandaan komen. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@wilko)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 7
 

Ik bedoelde niet vervorming bij 1500-2000Hz, maar nuance verschillen in de beluisterde muziek. Ik ervaar dit bij alle luidspreker boxen die ik hier heb staan waarin in de combinatie van de AD5060 middentoner en de AD0160 tweeter heb zitten, zowel aktief in de 532's als passief bv: 22RH426 de laatste is welliswaar 4 Ohm maar klinkt ook heel gedetailleerd.
Smaken verschillen, maar ik vind de combinatie van de AD5060 en AD0160 erg prettig klinken, vandaar dat ik verlaafd ben aan de 532's.
De AD5062 zoals ze in het ontwerp van de AH484 zaten klonken ook helemaal niet slecht, maar niet het zelfde als de AD5060. Opzich verbaast me dat ook niet, want ondanks dat de datasheets blijkbaar geen verschillen laten zien, voelt de AD5062 duidelijk stugger aan als je (heel voorzichtig) de conus iets indrukt.
Nu wil ik niet eigenwijs overkomen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat alle AD5060's die ik werkend in m'n bezit heb (een stuk of 16) allemaal een probleem hebben bij 2000Hz.
Ik kan dit natuurlijk alleen maar uitsluiten door eens een aantal aan een testje te onderwerpen door er een toongenerator aan te hangen.

Ik zit nu wel met een dilemma: Moet ik die AD5062's van de kringloop winkel nu zelf maar houden (als ze er nog zijn), voor het geval dat.....

Ik zal vanavond m'n toonfiets en scoop eens onder het (verbouwings) stof vandaan halen en eens wat AD5060's aan de tand voelen. Word vervolgd.


   
BeantwoordenCiteren
(@wilko)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 7
 

Ik heb net even wat testjes uitgevoerd met een aantal AD5060's zowel in de 8 als 4 ohms versie.

Wat opvalt is uiteraard het bekende verschil in kleur van de ophanging, zwart en lichtbruin, dit geld zowel voor de 8 als voor de 4 ohms versie.

Verbazing wekkender is het feit dat een aantal, in mijn geval 9 stuks, van de AD5060/SQ8 duidelijk een soepeler ophanging hebben dan de rest (4x AD5060SQ8 en 3xAD5060/SQ4) deze voelen ongeveer even stug aan als de AD5062/SQ8.

Op 8 stuks AD5060SQ8 (soepel en stug), 3 stuks AD5060/SQ4 en 2 stuks AD5062/SQ8 heb ik een test toon gezet tussen de 1500 en 2000Hz. Ik heb hier geen rare dingen waargenomen, niet hoorbaar en ook niet meetbaar.
M'n meetmicrofoon liet in alle gevallen een soorgelijk signaal zien als dat ik er met de toongenerator in heb gestopt, dus geen rare harmonischen.
Ik durf hieruit wel te concluderen dat alle getest exemplaren nog in goede staat zijn.

De vergelijkende luistertest die ik destijds tussen de AD5062 en AD5060 heb gedaan, betrof een soepele versie van de AD5060/SQ8 (zelfde exemplaar nu ook getest en goed bevonden).
Wellicht dat ik hierdoor een verschil waarnam. Het is best mogelijk dat de stuggere versies beter overeenkomen met de AD5062. Als ik zin en tijd heb zal ik hier ook eens een luister testje aan wagen.

Ik zal in iedergeval die boxen bij de kringloop maar gaan halen. Als Sascha ze niet meer nodig heeft kan ik er mischien nog iemand anders blij mee maken of ze zelf later nog eens gebruiken.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Berichten: 2066
 

In het verleden zijn er stemmen opgegaan om deze speaker toe te passen in de 544 box. Heb echter nooit resultaten gehoord, maar deze speaker staat op zich goed aangeschreven !


   
BeantwoordenCiteren
Deel: