Meldingen
Alles wissen

zoek tips over Frontjes Verven van 545

18 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
1,177 Bekeken
(@philips-verzamelaar)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb op het forum wel het een en ander gezien en gelezen over het verven en herkleuren van de frontjes ,

ik wil textielverf gaan gebruiken en nou is mijn vraag voordat ik de boel onherstelbaar maak ,

welk merk textielverf is het beste en waar moet ik op letten ,en hoe lang moet het in het water weken ,en op welke manier , enzovoort .

en wat ik me ook afvraag laat de lijm niet los van de frontjes waarmee het doek is gelijmd ?.

is er iemand die zijn ervaringen of tips kwijt wil aan mij ?

bij voorbaat veel dank ,

Roland Remie.

[%sig%]

Citeren
(@happypuppy)
Famed Member

Roland,

Ik heb zelf mijn 545's gedaan met textielverf, merk Dylon en kleur Black. Gekocht bij de Etos, het is een doosje met poeder. Dit los je op in een bak heet water met wat zout ter fixering. Omdat de fronten van de 545 erg groot zijn, is het nogal een geklooi om een goede bak te vinen. Ik had de gotsteenbak gebruikt, maar moest af en toen kantelen en gieten om het hele front te kunnen kleuren. Vond het nogal een gedoe.
Daarom ben ik op de schoensmeermethode overgestapt, die is ook meteen wat kleur-echter én heeft als voordeel dat de structuur behouden blijft van het jute. Als je textielverf gebruikt, wordt het "raster" van het weefsel nogal strak, en is het "harige" weg.
Ik koop nu bij de snoenenzaak een potje Tana schoensmeer (zwart). Dit is een beetje pasta achtig spul. Je neemt een oude (of nieuwe) tandenborstel, en brengt een flinke klodder schoensmeer op het frontje, en wrijft dit met ronde bewegingen goed uit. Echt goed uitwrijven, want klodders schoensmeer drogen niet op en kunnen vlekken in kleding e.d. veroorzaken. Een dun laagje schoensmeer daarentegen trekt in het jute van het front en kleurt bijzonder mooi. Een dag laten drogen en je krijgt ook geen afgeef-verschijnselen.

Succes!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@philips-verzamelaar)
Eminent Member
Topic starter  

Sja dit is moeilijk kiezen ,verven of schoensmeer ik wil ze wel echt op het origineel laten lijken dus dan lijkt me de schoensmeer behandeling beter.

ik zag wel dat de textielverf toch anders uitpakt dan het origineel iets meer rood/bruin in fel licht .

maar ik wacht nog even op mischien wat tips ...

Roland Remie .

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Roland,

Je zult ook nooit écht zwarte textielverf vinden, het is altijd donkerblauw of donkerrood.....

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik heb pas mijn fronten van een set 567's geverfd, met inderdaad de DYLON-textielverf, Echter IK heb de originele kleur gebruikt. (COFFEE)
Heel donker bruin.
Is er van opgeknapt.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Het is DYLON nr:7

( Inderdaad Thomas,folie doorprikken en in heet water met wat zout roeren, en verven maar.)

BeantwoordenCiteren
(@crkuijer)
Active Member

Ik heb ook nog een paar verschoten 544's. Er zijn echter 2 soorten ramen waar de jute bespanning opzit. Kunststof en een soort spaanplaat.
Ik vraag me af of deze laatste waterproof is.
Heeft iemand hiermee ervaring?

BeantwoordenCiteren
(@philips-verzamelaar)
Eminent Member
Topic starter  

dat is een goeie vraag of de houten frontjes van de 544 ook in het water mogen ? iemand een antwoord ?.

nou ik heb de zwarte tana schoenpoets uitgeprobeerd op een stukje van de kleinste front van mijn 545 en ik moet zeggen niet echt het resultaat wat ik zoek .

ga ze toch maar verven met textielverf ,maar welke kleur verf moet ik nou pakken zwart of coffee of dylon nr. 7 waar er hier eerder over gesproken werd .

HELP ! .........

BeantwoordenCiteren
(@philips-verzamelaar)
Eminent Member
Topic starter  

vond net nog even meer informatie en er staat een kleur coffee bij de beschikbare kleuren maar dit is echt roodachtig vreemd ? .

nogmaals help !

[%sig%]

Bericht bewerkt (16-03-2004 21:40)

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Tja,

Ik vind zelf schoensmeer de prettigste oplossing, en ook vrij kleurecht. Je moet het wel goed opbrengen en langdurig uitwrijven. Ik zal morgen ff een foto schieten van mijn 541-met-schoenpoets. De houten fronten kun je volgens mij wel met textielverf behandelen, als je ze onderdompelt zuigen ze zich vol maar als je ze goed te drogen zet op een warme plek (kachel, verwarming, zon) dan krimpen ze weer terug naar hun eigen model. Overigens is het geen spaanplaat, maar gewoon simpel hardboard.

Overigens ziet die Coffe kleur er o de site niet echt coffee uit, maar ik denk dat het ook behelpen is voor Dylon, om zo'n kleurtje te laten lijken op wat het in het echt is. Overigens is het resultaat ook weer afhankelijk van de ondergrond zegt Dylon. Blauwe verf op gele ondergrond geeft groen effect. Tja....

Waar stond m'n schoenpoets ook alweer? πŸ˜›

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

CR CUIJER,

De spaanplaat is absoluut niet waterproof, ik heb al eens een 544-basrekje verknalt.( van spaanplaat )of ander geperst materiaal.
Het front zet dan gigantisch uit, en wordt een half keer zo dik.

BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member

grappig, die 544.. ik heb een set van de laatste serie en de frontjes zijn
van kunststof gemaakt!
Ernst

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Ernst,

(zuinig op zijn).

BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member

.. het jute is ook nog pikzwart!! zijn als nieuw!

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Is het met of zonder roll-off ??

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: