wat vinden we van FLAC-recordings?
Ik vind het voor 'n surrogaat cd-tje best aardig!
Ralphies, FLAC staat voor Free LOSSLESS Audio Codec. In het Nederlands: verliesarm. Er gaat dus GEEN informatie verloren. Het is dus helemaal niet te vergelijken met PASC, MP3, enz...
Waarom staat dit in "off topic"? Het gaat toch over geluid/ muziek of vergis ik me dan?
Groetjes. π
Ja kan ook in een ander forumgedeelte maar nu hoef het niet meer ik heb mijn antwoord en maakt downloaden gerichter op kwaliteit haha.
Aanvulling: APE-codec is ook verliesarm. Dus dat kun je ook downloaden zonder dat je spijt krijgt... π
Groetjes. π
Wat een APEn-streek zeg! Ja, ik zat me zonet te bedenken, ben de mp3's zat dus wa tis een goed allernatief voor deze jongen die winkelen haat en waar altijd koptelefoons bezet zijn om te luisteren, kassarijen etc.
APE, Flac that will do! Thanx!!
Nee, dat doe ik al heel lang niet meer CD's luisteren in de platenzaak. Ik heb die nieuwe van Celine Dion gehoord op de radio, je raadt het al, compleet overstuurd en vervormd dankzij de "knappe koppen" van Sony Music Entertainment. Het spijt me voor haar maar zo'n prul kunnen ze zich in de "je weet wel" (dat plekje waar het zo stinkt) stoppen. De dB-meters van mijn Marantz knalden bijna uit de recorder toen de "preview" te beluisteren was... Dat zegt mij genoeg en dan hoef ik me dus ook de moeite niet te doen om de CD te gaan beluisteren of kopen. Ik zou zeggen, Sony ga zo door, jullie zijn goed bezig! Maar mij houden jullie niet voor de gek. Geloof me, het kan nog harder, nog vervormder en nog overstuurder, als jullie maar goed je best doen!
Zonde, zonde, zonde! Die dame heeft zo'n mooie stem... π³
Heb je het niet gehoord, dat verhaaltje uit de V.S.? Daar hebben ze een 14-jarige meid aangeklaagd omdat ze ΓΓN MP3-tje gedownload had. Uiteraard kreeg zij de schuld van het feit dat het zo slecht met de muziekindustrie gaat. Gelukkig zijn we hier in Nederland redelijk nuchter en JA de kantonrechters zijn meestal ook wel redelijk uitgeslapen. Toch nog iets goeds hierzo! π
Speciaal voor Remi: dit is wederom GEEN negativiteit. Het zijn feiten! En over het weer gesproken, dat is goed maar de mensen deugen niet. LOL
Groetjes. π
Mmh, waarom doe je geen voorstel voor iets als DIN 459000 HiFi2 spec (bestaat de DIN nog?), die harde eisen stelt aan het dynamisch bereik en hoeveel % van de tijd dat dynamisch bereik beschikbaar moet zijn in de apparatuur en tot welk niveau je opnames mag compressen.
Alles wat er niet aan voldoet, zoals (als ik afga op movieman) die nieuwe CD van Celine Dyon kan voorzien worden van het keurmerk DIN 459000 LowFi.
Bij de nummers van Mika is het omgekeerde aan de hand. Op de radio en op TMF / MTV lijkt de compressie minder (zelfs op een mono philps 36 cm tv) dan op de uiteindelijke CD versie van het album life in cartoon motion.
Heeft iemand toevallig een DIN 45500 HiFi spec blad liggen...? Als daar niet alleen aandacht besteedt wordt aan bandbreedte en dynamisch bereik (als statisch gegeven) maar er ook iets instaat over de THD, dan is de kans groot dat men op basis van DIN 45500 LowFi keurmerken kan uitdelen.
Loseless lijkt mij persoonlijk een goede om aan online verkoop te doen. Apple schijnt ook een loseless formaat aan te bieden voor zijn iPod.
gewoon flac van een originele cd downloaden. als je ze van een remaster cd hebt klinkt het nog verrot. (remaster is gewoon overstuurde verrote versie van het origineel).
zo had ik ook nog een cd van megadeth, ook een remaster, klonk werkelijk helemaal nergens naar. De gitaren leken ineens wel synthesysers of zo :P.
@ Annihilism: ik kan jouw mening alleen maar onderschrijven. Als je vroeger een originele CD van de Dire Straits kocht (uiteraard Philips) dan wist je niet wat je hoorde... Perfect geluid is een understatement in dit geval. Koop je tegenwoordig exact dezelfde CD of (nog erger) een geremasterde versie dan is het in één woord WAARDELOOS en dit (meestal) dankzij de "knappe koppen" van Sony.
Ik kocht vroeger heel veel CD's maar ben er rond 1995 mee gestopt omdat ik te vaak teleurgesteld werd. Je raadt het al, CD's met het Sony Music Entertainment label wat staat voor perfecte kwaliteit, dat weten we inmiddels allemaal. Deze laatste opmerking was ironisch bedoeld, ik zeg het er maar eventjes bij voor de zekerheid.
Ik ben van mening dat de muziek- en filmindustrie zichzelf naar de maan aan het helpen is. De consument verlangt kwaliteit als hij veel geld betaald voor een product... Maar helaas, het tegendeel is wat-ie krijgt. Een 14-jarige meid uit de V.S. die 1 MP3-tje gedownload heeft, kan er echt niks aan doen dat de winsten zo teruglopen. Je bent een ECHTE VENT als je gaat procederen tegen een onschuldig kind wat zich niet kan verdedigen!!! Dit is een waargebeurd verhaal beste mensen. Zo ZIEK is de Amerikaanse maatschappij. En NEE dit is geen negativiteit, het zijn enkel en alleen feiten. RESPECT beste MANNEN van de muziek- en filmindustrie!
Het was enige tijd geleden zo'n "example case" om downloaders af te schrikken... Bah ik walch er nog steeds van. Hoe laag kan een mens zinken? En dan durven ze mij voor een negativist uit te maken!!! Nee jongens... Kijk eens af en toe om je heen zou ik willen voorstellen.
Groetjes. π
Mmh, idd. sony is erg goed in de marketing van technische non-oplossingen. Geen wonder dat Japan zo'n beetje de enige plek op aarde is waar Philips een high end imago heeft.
Wel jammer dat door MP3 en soortgelijke formaten die het uitwisselen van muziek bestanden gemakkelijker maken het ontwikkelen van die soort technieken ook in een kwaad daglicht komt te staan.
Terwijl je verdiepen in dat soort formaten en de afwegingen die je moet maken om e.a. goed te laten klinken ontzettend nuttig kan zijn voor het snappen van digitale wiskundige algorithmes. FFT, windowfunctions, enz.
Want in tegenstelling tot wat die knappe koppen in Japan en de meeste mensen op deze planeet met hen denken is het niet zo dat digitale bewerkingen verlies en vervormings vrij zijn. In eerste instantie hebben ze dezelfde problemen als bandbreedte of tijd begrensde systemen in het analoge domein.
Daarbij komen extra aandachtspunten wegens het feit dat zowel de amplitude als de tijd in stapjes ingedeeld zijn (de ontwerper moet ervoor zorgen dat amplitude fouten door de wiskundige bewerkingen heen een aflopende wiskundige reeks zijn en geen oscillerende of nog erger een oplopende en ook moet men opletten dat een heleboel bewerkingen last hebben van het terugklappen van hun frequentie spectra wegens modulatie met de sample frequentie.)
Nou... had de greatest hits van BruceSpringsteen nou, wel flac maar wat een butkwaliteit op 2 nummers na, die Philedelphiaroad song ging nog maar o.a. born in the usa, auch, schelle basloze shit!!
Toen klonk mijn live cd Phil collins maar dan oorsprongk. 320kbps mp3 nog mooier!!!
Ralphies ik heb nog wat spul van Bruce liggen... Ik kijk wel eens of er wat leuks tussen zit wat ook nog goed klinkt... Doe ik je wel op de post of zo.
Groetjes. π
FLAC -> ik vraag me af hoe goed dat codec presteert als je blokgolven of zaagtanden gaat compressen... πΏ Volgens mij gokt die er gewoon op dat het verschil signaal tussen gegokt en echt lekker klein is en je dus weinig bitdiepte nodig hebt om dat stuk te coderen.
@m0vieman wrote:
Nee, dat doe ik al heel lang niet meer CD's luisteren in de platenzaak. Ik heb die nieuwe van Celine Dion gehoord op de radio, je raadt het al, compleet overstuurd en vervormd dankzij de "knappe koppen" van Sony Music Entertainment.
Misschien moet je nog eens luisteren naar de cd, want op de radio wordt er zo mogelijk nog meer gecomprimeerd. Het NOB gebruikt systemen als Optimod als "modulatie-verbeteraar".
Het publiek van de radio zit namelijk voor een groot gedeelte in de auto en dan heb je echt niks aan een dynamiek van meer dan 30dB.
Ik heb tijdens de top2000 van een aantal jaren geleden thuis eens goed geluisterd en dat is werkelijk vreselijk om te horen. Ik heb toen in een optimistische bui een mailtje gestuurd waarin ik aangaf dat tijdens de feestdagen de meeste mensen thuis naar de top2000 zitten te luisteren en dat die modulatie processoren misschien eens voor een keer uitgeschakeld kunnen worden. Maar nooit meer iets op gehoord.